Laddar...
Nymans Ur 1851

Kaplans Auktioner
  1. Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
    Stäng notis
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Avslutad Vintage Longiness Diver 22560, 1940-tal, unik krigshistoria

Diskussion i 'Handla - Säljes, bytes' startad av JLC, 29 april 2016.

Taggar:
  1. JLC
    Trådstartare

JLC Stadsbo

Från:
    Sollentuna
    SÅLD till AndreasII83 för begärt pris. Tack KS för annonsplats.

[R E S E R V E R A D]

Uppdaterar som utlovat med lite krigsnostalgia...

IMG_1708.JPG
    IMG_1709.JPG

IMG_1707.JPG
    Säljer ett arvegods.

Enligt uppgift hade min farfar denna klocka i sin ägo sedan kriget som han kom väldigt nära.
    Han bar denna klocka dagligen genom 50/60-talets Sverige med alla svårigheter och fattigdom i Mellansveriges(Upplands) arbetarkvarter.
    (Ni som läst PA Fogelströms böcker om den tiden vet vad jag menar).
    Följde med min farfar på otaliga strapatser inom Sverige och genom världen.
    Satt enligt uppgift på samma hand där han fick sin tumme avsliten i en arbetsolycka där han själv fick hämta tummen, vira in den i näsduken och lägga den i fickan till en doktor kom till platsen...
    Gick sedan i arv efter hans bortgång för snart 12 år sedan till yngsta barnet(min faster) som nyligen gick bort hastigt, varpå den genom min far gavs till mig.
    Jag uppskattar proveniensen(tro inget annat) men på tok för liten för mig att bära (19,5 cm handleder, 186cm/90kg) och bestämt mig för att sälja.
    Ingen expert på Longiness eller vintage heller för den delen men här är vad jag vet och kunnat utläsa av boett och googla fram.
    Ev kommer jag gräva fram en matchande krigsinskrivningsbok samt lite annat samtida handlingar, märken etc .
    Oklart om jag låter det ingå med klockan, men kan hända...
    Kanske även kommer lägga med ett nytt unikt custom 18mm äkta alligator hornback armband. Bilder på det kommer inom kort.

Märke: Longiness
    Ref: 22560 - 31
    Årtal: 1940-talet, troligen 1945 (högst osäkert).
    Boett: orginal, 34mm utan krona, kronan ser ut att vara original.
    Armband: AM, ej original.
    Spänne: AM, ej original.
    Skick: Fungerar och går vid uppdrag, tidshållning, exakthet och gångreserv okänd. Täthet okänd. senaste service okänd.
    Fin patina på tavlan och visare som jag bedömer som original (någon kunnig vintage-expert får gärna rätta mig).

Yttre skick enligt bilder.
    fint glas och inga djupare hack eller repor vad jag kan se.
    Övre höger bandhorn har liten defekt.

Pris: testar med 3845 kr p g a unikhet, skick (för att vara org från 40-talet) och Proveniens(historik) så får vi ses om nån nappar. Förhandlingsbart.

Bifogade filer:

Senast ändrad: 9 juni 2016
    JohnZ, salmonia, engst och 8 andra gillar detta.
Sjöö Sandström Royal Straps