Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage Oris - All hjälp uppskattas

Diskussion i 'Vintage' startad av MrSundstrom, 28 juli 2016.

1. MrSundstrom
    Trådstartare

MrSundstrom Friends of KS

Hej allesammans.

Har fått möjligheten att köpa en, i mitt tyckte, riktigt cool vintage Oris. Då jag ogärna vill gå på en direkt så tänkte jag höra med er, kunniga, människor.

Säljaren verkar inte veta mer än vad jag vet så det är inte mycket till hjälp. Han säger att den går bra, men servicehistoriken är som väntat - okänd. Han tror att den är från 70-80-talet och mycket mer än så vet han inte. Bandet och spännet ska inte vara original.

Slänger in lite bilder. För vad är en tråd utan bilder? Eehm. Jävligt tråkig iallafall.

Vad tror ni det är för modell? Stämmer det att den är från 70-80-talet? Kan den vara värd 900 kr? All hjälp uppskattas!

Oris 1.jpg

ORis 2.jpg

Oris 3.jpg
    ORis 5.jpg

2. Joakim C

Joakim C Borgare

- Ej sett denna modell tidigare, men logotypen på baklocket indikerar 60-tal. Tavlan ser ju modernare ut.

3. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Antagligen en fake tillverkar i Indien. De brukar se ut på detta sätt. Är väl ett FHF/ST 96-verk i denna, som fake-varianterna brukar ha. Inte värd att köpa enligt mig.

Martin Lovasz gillar detta.
  4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Nej ingen äkta Oris. Man har inte ens brytt sig om att skriva Oris på urverket.

Man pumpar ur falska klockor från Indien som ofta har detta urverk

5. Joakim C

Joakim C Borgare

Anade det. Vet du om Oris har signerat alla sina verk?

6. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Vad jag vet så använde Oris sina egna signerade verk fram till man gick över till ETA i början av 80-talet.

Dessa FHF verk kan man hitta i en mängd olika märken och då det nu finns så många ute på marknaden är det lätt att tro att de måste vara äkta men så är inte fallet så hittar du ett märkesur från 70-talet med detta verk är den nästan garanterat falsk. Fråga mig dock inte var de fått tag i alla dess FHF verk för många är det.

Däremot finns många märken som använde detta verk fram till 70-talet men inte då Oris.

Hr_Proos gillar detta.
  7. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Det knyter sig alltid i magen när man ser en tråd som skrivs om en gammal Oris...

8. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    På Tradera finns just nu minst fyra falska Oris ute men jag kan så lite om de nyare modellerna att det kan vara fler. Står det t ex Incablock eller Parashock på urtavlan är det fel då man använde KIF stötskydd.

Man fick inte använda Incabloc fram till slutet av 60-talet och då hade man redan satsat på KIF och Parashock är Citizens stötskydd.

Jag tror förresten att man använd en del omgjorda ETA verk även under 70-talet, man glömmer så fort tyvärr.

Senast ändrad: 28 juli 2016
  9. MrSundstrom
    Trådstartare

MrSundstrom Friends of KS

Då hoppar jag denna! Tack så mycket för hjälpen alla!

10. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ser rätt simpel ut för att vara en Oris? Tror mer på BOris?

11. Joakim C

Joakim C Borgare

- Tack för informationen!