• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage moddat armband till Citizen

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Okej, ingen stor grej alls. Jag tänkte bara dela med mig om hur jag moddade armbandet på min nyinköpta sommar klocka.
Citizen eco-drive promaster AN4020-44B. Den kallas tydligen "ultra Nighthawk euro" i staterna, eftersom radio kontrollen bara funkar i europa.
Så här ser den ut direkt ur lådan
IMG_0041.JPG

Det som störde mig var att armbandet var sjukt fult i färg och finish. Det kändes inte som läder utan snarare som blank neopren. Sedan har det måtten 23/18 eller om det till och med är 23/16, så det är ingen lek att byta om man vill behålla spännet. 24mm går att trycka i, men då får man ta ett annat spänne. Men... det är riktigt skönt. Mjukt i skinnet på insidan, tjockt och mjukt foder och sitter väldigt bekvämt. Alltså, ska behållas!
Så jag tänkte att jag skulle slipa skinnet så att det blir lite nubuck känsla, sedan färga det mörkare genom att använda vax med läderfärg i.
Här är det slipat med 120 papper.
IMG_0048.JPG

Och en bild med klockan lite synligare.
IMG_0050.JPG

Det blev iof ganska trevligt, passar sommar stuket...
IMG_0056.JPG

Men jag tycker inte färgen matchar klockan, så planen kvarstår, färgas mörk med vax och färg. Efter första färgningen slipade jag ytterligare en gång och avslutade med två omgångar vax som värmdes med hårtork. Tyckte det behövdes lite racing hål också, så här blev det.
IMG_0057.JPG

IMG_0059.JPG

Det är svårt att få till på bild, men finishen är matt och sliten. That´s it folks. Bra eller anus? Jag tycker det funkar på denna i alla fall :)
Och ha en trevlig fredag ;)
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Riktigt snyggt och en rejäl skillnad mot hur den såg ut innan. Vilken sorts vax och färg använde du?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Riktigt snyggt och en rejäl skillnad mot hur den såg ut innan. Vilken sorts vax och färg använde du?
Färgen jag använde är ROC läder färg inköpt på slöjdprodukter. Den första strykningen gjorde jag med svart färg, för att få alla fördjupningar extra mörka. Sedan slipade jag bandet och gjorde andra strykningen med brun färg som jag blandade med vax-fett för skor. Sedan det torkat och gått in i skinnet tog jag två omgångar med bara vax-fett som jag värmde med hårtork, så nu är det vattenavvisande :)
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Färgen jag använde är ROC läder färg inköpt på slöjdprodukter. Den första strykningen gjorde jag med svart färg, för att få alla fördjupningar extra mörka. Sedan slipade jag bandet och gjorde andra strykningen med brun färg som jag blandade med vax-fett för skor. Sedan det torkat och gått in i skinnet tog jag två omgångar med bara vax-fett som jag värmde med hårtork, så nu är det vattenavvisande :)
Tack för infon!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Okej, jag lägger upp ett par bilder till med lite bättre ljus och andra vinklar. Men nu när jag ser tillbaka ser jag att efter den första slipningen av skinnet, blev det lite "Timberland Yellow boot" över det hela. Det skulle faktiskt passa perfekt på min Speedmaster ´57a nu på sommaren. Så nu ska jag leta ett ful-brunt 20mm med lite struktur och "modda" till den också :D
IMG_0064.JPG

IMG_0066.JPG

IMG_0063.JPG

Lite bilder till lördags ölen, håll tillgodo :smug:
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tjusigt! Men jag måste säga att armbandet så jäkligt mumma ut också efter bara 120 pappret.
 
Topp