• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

Hund-ansiktet

Breitling
Ommålad? Den är 37 mm utan krona?

Ja den är 37mm utan krona. vet ej om tavlan är målad. Vad tror Du/Ni?
IMG_5763.PNG
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Är det någon som vet vilken klocka den länken hör till? Det är en JB champion, med 102 ändlänkar. Jag lutar åt Longines Admiral, men har svårt att hitta bilder. Har dock för mig att jag sett den på en Admiral någon gång.
image.jpeg

image.jpeg
 

Zpey

Breitling
Grävde fram min arveklocka, kvar finns både originalbox samt cert/garanti. Den ska tydligen vara uttagen 1967 och har ref. 7515.
I övrigt har den bara gravyren från företaget som gav ut den på baksidan, inga stämplar etc.
Har sökt på ref. och det dyker upp ett ganska brett spann på årtal, kan den vara producerad -67, urverk mm? All info av intresse, betingar den här typen av "företagsklockor" något värde?
Skicket är f.ö. riktigt bra, endast en del hairlines.
image1-2.JPG
image1-1.JPG
 

Zpey

Breitling
Grävde fram min arveklocka, kvar finns både originalbox samt cert/garanti. Den ska tydligen vara uttagen 1967 och har ref. 7515.
I övrigt har den bara gravyren från företaget som gav ut den på baksidan, inga stämplar etc.
Har sökt på ref. och det dyker upp ett ganska brett spann på årtal, kan den vara producerad -67, urverk mm? All info av intresse, betingar den här typen av "företagsklockor" något värde?
Skicket är f.ö. riktigt bra, endast en del hairlines.
Nu när jag kikar lite noggrannare ser jag att den inte är i lika exemplariskt skick som vid första anblick, index ser bl.a. lite naggade ut. Kompletterande fråga då jag utgår ifrån att service aldrig är utfört, är det något jag bör är unna den...den är trots allt i mkt gott skick sett till ålder och har ju ett visst affektionsvärde, vad kan en service tänkas gå lös på?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Den är intressant och tickar på gör den också!

Här kommer bild på boettlocket.
5DA37430-FFEC-46DB-A9B1-1DB7F70CA038.jpeg


Skulle nog vara i behov att byta plexi då de verkar lite torrt och sprucket. Hela klockan borde få sig en liten omgång hos någon hängiven trollkarl. :D
Ja det du har där är en Tre Tacche(tre hack) vilket tillhör en av de mer åtråvärda av äldre Longines. De större modellerna som är över 35mm är riktigt värdefulla. Den är helt klart värd en service, dock skulle jag behålla plexit och kanske bara polera upp det lite :)
 

Zpey

Breitling
Nu när jag kikar lite noggrannare ser jag att den inte är i lika exemplariskt skick som vid första anblick, index ser bl.a. lite naggade ut. Kompletterande fråga då jag utgår ifrån att service aldrig är utfört, är det något jag bör är unna den...den är trots allt i mkt gott skick sett till ålder och har ju ett visst affektionsvärde, vad kan en service tänkas gå lös på?
Ingen som möjligen har ett hum?
 
Vilket trevlig tråd!
Har en liten fundering pga att jag har börjat att intressera mig för Longines.
Vilka modeller / urverk är mer intressanta på dressers mellan 1950 - 1980-tal?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Ja det du har där är en Tre Tacche(tre hack) vilket tillhör en av de mer åtråvärda av äldre Longines. De större modellerna som är över 35mm är riktigt värdefulla. Den är helt klart värd en service, dock skulle jag behålla plexit och kanske bara polera upp det lite :)
Fick höra en intressant anekdot kring den nu nyligen. Den tillhörde min pappas fasters pappa vilket i sin tur utnyttjade klockan dagligen, en beater?. De årtal som den ska ha blivit inköpt är dessvärre något diffust men sägs vara under 1920-talet... Vi får väl se om Longines återkommer till mig rörande "Extract from the Archive" huruvida det stämmer eller ej :)
 

Psykel

Patek
Fick höra en intressant anekdot kring den nu nyligen. Den tillhörde min pappas fasters pappa vilket i sin tur utnyttjade klockan dagligen, en beater?. De årtal som den ska ha blivit inköpt är dessvärre något diffust men sägs vara under 1920-talet... Vi får väl se om Longines återkommer till mig rörande "Extract from the Archive" huruvida det stämmer eller ej :)
Grymt spännande! Önskar jag hade en klocka som jag kände var värd ett EftA.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Fick höra en intressant anekdot kring den nu nyligen. Den tillhörde min pappas fasters pappa vilket i sin tur utnyttjade klockan dagligen, en beater?. De årtal som den ska ha blivit inköpt är dessvärre något diffust men sägs vara under 1920-talet... Vi får väl se om Longines återkommer till mig rörande "Extract from the Archive" huruvida det stämmer eller ej :)

Longines återkommer alltid ang extracts.
https://klocksnack.se/threads/emiraten-och-proveniensen.21339/
 

Zpey

Breitling
Grävde fram min arveklocka, kvar finns både originalbox samt cert/garanti. Den ska tydligen vara uttagen 1967 och har ref. 7515.
I övrigt har den bara gravyren från företaget som gav ut den på baksidan, inga stämplar etc.
Har sökt på ref. och det dyker upp ett ganska brett spann på årtal, kan den vara producerad -67, urverk mm? All info av intresse, betingar den här typen av "företagsklockor" något värde?
Skicket är f.ö. riktigt bra, endast en del hairlines.
Kan det stämma att det sitter ett 30L verk i denna? Vad gäller värdet verkar det variera en hel del, sett allt från drygt 2000-9000:-, dock inte sett någon med likadan länk.
 

Psykel

Patek
Kan det stämma att det sitter ett 30L verk i denna? Vad gäller värdet verkar det variera en hel del, sett allt från drygt 2000-9000:-, dock inte sett någon med likadan länk.
Skulle tippa på ett värde omkring 2000-3000kr. Länken är med största sannolikhet eftermarknad. Är det solitt guld i den så kan den nog vara värd en hel del pengar.
 

MOL

Cartier
BF21BFCA-281B-4A50-AF02-DC3913E9520B.jpeg
Vilket trevlig tråd!
Har en liten fundering pga att jag har börjat att intressera mig för Longines.
Vilka modeller / urverk är mer intressanta på dressers mellan 1950 - 1980-tal?
Väldigt bred fråga...mina 2 cent; 35mm stål boetter med cal 12.68 tycker jag är fina av mer basic modeller (mitten på bild), Conquest serien är fina klockor speciellt innan -70, sen vill jag slå ett slag för ”Ultrachron” verket med högre frekvens vilket ger en näst intill flytande sekundvisare (exempel 60-tal höger i bild). Den mindre till vänster har 23M kalibern, 40-tal. En sådan i 35mm vore mumma...
 
Senast ändrad:
Topp