Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage-tips önskas!

Diskussion i 'Vintage' startad av JagÄrTiden, 31 maj 2016.

1. JagÄrTiden
    Trådstartare

JagÄrTiden Bonde

Från:
    Schlätta
    Hejsan, behöver er hjälp med lite tips på fina vintage-dressare.. har kikat på både ebay och tradera utan större framgång. Tycker att Omega seamaster verkar som en optimal klocka men vet inte vilken modell som är "bäst".. har ni några andra förslag så var inte blyga med att kommentera detta :)
    Budget: ca. 3,5k
    Tack på förhand!
    /N

2. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    En dress watch betyder nuförtiden egentligen en nättare modell med bara tim och minutvisare och som saknar datumvisning som bara är till för fina tillställningar. När armbandsur blev populära en gång i tiden kallade man alla för dress watches eller liknande namn. Man kan även se modeller med sekundvisare som en dress watch men då skall boetten vara minimalistisk.

Man kan även definiera det som en klocka som bara skall användas sparsamt vid speciella tillfällen.

Senast ändrad: 1 juni 2016
  3. Strindberg

Strindberg Biskop

Det är ju ändå lite så att de vintageklockor vi ofta i dag refererar till som dressare en gång var "vanliga" klockor, arbetsredskap och tidsvisare.

Med det sagt så passar enligt mig en vintage Seamaster bättre som dressur än någon sådan där modern jätteklocka som försöker se dressad ut (40 mm till kostym? verkligen?).

Nackdelen med just Seamaster är att de skenat i pris, tycker jag. Kan man "leva med" en Longines eller liknande i stället så får man klart mer för pengen.
    Men, seamasters är fina, så är det ju...

4. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Warwian och Strindberg gillar detta.
  5. Strindberg

Strindberg Biskop

6. JagÄrTiden
    Trådstartare

JagÄrTiden Bonde

Från:
    Schlätta
    Jasså, är det på det viset, aja, jag är iaf ute efter en nätt klocka med sekund, minut och timvisare, helst datum då jag är usel på att komma ihåg detta samt att mobilen är krånglig att få ur fickan. Har ganska grova handleder (ca. 18,5 cm) så en klocka på >35mm är inte att föredra..
    Hoppas detta gav en liten klarare bild :)

7. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag har handleder på 19,5 cm och jag älskar små klockor så det är nog mer smaken än storleken. :)

35mm och större är ovanligt för vintage före 70-talet så det kan bli svårt att hitta något som passar.

8. JagÄrTiden
    Trådstartare

JagÄrTiden Bonde

Från:
    Schlätta
    gillar inte när det ser ut som en knapp på handleden men det är ju min åsikt :) finns det inga vintage "dress" över 35? :(

9. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jodå visst finns det det och de kallas idag "oversized" och är då 35-38mm. Vill du ha större så är det 70-talet som gäller eller kronografer.

JagÄrTiden gillar detta.
  10. grodslukarenx

grodslukarenx Borgare

Från:
    Höllviken, Skåne
    Seiko Sportsman calendar. Min mäter typ 37-38 :)

JagÄrTiden gillar detta.
  11. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Hej! Hoppas ok att jag kapar tråden!
    Jag ska snart gifta mig och min tjej vill ge mig en klocka i morgongåva. Då jag är inne på vintage är det ingen lätt uppgift för henne...

Kan ni ge mig/henne några tips! Budget är väl ca 20k. Är tacksam för ALLA tips ni har! Kan vara kronografer, triple-calendar (mums), udda dykare, dressare, explorervarianter (men uppenbarligen inte explorer). Föredrar klockor på ca 36mm och upp, men alla tips på klockor minst 34mm beaktas :) (inget större än typ 42mm...)

Tipsen får gärna vara generella så som modell x, y och z, eller specifika såsom en länk till en given klocka.

Strindberg gillar detta.