Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage-Tissot går i dubbel hastighet

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mr Chance, 26 januari 2013.

1. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Köpte för några år sen denna Tissot på Kaplans. Den har sedan dess legat i en låda eftersom den går en aning för fort, dubbel hastighet. Är det någon som har en aning om fel eller har ett liknande verk liggandes?

/Micke Ni

2. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Oops, kanske skulle legat i vintage-forumet istället. Moderatorn kanske kan flytta tråden?!

/Micke Ni

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Vintage-Tissot går i dubbel hastighet

Kan vara så enkelt som klibbig spiral (balansfjädern). Smuts blandat med olja som satt igen fjädern?
    Vet inte om detta kan orsaka dubbel gånghastighet i praktiken, men jag har svårt att tro (som extrem lekman!) att mekaniska fel på tex spärrhake, gånghake eller andra reglerande delar skulle medföra dubbel men jämn(?) gång över längre tid...

4. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Efter en promenad funderar jag på om det inte borde vara precis tvärtom..?

Som vanligt; ignorera mina inlägg och konsultera en expert! :)

5. China

China Guest

Nja, du underskattar nog dig själv. ;)

Men det här blir lite av en gissningstävlan, problemet kan bero på en rad olika orsaker. T.ex. skit i verket eller felaktig smörjning, en skadad spiral i balansen, misslyckad regulering/justering, och om klockan varit utsatt för magnetism. I det här fallet så gissar jag på att det handlar om magnetism som fått spiralerna i balansen att klibba ihop, det är ganska vanligt. Magnetism är oftast boven i dramat när ett verk skenar.

Säkraste sättet att få svart på vitt, är att lämna in klockan hos en urmakare och be om ett kostnadsförslag.

6. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Magnetism alltså? Är det så skadligt/riskabelt vid vardaglig användning?

7. China

China Guest

Det finns ganska gott om magnetiska fält omkring oss, fast det är väl inget man går och tänker på till vardags. T.ex. så har en del möbler och frys/kylskåp magneter för att hålla dörrar/lådor stängda, elektriska apparater, högtalare och telefoner. Jag har däremot inget bra svar på hur mycket magnetisk påverkan som krävs. Quartz påverkas också, men det blir kortvarigt och verket går normalt när man kommer ur det magnetiska fältet.

Man kan testa sin klocka genom att lägga den vid en kompass, börjar kompassens visare att snurra så är klockan magnetisk.

8. Mr Chance
    Trådstartare

Mr Chance Velourmannen

Tack för synpunkter och förslag. Jag la en kompass på klockan och mycket riktigt snurrade kompassnålen, åtminstone ett kvarts varv. Funderar på urmakare men vet inte om det är värt pengarna. Får be om kostnadsförslag.

/Micke Ni

9. David

David Bödeln

Du kan prova att fixa själv:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ni_N9d06JD4[/video]

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    De flesta urmakare har avmagnitiserare. Brukar vara billigt att få en behandling från en sån.

Mårtenssons ur Brookfield