• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Seiko samlingstråd

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Alla bör ha minst en Seiko i samlingen... Detta har man ju hört förr, och något som ekat i mitt huvud under de 5 åren jag hängt på olika klockforum. Självklart har det varit vintage i första hand, men det har inte varit helt lätt för mig. Trots mängder av försök med diverse dykare, quartzare, kronografer, dressare etc, har jag aldrig riktigt hittat någon som fått stanna speciellt länge pga att jag aldrigt riktigt klaffat helt hundra med dem på ett eller annat sätt. Om det inte varit det ena, så har det varit det andra... Sitter inte riktigt hundra, för lik något annat jag redan har, för ful, för stor, för liten, för tråkig, för tung, för tjock, för vanlig osv... Nu känns det som jag äntligen kanske hittat rätt, i denna King Seiko 5626-7000 från 1970. Klämde på en no-name nitad vintagelänk, vilket blev väldigt smutt IMHO. Lite trevlig läsning om denna och liknande King Seikos finns bl.a. här... http://forums.watchuseek.com/f366/h...comparison-5626-7113-5256-8010-a-1034554.html

Bombar på med lite bilder, min vana trogen, för att möjligen visa lite på vad denna har att erbjuda rent estetiskt... @M.L.


















Brutalt bra! :) Tack för bildfesten.:snaphappy:
Boettformen på den Seikon är bara för bra. Den nitade länken passar riktigt bra.
Hojta till när (om) du vill sälja.:)
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Alla bör ha minst en Seiko i samlingen... Detta har man ju hört förr, och något som ekat i mitt huvud under de 5 åren jag hängt på olika klockforum. Självklart har det varit vintage i första hand, men det har inte varit helt lätt för mig. Trots mängder av försök med diverse dykare, quartzare, kronografer, dressare etc, har jag aldrig riktigt hittat någon som fått stanna speciellt länge pga att jag aldrigt riktigt klaffat helt hundra med dem på ett eller annat sätt. Om det inte varit det ena, så har det varit det andra... Sitter inte riktigt hundra, för lik något annat jag redan har, för ful, för stor, för liten, för tråkig, för tung, för tjock, för vanlig osv... Nu känns det som jag äntligen kanske hittat rätt, i denna King Seiko 5626-7000 från 1970. Klämde på en no-name nitad vintagelänk, vilket blev väldigt smutt IMHO. Lite trevlig läsning om denna och liknande King Seikos finns bl.a. här... http://forums.watchuseek.com/f366/h...comparison-5626-7113-5256-8010-a-1034554.html

Bombar på med lite bilder, min vana trogen, för att möjligen visa lite på vad denna har att erbjuda rent estetiskt... @M.L.


















Fantastiskt snyggt med den där länken till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alla bör ha minst en Seiko i samlingen... Detta har man ju hört förr, och något som ekat i mitt huvud under de 5 åren jag hängt på olika klockforum. Självklart har det varit vintage i första hand, men det har inte varit helt lätt för mig. Trots mängder av försök med diverse dykare, quartzare, kronografer, dressare etc, har jag aldrig riktigt hittat någon som fått stanna speciellt länge pga att jag aldrigt riktigt klaffat helt hundra med dem på ett eller annat sätt. Om det inte varit det ena, så har det varit det andra... Sitter inte riktigt hundra, för lik något annat jag redan har, för ful, för stor, för liten, för tråkig, för tung, för tjock, för vanlig osv... Nu känns det som jag äntligen kanske hittat rätt, i denna King Seiko 5626-7000 från 1970. Klämde på en no-name nitad vintagelänk, vilket blev väldigt smutt IMHO. Lite trevlig läsning om denna och liknande King Seikos finns bl.a. här... http://forums.watchuseek.com/f366/h...comparison-5626-7113-5256-8010-a-1034554.html

Bombar på med lite bilder, min vana trogen, för att möjligen visa lite på vad denna har att erbjuda rent estetiskt... @M.L.


















Den där var ju riktigt bra! Ibland saknar jag den jag hade även om den mest låg i lådan. Hoppas min chronometercertifierade kommer hem från service snart.

Det kan ju omöjligt finnas vintage som är mer prisvärt än KS.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Da har FrankenSeiko'n faatt nya tetningar och blivit trykktestad till 25Bar, nu kan rainy season bara komma.... :woot:
63093.jpg
 

Macklin

Cartier
Behöver lite hjälp. Det verkar som att jag har köpt två jättefina gamla Seikolänkar och nu står med problemet att skaffa klockor att fästa dem vid. Den övre (meshen) är 20mm vid infästningen och den nedre 18mm.
Kom nu med tips på vilka Seikos som jag borde lägga till på önskelistan! Det får gärna vara 70-tal och färgglatt. :)
Jag har sneglat en del på 6139-kronografer men de har 19mm i bandbredd verkar det som, kommer mina 18mm rassla som fasen eller är det för lite för att märkas?

DSC_0864.JPG



Bild tagen innan länken rengjordes. Varning för gubbmög utfärdas! :facepalm:
DSC_0863.JPG
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Behöver lite hjälp. Det verkar som att jag har köpt två jättefina gamla Seikolänkar och nu står med problemet att skaffa klockor att fästa dem vid. Den övre (meshen) är 20mm vid infästningen och den nedre 18mm.
Kom nu med tips på vilka Seikos som jag borde lägga till på önskelistan! Det får gärna vara 70-tal och färgglatt. :)
Jag har sneglat en del på 6139-kronografer men de har 19mm i bandbredd verkar det som, kommer mina 18mm rassla som fasen eller är det för lite för att märkas?

DSC_0864.JPG



Bild tagen innan länken rengjordes. Varning för gubbmög utfärdas! :facepalm:
DSC_0863.JPG
Är du säker på att den undre är 18mm och inte 19?
Man brukar se dessa på 6139-601X...
Den övre har jag aldrig sett :bookworm:
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Behöver lite hjälp. Det verkar som att jag har köpt två jättefina gamla Seikolänkar och nu står med problemet att skaffa klockor att fästa dem vid. Den övre (meshen) är 20mm vid infästningen och den nedre 18mm.
Kom nu med tips på vilka Seikos som jag borde lägga till på önskelistan! Det får gärna vara 70-tal och färgglatt. :)
Jag har sneglat en del på 6139-kronografer men de har 19mm i bandbredd verkar det som, kommer mina 18mm rassla som fasen eller är det för lite för att märkas?

DSC_0864.JPG



Bild tagen innan länken rengjordes. Varning för gubbmög utfärdas! :facepalm:
DSC_0863.JPG


Hojta om du vill bli av med den undre..
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Hade missat den här tråden tills igår kväll... Några riktiga skönheter i början av tråden. De tidiga GS:arna och Lord Marvel är bara wow.
Själv kan jag bara bidra med min Seiko 66 som jag hittade för ett år sen i en låda hemma hos mina föräldrar. Bar den när jag var liten, men sen har den bara legat där. Efter en uppvridning tickade den på som om det var igår. Lite sprickor i glaset, men en trevlig liten rackare ändå. Vet någon var jag kan hitta ett nytt så hade det varit väldigt uppskattat
F6D0CD1A-90C4-4C7C-986C-C13E971EE0F3_zpshfbgypbm.jpg
 
Topp