• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Vostok Komandirskie "En guide "

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vintage Vostok Komandirskie!

Här följer en förhoppningsvis pedagogisk introduktion i Vostok träsket. Det har kommit önskemål om att redovisa en grundläggande information som man kan tänka på vid ett eventuellt köp. När det kommer till ryska klockor samlar jag enbart på Vostok Komandirskie varianter från slutet av 80-talet. Varför!? Tja, som ni antagligen själva vet så är det en hobby och livsstil som kan spåra ur fullständigt. Min samling är snarare en frimärkssamling än en klocksamling:) Det finns mängder av olika tavelvarianter från olika ryska företag/föreningar och statliga verk som beställdes till sina anställda. Det finns dock några vanliga varianter som var i Vostoks standard katalog. Grunden är dock mycket enkel med manuellt 17 stenars verk med skruvad krona.


OBS denna sammanfattning ger ingen exakt datering utan endast en första hjälpen för er som är intresserade av dessa kultdinkor och baseras på mitt egna intresse och vad jag har snappat upp under mitt samlande. Jag har använt mig av några av mina gamla poster i tråden "Ryska klockor på KS" som Mr Chance startade för några år sedan. Jag använder endast egna klockor i guiden! Denna guide bygger inte på vetenskaplig fakta, utan alltså endast på mina egna erfarenheter som samlare.


Amphibia VS Komandirskie

Här följer en mycket enkel förklaring av skillnaden mellan dessa Vostok modeller!
Det är många som köper en "ryssklocka" utan att kanske veta vad som skiljer dessa modeller åt.


OBS- här utesluter jag det tidigaste modellerna av ryska dykare som användes för militärt bruk.
Dessa klockor kan vi återkomma till senare. Eller om en annan "forumare" kan fylla på fakta om dessa.
(Zlatoust och 300m 2209 dykarna)


Amphibiamodellerna (Dykarklockor) är utan (för det mesta) kronskydd och har vattentäthet ner till 200m (300m).
Urverket är ett 2409 (tidigare modeller 2209) se bild nedan. De två första siffrorna i urverksnr: 24 står för storlek i mm och de sista två siffrorna beskriver vilken komplikation klockan har. Nästan alla ryska dykare har manuella urverk utan datummarkering.


Komandirskiemodellerna skall man inte använda i vatten. De tål viss väta men rekommenderas ej.
Urverken är 2414 eller 2416 (manuell respektive automatisk) som ovan är det två första urverksnr: beskrivning av storleken på urverket i mm 24. 14 står för datummärkning som sällan finns på Amphibiaklockan.


Glasringen/bezelringen på amphibimodellerna har nästan alltid lyspunkt. Ofta byts och moddas ringar enligt önskemål fram och tillbaka men de lämnade fabriken med en lyspunkt. Det finns mängder av sk bezelringar till olika modeller. Det kan jag återkomma med i en annan post. Komandirskiemodellerna har ingen lyspunkt.

Jag hoppas att detta kan hjälpa till vid nästa ryssköp!

Hur vet man åldern på en Vostok Komandirskie?

Börja att bestämma cirka åldern på en Vostok. Vill man äga en klocka från sovjet (CCCP) tiden av nostalgiska eller historiska skäl så är dessa klockor alltid märkta "Tillverkade i Sovjetunionen" och är en civil komandirskieklocka (se bild 3). Vostok Komandirskie hade sin storhetstid under slutet av 1980-talet och en bit in i 1990-talet. Det är faktiskt enkelt att bestämma ålder på en Komandirskie. Mellan 1988-1991 tillverkades - enligt mig - det mest tidstypiska och klassiska modellerna som vi i dag ofta tänker på när vi nämner Vostok Komandirskie.

Tycker du att en militär klockor är mer intressant än en civila varianter kan du alltid luta åt en 3AKA3 (Se bild 1 och 4).
3AKA3 betyder ungefär direkt översatt (utfärdat av militärministeriet) och kunde endast köpas av militär personal. Dessa klockor är populära bland Komandirskiesamlare för sin militära härkomst. OBS ingen av Vostok Komandirskie klockorna var "issued" dvs tillverkade specifikt för militära förband. Det var dock många militärer som köpte dom personligt och därmed använde dom i militärt syfte vid deras respektive förband.

Om ni ser en Vostokklocka utan härkomstmärkning under klockan 6 på urtavlan är det en sk övergångsklocka! I anslutning till sovjets upplösning, under det värsta tumultet saknades märkning på klockorna. Dessa klockor tillverkades ca 1991-1994 (se bild 3).

Samtliga Vostok Komandirskies är i metall (några har även färgad metallegering) med rostfritt stål i boettlocket.


Här några av min Komandirskies med olika märkning!

Uppifrån och ner:

Bild 1-3: Hör följer 3 Vostok Komandirskie med TANK tema med olika märkning under index 6.
Klockorna ser till synes lika ut men skiljer sig på några punkter. Första tanken har en lysprick över
index 12 och har 3AKA3 märkning under index 6. Övriga Tanks på bilderna har två lysprickar över index 12
samt olika märkning under index 6.

