• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Oris har tappat krona och hals

Torulf

Cartier
Godkväll klocksnack,

Jag har tappat min klocka(se bild) i golvet och krona med hals(se bild) has tyvärr lossnat. Jag tycker inte den ser avbruten ut och den är gängad längst ner så jag antar att den kan ha skruvat ur sig?

Är detta något som man skulle kunna åtgärda själv? Jag har noll erfarenhet av att meka med urverk. Eller behöver man lämna in detta till en urmakare? I sådana fall vad tror ni att reparationen skulle gå på?

Jag köpte klockan av en forum medlem för 500kr, vet inte mycket om den mer än att jag verkligen gillar den. Jag skulle gärna se den reparerad på ett sätt eller annat, men är det för dyrt måste jag nog tyvärr låta den gå i graven. Tror ni 500kr är en vettig värdering när man bestämmer dess livsöde?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 20170618_214447.jpg
    20170618_214447.jpg
    87.8 KB · Visningar: 134
  • 20170618_214347.jpg
    20170618_214347.jpg
    79.5 KB · Visningar: 131

Martin Lovasz

Audemars
Tror nog bommen är av för gängorna går hela vägen ner till delen som sitter i urverket.men du får öppna klockan och se om det inte sitter en förlängare för urmakare sätter in sådan ibland.

Värdet avgörs av vad som sitter i för det finns många, många falska Oris men är lätt att se när man öppnar dem.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Lämnar du till riktig urmakare får du nog räkna med minst det du gav för klockan. Jag bröt av bommen på min Longines i vintras och fick betala 950 för ny bom och krona.
Men det tycker jag din Oris nog ändå är värd att lägga på, jättetrevlig Day&Date. Jag kan köpa den av dig annars.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Jag köpte klockan av en forum medlem för 500kr, vet inte mycket om den mer än att jag verkligen gillar den. Jag skulle gärna se den reparerad på ett sätt eller annat, men är det för dyrt måste jag nog tyvärr låta den gå i graven. Tror ni 500kr är en vettig värdering när man bestämmer dess livsöde?
Lämna in till urmakare. Blir inte förvånad om klockan inte är 100% reko dock. Finns tusentals "vintage" 70-tals Oris som fötts i fabriker i Indien..
Tycker din Oris har väldigt snarlikt formspråk som dessa indienklockor men jag är verkligen ingen expert - in till urmakarn med den!
 

Torulf

Cartier
@Martin Lovasz ,@2curler och @Ansgar Tack för era svar!

Även fast jag gillar klockan har jag haft mina misstankar om att nått inte stått helt rätt till då jag tycker kvaliten inte varit riktigt i klass med andra vintage. De är väll inte rättvist att jämföra med min datejust, men tycker även den upplevts sämre än en seamaster. Men samtidigt vet jag inte kvaliten på vad Oris tillverkade på den tiden.

Jag öppnade klockan med en hemmagjord gummiboll av en diskvante och en tennisboll och jag har bifogat bilden. Ni har nog rätt att bommen gått av, men den stora frågan är nu, vad tror ni om äktheten?

Är den äkta och priset på att lligger runt 950kr som @2curler hade erfarat så ska jag se till att laga den. Är den inte äkta så lutar det åt papperskorgen.
 

Bilagor

  • 20170619_004028.jpg
    20170619_004028.jpg
    96.7 KB · Visningar: 77

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Gillar du ändå klockan och den har fungerat bra fram tills bommen gick av så skulle jag iaf börja med att få ett kostnadsförslag. Min bom visade sig vara en svårhittad specialare, bröt av den då jag fastnade i ett snölås i jackärmen. Både krona och bom flög bort och försvann.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nog är det ett Oris verk alltid. Ett 648 verk. Tavlan ser väl okej ut .Papperkorgen är lite grymt tycker jag nog.

Ja, man skall nog inte blanda ihop "fake" och ful-lagade frankens från Indien. Även om de är just ful- lagade och ihop plockade från olika verk så brukar det ju finnas i många fall slitna men "äkta" delar i dem.
 

Torulf

Cartier
Återigen tack för alla svar, klocksnack levererar verkligen :D

@2curler Ah ok, då kanske jag kommer undan lite billigare om jag behöver hjälp.

@rogart-63 Fantastiskt, då vet jag att vi iaf kan ta bort totalt fejk från bordet. Då kan vi lämna franken-klocka och äkta kvar!

@alexndr Ja det är väll svårt att veta om det är sådana delar eller inte. Det jag vet är att den drar upp väldigt fint och har lång gångreserv.

@Martin Lovasz Super, då ska jag beställa en uppdragsbom och se om jag kan skruva på kronan och halsen på den innan jag går till någon urmakare.
 

Torulf

Cartier
Jag beställde på rekommendation en uppdragsbom från cousinsuk.com och väntar nu på leverans, 5-9 arbetsdagar :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Bommen kommer garanterat vara för lång då den skall passa även i de största boetterna så man får kapa eller slipa ner den lite
 
Topp