• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Oris - All hjälp uppskattas

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Hej allesammans.

Har fått möjligheten att köpa en, i mitt tyckte, riktigt cool vintage Oris. Då jag ogärna vill gå på en direkt så tänkte jag höra med er, kunniga, människor.

Säljaren verkar inte veta mer än vad jag vet så det är inte mycket till hjälp. Han säger att den går bra, men servicehistoriken är som väntat - okänd. Han tror att den är från 70-80-talet och mycket mer än så vet han inte. Bandet och spännet ska inte vara original.

Slänger in lite bilder. För vad är en tråd utan bilder? Eehm. Jävligt tråkig iallafall.

Vad tror ni det är för modell? Stämmer det att den är från 70-80-talet? Kan den vara värd 900 kr? All hjälp uppskattas!

Oris 1.jpg


ORis 2.jpg


Oris 3.jpg

ORis 5.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Antagligen en fake tillverkar i Indien. De brukar se ut på detta sätt. Är väl ett FHF/ST 96-verk i denna, som fake-varianterna brukar ha. Inte värd att köpa enligt mig.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nej ingen äkta Oris. Man har inte ens brytt sig om att skriva Oris på urverket.

Man pumpar ur falska klockor från Indien som ofta har detta urverk
 

Martin Lovasz

Audemars
Vad jag vet så använde Oris sina egna signerade verk fram till man gick över till ETA i början av 80-talet.

Dessa FHF verk kan man hitta i en mängd olika märken och då det nu finns så många ute på marknaden är det lätt att tro att de måste vara äkta men så är inte fallet så hittar du ett märkesur från 70-talet med detta verk är den nästan garanterat falsk. Fråga mig dock inte var de fått tag i alla dess FHF verk för många är det.

Däremot finns många märken som använde detta verk fram till 70-talet men inte då Oris.
 

Martin Lovasz

Audemars
På Tradera finns just nu minst fyra falska Oris ute men jag kan så lite om de nyare modellerna att det kan vara fler. Står det t ex Incablock eller Parashock på urtavlan är det fel då man använde KIF stötskydd.

Man fick inte använda Incabloc fram till slutet av 60-talet och då hade man redan satsat på KIF och Parashock är Citizens stötskydd.

Jag tror förresten att man använd en del omgjorda ETA verk även under 70-talet, man glömmer så fort tyvärr.
 
Senast ändrad:
Topp