• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Milgauss.

Ministern

Founder
2-Faktor
Varit i kontakt med Shear inatt angående en 1019. Informationen han gav mig var följande, priset på en 1019 är extremt kopplat till skicket, köp inte en med silvertavla då de inte klarat åldrandt,, köp inte med svart tavla då de nästan alltid är servicetavlor. En fullset i bra skick kostar 30 tkr $ så det är ingen billig klocka direkt.

Livet verkar dock leka för honom då han just är åter från Hawaii. .
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Varit i kontakt med Shear inatt angående en 1019. Informationen han gav mig var följande, priset på en 1019 är extremt kopplat till skicket, köp inte en med silvertavla då de inte klarat åldrandt,, köp inte med svart tavla då de nästan alltid är servicetavlor. En fullset i bra skick kostar 30 tkr $ så det är ingen billig klocka direkt.

Livet verkar dock leka för honom då han just är åter från Hawaii. .

Intressant. Vilka tavlor finns det då kvar att välja? 30k $ är ju knappast billigt. Kommer detta bli nya PN?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Då kommer ju givetvis följdfrågan, vad är sotdöden?

Ja, alltså, det är ingen klinisk term - brutna tavlor tenderar ofta att bli lite trista, inte minst runt index och visarhål (det är väl kanske lite galvaniska element, eller nåt...). Sannolikt är just de brutna utsatta eftersom de till skillnad från solida färger visar vad som händer under lacken.
 
Tänkte hälsa på er i vintagevärlden, måste säga att jag inte riktigt gillar den släta varianten, den ser alldeles för alldaglig ut IMHO, den med svart Bezel känns iallafall lite cool och roligt med den röda triangeln och dom röd detaljerna....

milgauss6541.jpg


Om man vill ha något ovanligt och lite kul så är väl en vintage Turn O Graph snyggare och coolare men säkert inte lika creddigt, vad vet jag?

rpr_6202albino-580x819.jpg


151b.jpg
 

Sond

Patek
Varit i kontakt med Shear inatt angående en 1019. Informationen han gav mig var följande, priset på en 1019 är extremt kopplat till skicket, köp inte en med silvertavla då de inte klarat åldrandt,, köp inte med svart tavla då de nästan alltid är servicetavlor. En fullset i bra skick kostar 30 tkr $ så det är ingen billig klocka direkt.
Vilka tavlor finns då? Vit?

"Alla" brutna Rolextavlor verkar dö sotdöden, speciellt blåa...
Vad menas med brutna tavlor?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Turn-o-graph tycker jag är rätt ball. Utvecklad i första hand till USAs militär (djupt vatten så släng ut en livboj om jag svamlar nu).
Produktion av dessa lär väl inte varit/är skyhög, framtida samlarobjekt?
 

Sond

Patek
Turn-o-graph tycker jag är rätt ball. Utvecklad i första hand till USAs militär (djupt vatten så släng ut en livboj om jag svamlar nu).
Produktion av dessa lär väl inte varit/är skyhög, framtida samlarobjekt?
Men tydligen ingen bubblare idag. Såg på någon av de internationella Rolexforumen att de inte säljs så enkelt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska man titta på vad som kan vara en bra investering så tror jag generellt att de modeller som idag är poppis kommer att fortsätta vara det. Det som är viktigt är som Spencer66 sa skicket. Hitta tidiga subbar (fram till typ 74-75) med fantastiskt case, gilt-modeller med perfekt spegellik yta osv. Dessa kommer att sticka iväg ytterligare. Jag tror inte att någon klocka som idag är dyngbillig kommer att bli en dyrgrip framöver. Finns säkert kanske något undantag men överlag så har jag svårt att se att något springer iväg i faslig takt. Vill ni göra pengar så är tipset att ni redan nu spenderar mycket på fina examplar av populära modeller.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ska man titta på vad som kan vara en bra investering så tror jag generellt att de modeller som idag är poppis kommer att fortsätta vara det. Det som är viktigt är som Spencer66 sa skicket. Hitta tidiga subbar (fram till typ 74-75) med fantastiskt case, gilt-modeller med perfekt spegellik yta osv. Dessa kommer att sticka iväg ytterligare. Jag tror inte att någon klocka som idag är dyngbillig kommer att bli en dyrgrip framöver. Finns säkert kanske något undantag men överlag så har jag svårt att se att något springer iväg i faslig takt. Vill ni göra pengar så är tipset att ni redan nu spenderar mycket på fina examplar av populära modeller.

Check, inkommer nästa vecka.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ligger en fin 1019 från 1970 uppe på tz-uk för £24k. Full set...

Any takers? ;)
 
Topp