• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Rolex för runt 20 000 kr?

Hej allihopa,

Jag blev rekommenderad Klocksnack av en kunnig klockkompis som också är medlem på sidan. Jag är på jakt efter en fin vintage klocka att ge till min kille när vi gifter oss (22 augusti) och har väldigt dålig koll på klockor överlag. Jag vet att han gärna vill ha en vintageklocka och att han länge har trånat efter en Rolex. Min budget är ca 20 000 kr och jag tänkte lyssna mig för om ni (som är klockkunniga) tror att det går att hitta en vintage Rolex för det priset?

Jag har sett att han har spanat in en modell som heter Oyster Perpetual Datejust och vet att han vill ha svart urtavla och stålarmband. Är min budget orimlig? Jag ska tillägga att jag bor i USA, så utbudet är kanske större här men jag vill ogärna köpa något online (med risk för att jag får en kopia).

Tacksam för all hjälp jag bara kan få!

Josefin
 
Hej alla,

Toppen - tack snälla för era tips. Ni har rätt - det verkar som om att det går att få tag i en begagnad Rolex i den prisklassen. Jag bor i Los Angeles, men åker hem till Sverige i augusti så jag skulle potentiellt kunna köpa den här, online eller i Sverige.

Är kvitto eller äkthetsintyg ett måste, om man exempelvis köper den via Chrono24? Det känns så läskigt att köpa en klocka i den prisklassen utan att kunna titta på den innan. Det vore väldigt tråkigt om den inte motsvarar förväntningarna eller går sönder det första som händer. Jag ska spana in rolexforums.com direkt och inväntar svar från 2 personer på Chrono24 som hade väldigt intressanta klockor!

Tack igen!
 

JohnDoe

Rolex
Men bor du i LA så finns det gott om butiker. Annars har du hqmilton.com i san fransisco som har allt. Är just nu i vegas med familjen och utforskar klockbutikerna. Var i LA i förra veckan och kollade lite. Det viktiga är inte papper o box på en gammal rolle utan att den är servad inom senaste 1-2 åren så du slipper problem. På rolexforum.com så finns det en urmakare som heter vanessa (butik i newport beach tror jag det var). Där kan du säkert få bra tips.
 
Wow, vad roligt - jag åker till Vegas imorgon! Tusen tack för specifika tips. Ska kolla in dem allihopa. Hoppas du får en härlig semester.
 

JohnDoe

Rolex
Wow, vad roligt - jag åker till Vegas imorgon! Tusen tack för specifika tips. Ska kolla in dem allihopa. Hoppas du får en härlig semester.
Tackar, jo vi har fullt upp med shopping o skoj. Fast det är ju tokvarmt här. Första gången i mitt liv jag längtar till något svalare ställe. Måste säga att det är fullt av svenskar på varenda plats vi varit på hittills. Ha det skoj här.
 

JohnDoe

Rolex
Jo en grej till att tänka på är att länken är OK, dvs inte sladdrig och glapp. Var petig och noga i ditt urval. Repor går att polera hos de flesta bra urmakare men sladdrig länk kan bara michael young i hongkong fixa....
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ta en titt på Capetown Diamond. De har ett enormt utbud av begagnade/vintage Rolex. Dessutom slipper du vid ev beställning skatt då du beställer mellan stater. Nackdelen är givetvis att du ju inte kan klämma på klockan fysiskt innan beställning. De är rätt poleringsglada i Staterna, så viktigt att ha åtminstone riktigt bra foton att tillgå..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Trevlig present! Köp av en erkänd handlare eller någon här med bra refesenser. Båda mina är köpta här på KS en bit under 20k så det går nog. Det finns ju olika versioner och de som går under 20 brukar vara 1600, slät glasring i stål, 1601 med räfflad ring i guld eller vitguld samt 1603 med räfflad ring i stål. Alla med härligt plexiglas. Lycka till!
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du köper en vintageklocka så måste du räkna in service. lita inte på att en handlare servat klockan om du inte får kvitto på servicen. Att serva vintageRolex kan bli dyyyrt. Hade inte lagt 20-25 på en datejust för att därefter behöva lägga 10 på en service. Då är det bättre att köpa en nyare klocka direkt för 30-35.
 

Tunan

Omega
Hej !
Jag har gjort ett par affärer via chrono24 och jag föredrar att handla av de som är trusted seller, som har Retailer recommendations och som framför allt har fysisk butik.
Då känns det relativt säker för min del i alla fall.
Sen brukar jag ställa dessa standardfrågor, visst vissa frågor kanske är givna för vissa klockor men jag drar ändå alltid iväg dessa:
Får även ursäkta om engelskan inte är helt korrekt:

1.Is the box and all papers included ?
2.is the watch originally sold by an authorized rolex dealer, is authenticity card stamped by an authorized dealer ?
3.Are there any defects on the watch ? if so, which ?
4.Has the watch been serviced regularly ?
5.Do you know how many owners it has been on the watch ?
6.Has the watch ever been polished ?
7. Is there any guarantees if i buy from you ?
8.What are the shipping costs ? is the shipping insured ?
9.Can you send some more detailed pictures ?

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
Mvh
Johan
 

JohnDoe

Rolex
Jag skulle nog välja den i USA. Mindre krångel och säkrare eftersom du bor i USA. Många har haft väldigt varierande erfarenheter från italienska handlare. Har du kollat lite mer här på forumet för det var en tråd häromveckan med handlare i californien. Skulle även vilja komplettera frågorna ovan med: Are the box an original rolex box. Are the original rolex certificate included osv. De flesta skriver box o papper och menar då egen box och ett eget intyg, dvs inte rolex original papers, certificate, box. Och har du kollat köp o sälj på http://www.rolexforums.com/index.php

Handlare i californien tråden
https://klocksnack.se/threads/klockbutik-med-begagnade-ur-californien-los-angeles.41416/
 
Topp