• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Milgauss.

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag har på senare tid tittat mer och mer på gamla Milgauss, tycker modellen är riktigt fin, med bra storlek, fin tavla och lite röd färg som bryter av. Tyvärr betingar de ju minst sagt saftiga priser vilket jag antar har att göra med skral efterfrågan när de producerades back in the days.
Har någon på forumet ägt en vintagevariant? Någon som sitter inne med lite info om dessa eller har någon bra länk för lite nörderi?

Slänger in en bild från hqmilton.com, denna är till salu för 22000$.

7AGuFdi.jpg
 

Archie

Cartier
Gillar denna varianten mer... men känns inte som att någon vintage milgauss motiverar sitt pris för min del. det är nog mest för seriösa samlare snarare än folk som faktiskt tänkt använda klockan
rolex-replica-watch-vintage-milgauss-IMAGE.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Gillar denna varianten mer... men känns inte som att någon vintage milgauss motiverar sitt pris för min del. det är nog mest för seriösa samlare snarare än folk som faktiskt tänkt använda klockan
rolex-replica-watch-vintage-milgauss-IMAGE.jpg

Fin, rätt olikt utseendet mot den ovan. Det är det här jag gärna vill ha lite info om, vad skiljer t.ex dessa två, förutom det uppenbara (bezel, färg, tavla), ref nr, WR etc...?

Jag kanske ska förtydliga att jag inte funderar på att bränna 200k på en Milgauss. Jag vill bara läsa lite mer om modellen då det är en rätt ovanlig syn på forumen runt om i världen.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Jag har på senare tid tittat mer och mer på gamla Milgauss, tycker modellen är riktigt fin, med bra storlek, fin tavla och lite röd färg som bryter av. Tyvärr betingar de ju minst sagt saftiga priser vilket jag antar har att göra med skral efterfrågan när de producerades back in the days.
Har någon på forumet ägt en vintagevariant? Någon som sitter inne med lite info om dessa eller har någon bra länk för lite nörderi?

Slänger in en bild från hqmilton.com, denna är till salu för 22000$.

7AGuFdi.jpg


Betydligt snyggare än dagens variant. Tänkte först kasta mig över HQ:s hemsida och lägga en beställning. Sen dubbelkollade jag antalet nollor och klickade ner sidan igen :wtf:
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Betydligt snyggare än dagens variant. Tänkte först kasta mig över HQ:s hemsida och lägga en beställning. Sen dubbelkollade jag antalet nollor och klickade ner sidan igen :wtf:


Jag håller med, mycket finare. Ja, den är ju lite lik en DJ och borde således kosta som en DJ, runt 15k :)
Känns som att det kan komma att bli nya PN Daytona. Kanske inte riktigt samma nivå, då hade nog en snygg skådis behövts som ambassadör på 70-talet.
 

DrDre

Patek
Om jag fick välja bara en klocka att ha resten av livet, så skulle nog en 1019 finnas med på kortlistan. Den är ju relativt modern och användbar för dagligt bruk. De tidigare 50-talsvarianterna (1:a generationen har ju gamla urverk 10xx calibres) och är nog inget jag skulle använda dagligen även om de är fantastiskt snygga. Klockor som bara tjänstgör i kassaskåpet är dock inte min grej så en 1019 skulle funka bra. Priserna börjar väl i häradet 130-140 tkr.

Kastar in lite bilder och en scannad artikel nedan:

http://s853.photobucket.com/user/wo...ty-Fair-Rolex-Article-1-.jpg.html?sort=3&o=66



Visst är 1:a generationen fina.




Men 2;a är ju inte så dum den heller.


Å bara för saken skulle så kommer en bild på min egen 3:e generationare också:

 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hörde en story om en kille som skulle köpa en Submariner för ca 10 år sedan. Säljaren sa att han hade en äldre Submariner han skulle sälja. När köparen kom dit och skulle titta på klockan såg han att det stod Milgauss på tavlan. Köparen blev upphetsad... Slog till. Tror att den kostade 30.000 kr vilket väl var ganska mycket för en gammal Sub för 10 år sedan. Sedan sålde han den till en samlare i Tyskland för 500.000 kr.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har kommit fram till att 1019 nog är min favorit-Rolle. Mitt bankkonto håller dock inte med.

