Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage / Modernt

Diskussion i 'Diskussion' startad av Molgan, 18 augusti 2015.

1. Molgan
    Trådstartare

Molgan Stadsbo

En ganska enkel frågeställning egentligen, men jag är nyfiken på hur andra med vintage respektive moderna ur på armen hanterar vissa situationer.

Själv är jag en stor sucker för vintage, målade tavlor, plexi och en boett som sett ett och annat, jag har ägt några stycken, dock aldrig nån av de mer exklusiva slaget, men nu senast blev det iaf åter till tjugohundratiotalet mest för att jag vill känna mig säker i alla situationer, speciellt då jag spenderar mycket av somrarna i eller runt vatten, med en modern dykare tvekar jag inte för nått, aldrig att jag skulle ta av mig klockan oavsett äventyr, enda undantag är om jag skall använda vinkelslip eller svets..

Jag kommer förmodligen så småningom att leta upp en lagom fräsch 1680, men när jag har en klocka på armen vill inte känna att jag är oroad för tillförlitligheten, konsekvenserna av om den plötsligt skulle ta in fukt och det trevligt patinerade tavlan plötsligt står på spel..
    Min bror köpte en ny sub här för ett tag sedan och när den släpptes för ett antal år sedan så ratade jag den efter klämt och känt, men efter att burit den ett tag så gillar jag tillförlitligheten, lumen och framförallt länken, men saknar "livet" i den..

Själv är jag lite osäker om jag skulle låta en vintage klocka åka med på vattenskidorna, i poolen, havet etc..
    En försäkring är bra så klart, men det är inte allt när vi pratar vintage.

Så ni med mer eller mindre exklusiva vintage-ur, får dom stanna hemma när det bär av på äventyr och den moderna dykaren får hänga med, eller litar ni på att den gamla trotjänaren skall göra jobbet?

ps. jag räknar med att dem flesta trycktestar sin klocka åtminstone vartannat år men helst varje år.

2. christian-h

christian-h Biskop

116610LN.

Att bada med en 1680 är ingen bra idé oavsett hur tät den var vid senaste trycktestet.

osc10 gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hehe, va? Varför? Är den tät så är den tät! Har badat med min TÄTA vintage-Tudorsub och det kommer jag fortsätta med.

Och till TS: Den ska få vara med på allt, det var därför jag köpte den. Har aldrig lyckats sabba en klocka.

eriksson850, Mr Chance, Weasel och 2 andra gillar detta.
  4. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har inte ägt så många vintage klockor men med de få jag haft har jag alltid fått samma känsla, inte nödvändigtvis rädd för tätheten om de varit tryckta utan mer generella avsaknaden av robusthet som nyare klockor ger. Behöver inte vara stora klockor utan bara känslan de ger på armen. Gillar lite "wrist-present" helt enkelt som i sin tur kan vagga in en lite lite mer trygghet.

5. christian-h

christian-h Biskop

Jag hittar inte bilderna nu men plexi och vatten verkar inte gå hand i hand riktigt av det jag har sett och läst. Den finns en tråd om en kille som varnar om att dyka med just 1680. Före och efterbilder finns i den tråden.

6. yonsson

Från:
    GBG
    Tycker man inte en servad vintage-Rolex som är tät klarar vardagsliv, klättring, bad mm så undrar jag vad man tror hänt med utvecklingen i klockbranschen de senaste 30 åren. Inte mycket när det gäller bruksklockor skulle jag säga. Det är i princip samma typ av stötskydd (oftast), samma typ av mekanik och samma typ av boettkonstruktion (oftast). Keramiska vridringsinlägg och safirglas gör inte så stor skillnad. Är konstruktionen bra från början så behöver man inte oroa sig.

eriksson850, tgofswe, Icaras och 1 annan gillar detta.
  7. yonsson

Från:
    GBG
    Och du menar att den var tät? Tror jag inte en sekund på. Självklart rekommenderas ingen att behålla samma plexi i 30 år.

Gummo gillar detta.
  8. christian-h

christian-h Biskop

De kan bli kvar vatten vid plexi/boett. Inte bra. Ska leta på tråden.

9. osc10

osc10 Borgare

Från:
    Norr
    Personligen passar det för mig att på äventyr/resa/bad etc använda nyare klocka. Här i sommar var jag owg med min PO 8500...vintage speedmaster eller DD används flitigare på hemmaplan.

10. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Köp en 1680 och bada på:) Provtryckt och badbar plexiklocka från 1970 som får åka wakeboard och bada: image.jpg image.jpg image.jpg

11. solaris

solaris Torpare

Snackar vi Rolex/Tudor användes de ju av professionella dykare, Comex, franska flottan etc i alla fall 20 år med plexiglas. Det är omöjligt ett problem så vida plexit inte blivit sprött av ålder.

yonsson och Gummo gillar detta.
  12. christian-h

christian-h Biskop

Bada på då.:)

Gummo och yonsson gillar detta.
  13. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Tack för din tillåtelse att bada! Känns bättre nu:)

christian-h gillar detta.
  14. christian-h

christian-h Biskop

Varsågod Gummo. Du kan väl swisha för en öl och en pizza som en god gest?:hilarious:

Gummo gillar detta.
  15. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Har badat en del med den här plexi suben, samt att jag tänker använda den som dykarklocka när jag har tagit dykarcertifikat:)
    image.jpg

Gummo gillar detta.
  16. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Nä ingen pizza men du får härmed tillåtelse att bada med vilken klocka du vill av mig. Plexi eller safir väljer du också:) varsågod!!!

yonsson gillar detta.
  17. Empa

Empa Friends of KS

Bara att bada på, bara att tänka på att kronan är inskruvad och att glaset kan ändra sig lite lite i storlek om man steker på i solen och sedan går i kallare vatten.

IMG-20150819-WA0000.jpeg

McGyver, yonsson och Stomatologen gillar detta.
  18. christian-h

christian-h Biskop

Safir.
    Här är enligt mig ett återkommande problem med badande och plexi, tyvärr. :(
    http://www.newturfers.com/bin/mwf/topic_show.pl?tid=695
    image copy.jpg

19. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    christian-h gillar detta.
  20. _jonte

_jonte Friends of KS

Plexiglas har faktiskt nackdelen att de kan få mikrosprickor runt infästningen, eller strax ovan. Det beror främst på (efter vad jag läst) att de har spänningar i sig från glasringen som klämmer glaset på plats. Om det sker spontant, eller att det kräver en smäll, vet jag inte. Men ju äldre och sprödare glaset blir så lär risken ökas.

Senast ändrad: 19 augusti 2015
    yonsson och christian-h gillar detta.
  21. yonsson

Från:
    GBG
    Det där syns inte ens IRL (utan bara på bild) och klockan är trycktestad med OK resultat så du kan koppla av. :)
    Men är klockan tät så är den tät! En klocka med sprickor i glaset som inte är tät klarar ju inte ett trycktest.

Gummo och christian-h gillar detta.
  22. _jonte

_jonte Friends of KS

Jao.. men det luriga att sprickor kan uppstå när som helst därefter. Men på ett nytt glas lär sannolikheten vara rätt låg.
    Badar själv med plexidykare som trycktestats och har nya glas... :)

Gummo och christian-h gillar detta.
  23. yonsson

Från:
    GBG
    Jo jo, men det är ju en självklarhet att saker kan gå sönder. Plexi kan även poppa loss vid lågs lufttryck men det lär inte tillhöra vanligheterna.

24. Molgan
    Trådstartare

Molgan Stadsbo

Allmän konsensus läser jag till -> ba å hopp i :happyhappy:

Trycka varje år, byta plexit var tredje eller så om man vet att klockan lever ett tufft liv för att vara dubbel-safe.
    Men nu ska jag njuta av en modern pjäs ett tag och sedan ta stigen vart den leder :)

yonsson gillar detta.
  25. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Gummo, Molgan och yonsson gillar detta.
  26. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Se ovan. Hade en 5513 -67 som var provtryckt, den fick vara med och bada, måla, rensa i rabatter etc. Sub är en toolklocka för bövelen!

Molgan och yonsson gillar detta.
  27. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Gummo, Scaramanga och Weasel gillar detta.
  28. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

image.jpg Denna klocka har klarat av sommaren utan problem. Vet inte servicehistorik. Men eftersom trycktestet visade Go för ett par månader sedan va de bara att ösa på :blackalien:

Har ett gäng andra tryckta vintageur , ingen har kastat in handduken än.

yonsson gillar detta.
  29. denjohan

denjohan Friends of KS

Har en provtryckt vintageplopp. Badar dagligen. Får stryk. Inga problem.

Senast ändrad: 19 augusti 2015
    yonsson gillar detta.
  30. Orca

Orca Torpare

Jag har en slit och släng klocka - en vintage citizen dykarur. Jag har en Rolex 14060m som jag använder när jag inte kan skada den. Sjukt för jag tycker att man ska kunna använda en klocka i alla situationer men vågar inte leva upp till det än.

Mårtenssons ur Brookfield