Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage Omega, hjälp

Diskussion i 'Vintage' startad av Ernesto, 3 januari 2014.

1. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Tja!

En vän fick denna i julklapp. Någon som vet något mer om den? Ref, historia etc. Det är en Seamaster!

Tacksam för hjälp!

eriksson850, Criss Cross, Olaa och 1 annan gillar detta.
  2. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
  3. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

4. Olaa

Olaa Stadsbo

Vilken kamera/glugg på dessa fina bilder?
    Mvh Ola

5. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Inget märkvärdigt... Bara en iPhone 5S. Guldig som en DD dock!

Bästa hälsningar,

Ernesto

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

yonsson, Icaras och Olaa gillar detta.
  6. fc2

fc2 Borgare

Finns flera varianter på Seamaster 30, tex 135.007. Finns med/utan central sekundvisare. Den version du har har mina favoritluggar bland dessa modeller. Årtalsmässigt ligger de flesta kring 60-talets början.

Icaras gillar detta.
  7. Ernesto
    Trådstartare

Ernesto Friends of KS

Tack!

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

8. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Vad innebär central sekundvisare? Tack för resten av infon, tycker själv att jag sett flertal varianter men trodde det bara fanns en ;)

9. fc2

fc2 Borgare

Central sekundvisare innebär att sekundvisaren är placerad i mitten till skillnad från många andra Seamaster 30 som har en subsekund @ 6.

Kolla tex:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2uswk&Omega_286

Notera att de kallar detta "sweep second" samt att denna kaliber är den sista som satt i en Seamaster 30 mellan -63 och -66. 286 (mfl tex 267) har alla sitt ursprung i 30(T1/T2), enligt många Omegas bästa manuella verk någonsin (oräknat de kalibrar som togs via Lemania).

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2uswk&Omega_267

"Sub second".

Omega cal. 30 finns i många olika varianter, 15-17 juveler, med/utan shock protection, flat/Breguet hairspring, ring/screw balance mm. De mest eftertraktade versionerna är onekligen 30T2 (SC) RG.

Aquaracer2, Icaras, Fixoflex och 1 annan gillar detta.
  10. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Kanon inlägg! Nu förstår jag, hade det i tankarna också, att du menade subsekund.

Har haft den sidan sparad länge, har helt missat att man kan se generationerna av urverk i högra spalten. Kul!

Min farfar har denna liggandes (kronan/bandstift är bytta). Finns det något att säga om denna eller ovan info gäller även här? :)

Tack!

11. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Ariste har väl en drös, han borde kunna tillföra ytterligare.

J

12. TorNet

TorNet Friends of KS

13. _jonte

_jonte Friends of KS

14. fc2

fc2 Borgare

15. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Fina Seamasters i denna tråden, har inte tillgång till mina Seamaster 30 nu så vad gäller referenserna får det vänta. Lite bilder på de varianter jag har:

Tror som du att den är ommålad, tycker avståndet mellan Seamaster och 30 är för långt jämfört med de jag sett. Sen är det ovanligt på denna modell med den fonten på "S":et i Seamaster.
    Vad gäller priset är det ovanligt högt, förstår inte riktigt varför. Att tavlan eventuellt är ommålad brukar inte förhindra höga priser, vissa verkar gilla nykänslan i en vintageklocka.

yonsson gillar detta.