• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Patek-homage med anrik historia

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag fick hem en lite udda och ovanlig klocka idag som jag tänkte dela med mig av. Jag vann den på auktion och slog Ariste i budgivningen! ;)


ia2IocZ.png


Klockan det handlar om är ett gammalt anrikt bortglömt "lyxmärke" vid namn Juvenia.
Juvenia startade sin tillverkning i La Chaux-de-Fonds 1860 av en man vid namn Jacques Didisheim-Goldschmidt.
Företaget är främst känt för att tillverka klockor med hög kvalitet i lite underliga avant-garde boetter, och är idag ett av få företag som har producerat klockor ända från starten utan avbrott.
Sedan 1988 ägs de dock av ett Hong-Kong bolag vid namn Asia Commercial Holdings Ltd.

Juvenia använde lite olika urverk, allt från ETA till Girard Perregaux och Zenith. Det roliga är att Juvenia fortfarande var så stolta över sin produkt, så även om urverken kom från kända stora företag så valde de alltid att dekorera dem med Juvenia istället för att behålla G-P, Zenith osv.

Så slut på historielektionen och fram med klockan som jag har köpt.

Jag tror att modellen kommer från Juvenias milanaise-serie, men jag har tyvärr ingen koll på ref eller specifikt namn.


Här är den, jag började att ta isär klockan för att kika på urverket.
1.JPG


Sedan gick allt fel! :rage: Jag tänkte att ett meshband innehåller nog en hel del smuts efter alla år och behövde sig en tvätt. Det som hände var dock att boettens guld lossnade och lämnade ytan blank av rostfritt stål...
Kvar i UL-tanken låg flagor av guld. :drowning:
2.JPG



Jaja inte mycket att göra åt, utan försöka lösa det bäst det går...

Tavlan är helt underbar i guld med barkstruktur som är helt omöjlig att fånga på bild (iaf för mig)
3.JPG


Innuti klockan snurrar ett Juvenia cal 1115 eller under den mer kända tillverkarens namn ett Zenith cal 2320


Ingen sekund utan bara minut och timme ger ett rent intryck på den här typen av klocka.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Juvenia_1115

4.JPG
5.JPG


Avslutar med en bild av den kompletta klockan på handleden. Helt underbar (innan guldet försvann) och jag tror jag snart kommer att försöka lämna in den för att få den förgylld igen.

6.JPG


Den har väl vissa likheter med en av en annan tillverkares mer kända modeller... Inget jag stör mig på dock :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Superläcker helt i sin egen rätt, tycker jag! Porrsnygg, helrätt till dubbelknäppt smoking med stora, spetsiga slag och smala lackskor.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En riktig pärla! Superfin!
Tack! :)

Grattis den var läcker i all sin enkelhet.

Tack! Ibland gäller: Less is more ;)

Superläcker helt i sin egen rätt, tycker jag! Porrsnygg, helrätt till dubbelknäppt smoking med stora, spetsiga slag och smala lackskor.

Perfekt beskrivning! Jag ser även framför mig ett smått alkoliserat golfproffs på tidigt 80-tal.

Fulsnygg är min analys!:) Kul att du bråkade med Ariste! Blev han ond!?:mad::)

Grattis!

Äh, sluta nu! Den är bara snygg, inte fulsnygg! ;)
Nejdå, han tog det som en man... :) (jag visste inte att han var med och bjöd förräns efteråt)

Försökte fota för att få fram grymheten i tavlan, men det är svårt...
pGN3ItU.jpg


Host.. Var det någon som sa homage... :pirate:

oWQJKCM.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilket fynd, gillar handledsskottet och gissar att den sitter som en dröm. Synd på tvättfadäsen men du går en erfarenhet rikare ur badet. Du hade rätt om verket och den sitter helrätt på dig, grattis igen!:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vilket fynd, gillar handledsskottet och gissar att den sitter som en dröm. Synd på tvättfadäsen men du går en erfarenhet rikare ur badet. Du hade rätt om verket och den sitter helrätt på dig, grattis igen!:)


Tack! Ja kul med verket, jag gillar verkligen sådana här mer annonyma tillverkare som liksom smyger in högkvalitetsverk i klockorna. Jag ska hålla utkik efter ditt användarnamn och inte bjuda över nästa gång :)

Vad gäller hommage:andet så ska man inte alltid utgå från att det dyraste eller mest kända märket var först med sin modell, hur det är i just det här fallet vet jag ej...:)

Nej det är sant, vet du när ellipsen kom?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt cool den där!

Synd på bandet, men det lär väl gå att få det ompläterat.
Jag snackade med en guldsmed idag, han skulle ha 300 för att plätera om en boett, borde inte vara mycket dyrare för ett band.


Grymt, tack! Kanske du kan hjälpa mig med kontakt? :) Faktiskt är bandet ok, det är boetten som är värst och där det försvunnit flagor (nästan hela kanten runt glaset).
 

Minuteman

Rolex
Grymt, tack! Kanske du kan hjälpa mig med kontakt? :) Faktiskt är bandet ok, det är boetten som är värst och där det försvunnit flagor (nästan hela kanten runt glaset).
Det var en random guldsmed i Haninge centrum:
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:golden+fingers/haninge

Finns säkert andra som kan göra detta också.
Var som sagt bara inne och snackade lite kort med dem. Jag vet inte hur bra jobbet blir. Kanske prova med en skräpklocka först?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Angående modellen finns det liknande ifrån AP och VC där suget har varit stort ibland, snygga klockor helt enkelt. bra köp!


Tack! Ja jag gillar den och fyller en funktion i min låda. :)
Det är lite kul (och konstigt) att den är så pass ovanlig i formspråket om man frånser high-end tillverkare som PP och VC.
Även om Juvenia med Zenithverk inte är PP, så är det inte fy skam det heller! ;)
 
Topp