• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines mekanisk urverk

akin

Breitling
Hej!
Köpte ett antikt fickur från en äldre herre på blocket. Den har mekaniskt urverk, men den funkar inte som den ska.

Vrider upp klockan, skakar lite grann, funkar några sekunder, sen blir det stopp.

Jag vred klockan upp till max, funkar fortfarande inte.

Så jag försökte vrida den lite över max, och då funkar den. Men grejen är den att jag måste hålla i den i det läget.
Släpper jag så stannar den igen efter en stund.

bild: http://s25.postimg.org/bx2ss4f4f/10714891_10152746215960883_665348340_n.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klassiskt tecken på att den behöver service. Den går när du lägger tryck på kronan för att du ger den extra kraft till verket.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Smuts i verket och hårdnande oljor ?
Klockan skall väl egentligen in för rengöring uppsmörjning men
Det är ju ingen klocka du skall använda varje dag för att passa tider osv och värdet på
Ett halvskapligt silver fickur från tex Longines ligger oftast en bit under 1000 lappen
Så det kanske räcker att den går ?
Ibland räcker det att man håller på och försiktigt försöker få igång den ungefär som du gör
Ofta börjar den då gå längre och längre perioder för att sedan gå i timmar och
Till slut fjädern ut
 
Topp