• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Omikron 50-tal?

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Mitt första inlägg på KS. :)
Intresset för klockor är relativt nyfött och än så länge är jag ganska okunnig. Uppskattar därför all respons jag kan få.

Klippte nyligen den här klockan från tradera. Undrar ifall någon som är kunnig på Omikron vet något om klockan. I annonsen uppskattade säljaren att klockan är från 50-talet. Själv har jag inte en susning. Föll för klockans gröna patina.
 

Bilagor

  • bild 2 (5).JPG
    bild 2 (5).JPG
    98.4 KB · Visningar: 348
  • bild 1 (6).JPG
    bild 1 (6).JPG
    102.5 KB · Visningar: 260

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker den känns mer 60 tal i mina ögon, men har inte den blekaste koll på märket :)

Välkommen hit!

Välkommen hit! Håller med eriksson850 ovan att de känns mer 60-tal. Har ägt några stycken men aldrig fått grepp o historiken. Snygg logga och elefantsymbolen regerar....


Tack för välkomnandet!
60-tal är kanske mer troligt. Gillar Omikron för deras stilrena logga och elefanten är grym.
Skulle dock vilja veta mer om Omikron så om det är någon som sitter inne på kunskap så är det bara att dela med sig.
Jag är idel öra.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som du ser står det Helvetia på verket, Helvetia är ett anrikt gammalt märke av bra kvalitet. Om det hör till klockan vet jag inte men det kan det säkert göra. Om du tittar under balansen borde du kunna se ett nummer som berättar vilken kaliber det är. Annars kanske China kan berätta mer om omikron :)
 
C

China

Guest
Här kommer en bild på urverket.

Urverket ser ut att vara ur Helvetias 80/820 serie. Omikron finns fortfarande, men verkar inte särskilt aktiva. Varumärket tillhörde ursprungligen Fulton Watch Co, men jag låter det vara osagt om dagens Omikron har någon koppling. En del av de äldre klockorna från 1950-60tal brukar ha Omikrons elefant på bakstycket.

http://www.omikronwatches.com/Omikron/index.aspx

Edit.

Lite mer historia och information om den nuvarande tillverkaren Leschot S.A.

http://montre24.com/brand/Omikron/Omikronwatch/
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Urverket ser ut att vara ur Helvetias 80/820 serie. Omikron finns fortfarande, men verkar inte särskilt aktiva. Varumärket tillhörde ursprungligen Fulton Watch Co, men jag låter det vara osagt om dagens Omikron har någon koppling. En del av de äldre klockorna från 1950-60tal brukar ha Omikrons elefant på bakstycket.

http://www.omikronwatches.com/Omikron/index.aspx

Tack China för din hjälp. Klockan har elefanten på bakstycket. Kul att få mer information om urverket.:)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet, mellan tummen och pekfingret, vad en renovering av klockan skulle gå på?
Bor i Stockholm. Förstår att Farfars klocka är ett bra ställe att gå till med äldre klockor.
Vad tycker ni, kan det vara värt att lägga en slant på att fixa i ordning den?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Någon som vet, mellan tummen och pekfingret, vad en renovering av klockan skulle gå på?
Bor i Stockholm. Förstår att Farfars klocka är ett bra ställe att gå till med äldre klockor.
Vad tycker ni, kan det vara värt att lägga en slant på att fixa i ordning den?


Ekonomiskt kommer en service inte att löna sig (du kommer inte få tillbaka servicepengarna om du säljer den efter service).

Men Helvetia är bra verk, så gillar du klockan och har tänkt att använda den, så ska den servas. Om du inte servar den och använder den dagligen kommer den nog att sluta fungera inom ett par månader (då blir också en service ofta dyrare).
Skulle tippa på att en service hos farfars går på ca 1500-2000:-
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Ekonomiskt kommer en service inte att löna sig (du kommer inte få tillbaka servicepengarna om du säljer den efter service).

Men Helvetia är bra verk, så gillar du klockan och har tänkt att använda den, så ska den servas. Om du inte servar den och använder den dagligen kommer den nog att sluta fungera inom ett par månader (då blir också en service ofta dyrare).
Skulle tippa på att en service hos farfars går på ca 1500-2000:-


Är som sagt rätt grön när det kommer till klockor men så här resonerar jag...
(och säg gärna till ifall mina tankar är helt uppåt väggarn)

Köpte klockan för drygt en hundring. Har kollat runt både på ebay och tradera och det finns inte särskilt många Omikron från omkring 60-talet som är i nyskick. Om jag nu ändå skulle hitta en riktigt fin så blir ju priset att betala därefter och då vet jag ju inte någonting om servicehistoriken. Min tanke har därför varit att försöka komma över klockan billigt, prova in den lite och sedan lägga, säg 1500 kr på service. Då har jag totalt lagt ut ca 1 600 kr.

Låter det resonemanget rimligt eller bör jag tänka om? Mottar gärna tips från er med mer erfarenhet än vad jag har.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är som sagt rätt grön när det kommer till klockor men så här resonerar jag...
(och säg gärna till ifall mina tankar är helt uppåt väggarn)

Köpte klockan för drygt en hundring. Har kollat runt både på ebay och tradera och det finns inte särskilt många Omikron från omkring 60-talet som är i nyskick. Om jag nu ändå skulle hitta en riktigt fin så blir ju priset att betala därefter och då vet jag ju inte någonting om servicehistoriken. Min tanke har därför varit att försöka komma över klockan billigt, prova in den lite och sedan lägga, säg 1500 kr på service. Då har jag totalt lagt ut ca 1 600 kr.

Låter det resonemanget rimligt eller bör jag tänka om? Mottar gärna tips från er med mer erfarenhet än vad jag har.


Det låter väl vettigt tycker jag, servar du den så vet du ju att du har en klocka som borde hålla i flera år utan problem. :)
 
Topp