• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Vacheron Constantin

Sond

Patek
Någon som har lite koll på hur vintage VC är att äga? Jag tänker på service och reservdelar. Exempel på kaliber är 1002, 1007, 1008. Finns det några fallgropar? Några urverk att se upp för? Skulle iofs förvåna mig.

Frågan handlar helt enkelt om huruvida det är rimliga kostnader och möjligheter att serva dem.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Uttalar mig trots att jag inte har någon direkt koll. Men frågan är ju också hur lika syskonverken är? Påverkar tillgången till reservdelar. Men är rädd för att det är lite svårt med reservdelar och fabriksservice känns inte som ett alternativ.

Har även hört att de tunnaste verken kunde bli skeva när man öppnade uren...
 
C

China

Guest
Det skiljer en del mellan JLC:s och VC:s calibrar. Kort sagt så är VC:s urverk byggda från ébauche och håller högre klass. VC är heller inte Swiss Made, utan är tillverkade under Genèves sigill (Poinçon de Genève), som är striktare och ställer högre krav på hantverket.
 

Sond

Patek
Min (lilla) kunskap säger mig att urverken är utsökta. Men som vi alla vet så kräver ju även de bättre uren lite omvårdnad... Och jag är helt enkelt rädd för att det både blir dyrt och krångligt att äga en VC.

Annars tycker jag de är klockvärldens "häftigaste" märke. Så hög kvalitet och så exklusivt att man bara baxnar, men nästan ingen känner igen dem.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Märket är något litet i Sverige. Även vintagemarknaden är mycket liten. Prisbilden brukar med all rätt
springa iväg. Det går dock att finna då och då en kostymare utan komplikationer till ett rimligt pris - har tyvärr aldrig
ägt någon. Visst skulle det vara kul!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Min (lilla) kunskap säger mig att urverken är utsökta. Men som vi alla vet så kräver ju även de bättre uren lite omvårdnad... Och jag är helt enkelt rädd för att det både blir dyrt och krångligt att äga en VC.

Annars tycker jag de är klockvärldens "häftigaste" märke. Så hög kvalitet och så exklusivt att man bara baxnar, men nästan ingen känner igen dem.


köp en i så bra skick det bara är möjligt, om en duktig urmakare kan serva den utan att behöva byta delar så behöver det inte kosta mer än för vilket manuellt verk som helst?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
köp en i så bra skick det bara är möjligt, om en duktig urmakare kan serva den utan att behöva byta delar så behöver det inte kosta mer än för vilket manuellt verk som helst?
Under förutsättning att vederbörande vill/vågar/kan arbeta på det, ja - inte alla som är villiga att sätta mejslarna i något som man inte är säker på eller vet att man kan ordna delar till vid ett missöde.
 
Topp