Kan vi inte hajpa dom lite till så att det blir den nya 1675/5513 på forumet så att det droppar in några så att man får chans att klämma? ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Milgauss må vara sällsynta och dyra men i mina ögon är de inte vidare fagra. 6541 är cool men för pengarna de kostar får man mycket roligare. 1019 tycker jag är en överprisad, tråkig kombo av 1016 och en Datejust. Att köpa en 1019 för nästan samma peng som en Daytona känns fullkomligt vansinnigt.

Kan dock respektera att andra tycker annorlunda. :)
 

Sond

Patek
Generation 2 är bland de snyggast klockorna jag vet. Och tänk om den sekundvisaren hade följt med till den nya. Då hade det varit en suveränt vacker klocka. Inte lika fin som gen. 2 men ändå..:)
 

DrDre

Patek
Generation 2 är bland de snyggast klockorna jag vet. Och tänk om den sekundvisaren hade följt med till den nya. Då hade det varit en suveränt vacker klocka. Inte lika fin som gen. 2 men ändå..:)

Jag håller med dig, gen 2 är ju underbar med sitt lite nedtonade utseende. Och den är ju inte bara en kombination av dåtidens explorer och datejust. Den är ju faktiskt 2mm större (vilket faktiskt är rätt stor skillnad) och en helt annan konstruktion (och delvis annat urverk).

Om jag hade varit chefsdesigner på Rolex och den nuvarande gen 3 hade hamnat på mitt bord, så hade jag ändrat två saker. Borstad boett (som övriga Rolex i tool serien) och länk samt att jag hade velat ha röda detaljer istället för orange och kanske bara en röd topp på en silverfärgad sekundvisare. Både 1 och 2 generationen har ju inslag av rött, så då kunde man ju gott fortsatt med det. Jag måste dock säga att jag tycker att sekundvisaren är rätt cool, även om det verkar som de flesta har rätt svårt för den.
 

DrDre

Patek
För alla som hyllar gen 2 hur ser ni då på syskonet Tudor Jumbo?

Jag gillar den. Skarpt. Säljare av Jumbon framhåller ju ofta likheten med en 1019. Det låg ju en rackans snygg blå Day-Date till ett mkt bra pris här på KS för någon veckan sedan och jag var väldigt sugen. Det enda som höll mig tillbaka var att jag har redan tre Rolex med slät boettring (milgauss, daydate och datejust) och då kommer inte en fjärde att få så mkt tid på handleden. Men snygg var den.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
jag kan faktiskt erkänna att milgaussen ligger på delad förstaplats tillsammans med Milsuben om världens finaste klocka (enligt mig förstås).
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag tillhör den lilla gruppen som tycker både gen ett och två slår de gamla Daytonorna med hästlängder. För den delen, mekaniskt urverk till skruvade kronor är bara idiotiskt, hur länge överlever de kronorna och kronhalsarna..


Jag har mekaniska urverk o skruvade kronor på alla mina Rolex... funkar skitfint... ;)
...gissar att du menar "manuella" och skruvkrona... och där kan jag bara hålla med, har haft ett par såna Rolex också och det är ett jävla konstruktionsfe...:D
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ref 1019 är en klar favorit. Tycker dessutom att man kan hitta dem nu för rätt rimliga pengar. Var på vippen att köpa en istället för min 6265, men kom fram till att en Daytona nog är lite piffigare i långa loppet. Dock så ligger den där och skaver i bakknoppen. Kul story..... köpte en klocka på Bosse Bergren 2007 och hade under den långa leveranstiden tät kontakt med en säljare hos dem. Han berättade att han i slutet på 80 talet jobbade xtra på Nymans tvärs över gatan. De hade då en ny 1019 som låg och skräpade i kassaskåpet som inte gick att sälja. Han påtalade detta för en kamrat och lyckades med avancerad tjatmuffteknik övertala sin kompis att köpa denna stackar Millgauss.... vilket han till slut gjorde....för 8000 sek! 2007 hade han fortfarande kvar den...... skröna eller.... Jackpott.... och en fantastisk klocka.

Rob har ju en i sin "monter".... Kan rekommendera en flukt...
 
Topp