Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage Longines mekanisk urverk

Diskussion i 'Vintage' startad av akin, 26 september 2014.

1. akin
    Trådstartare

akin Torpare

Hej!
    Köpte ett antikt fickur från en äldre herre på blocket. Den har mekaniskt urverk, men den funkar inte som den ska.

Vrider upp klockan, skakar lite grann, funkar några sekunder, sen blir det stopp.

Jag vred klockan upp till max, funkar fortfarande inte.

Så jag försökte vrida den lite över max, och då funkar den. Men grejen är den att jag måste hålla i den i det läget.
    Släpper jag så stannar den igen efter en stund.

bild: http://s25.postimg.org/bx2ss4f4f/10714891_10152746215960883_665348340_n.jpg

Aquaracer2 gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Klassiskt tecken på att den behöver service. Den går när du lägger tryck på kronan för att du ger den extra kraft till verket.

3. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Fjädern som är sliten?

4. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Smuts i verket och hårdnande oljor ?
    Klockan skall väl egentligen in för rengöring uppsmörjning men
    Det är ju ingen klocka du skall använda varje dag för att passa tider osv och värdet på
    Ett halvskapligt silver fickur från tex Longines ligger oftast en bit under 1000 lappen
    Så det kanske räcker att den går ?
    Ibland räcker det att man håller på och försiktigt försöker få igång den ungefär som du gör
    Ofta börjar den då gå längre och längre perioder för att sedan gå i timmar och
    Till slut fjädern ut