Bild: 4: Tillverkad i CCCP 3AKA3 (Militär) (Tillverkningsår detta exemplar ca 1989)

Bild 5: CCCP märkning (Civil) (Tillverkningsår detta exemplar ca 1992-1995)

Bild 6: Tank (Civil) ingen märkning under index 6 (Tillverkningsår ca 1993)

Bild 7: Helikopter tema CCCP märkt (Civil) Ca 1989-90

Olika Baksidor!

Bild 8: Baksida 3AKA3 modell, 1989.

Bild 9: Den lilla måsen, 1989-90

Bild 10: Den stora måsen 1993-95



Bild 1: En lysprick över index 12 (stjärnan) med 3AKA3 märkning (Militär). Röd sekundvisare utan lyspunkt. Manuellt 2414 verk med 17 stenars verk. Samtliga Vostok Komandirskies har skruvad krona som av många uppfattas som vobblig. Det ska vara så! Ca 1989
DSCF3576.JPG

Bild 2: Två prickar över index 12 med Civil CCCP märkning under index 6 (civil). OBS röd sekundvisare med lysprick. Ca 1989
DSCF3574.JPG

Bild 3: Två prickar över index 12 (stjärnan) Ingen märkning under index 6 (civil). Ca 1991-92
DSCF3575.JPG


Bild 4: (militär) märkning sovjet, ubåts tema 17 stenars 2414 verk sekundvisare med lyspunkt. Tillverkades även
med rak sekundvisare utan lyspunkt. Finns även med röd sekund med och utan lyspunkt. 1989-90!
vos1.jpg

Bild 5 Tillverkad i Sovjetunionen (Jeltsin tema). Rak röd sekund med krona klockan 2. 1989-90.
vos3.jpg

Bild 6: Tema Tank igen (se även bild 1-3) Ingen text under klockan 6. Röd sekund utan lysprick. OBS två lysindex vid klockan 12. Tillverkades med en lyspunkt med tanktema men då med 3AKA3 under klockan (se bild 1)
vos4.jpg

Bild 7: Civil med CCCP märkning 17 stenars 2414 verk. Krona klockan 2.
vos5.jpg

Bild 8 3AKA3 modell ca 1989
DSCF0988.JPG

Bild 9: Den "lilla måsen" som har fått sitt namn genom måsen på boettlocket.
DSCF0989.JPG

Bild 10: Stora Måsen. Som då självklart har fått namnet från den något större måsen på boettlocket. CA 1994.
DSCF0990.JPG


Jag hoppas att detta kan hjälpa till vid nästa inköp av en Komandirskie!

/Fixoflex
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ostwok eller Vostok?!

Här är en liten inblick i en märklig fågel i den ryska faunan, Ostwok! Denna Schweiziska distributör nappade på trenden efter
murens fall att starta nyproduktion på de klassiska Vostok klockorna med militära teman. Många turister köpte sk turistryssklockor tillsammans med mössor, märken och all möjlig östnostalgi i Berlin under tidigt sent 80-tal och hela 1990-talet. Många av dessa klockor var "riktiga ryssklockor" som soldater från östblocket tog med sig för att få in en slant.

Trycket blev stort på dessa klockor och nasare utnyttjade denna trend. 1995 såg företaget Ostwok en marknadsidé att åter nyproducera dessa klockor. Den enda som skiljer Vostokklockor från Ostwok är loggan på urtavlan (se nedan). Allt är original i klockan - det är alltså ingen kopia.

Företaget låg i Fehraltort Schweiz och gick i konkurs 2002. Det märkliga är hur marknadsföringen och samarbetet med Vostok gick till då klocka är en Vostok!?

Nåväl, den kan vara kul att veta när ni köper en Komandirskie och om ni är osäkra på om det är en franken eller inte.
Priset på dessa klockor var som en vanlig Komandirskie - runt 500kr (2013). Vill ni köpa en Ostwok är det störst chans att hitta dessa på
ebay i tyskland. Klockorna är inte alls ovanlig. Men tillverkades under en begränsad period och är lite kultiga i ryssamlarketsar.
Det finns fortfarande NOS-klockor att köpa idag. Dessa ligger runt 1000-1500kr (2014).

Här är några jag köpt genom åren:

Uppifrån och ner.

Bild 1: Admiralskie Ostwok (Marintema) notera loggan.

Bild 2: Komandirskie Ostwok (Armétema på tavlan) notera loggan. Köpt av Ruskprick!

Bild 3: Admiralskie Vostok (Marintema) notera loggan. OBS samma tavla som bild 1 men med Vostokloggan.

Bild 4: Komandirskie Ostwok (Fallskärmtrupper) notera loggan.


Bild 5: Komandirski Ostwok (Ubåtstema) notera loggan.

Bild 1
3XQLv76.jpg

Bild 2
byqg22q.jpg

Bild 3
tgMwq9O.jpg

Bild 4
z9JzQ3n.jpg

Bild 5
TkyfXLf.jpg


 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Olika bezels/glasringar till Komandirskie!

Ok, här följer det vanligaste glas/bezel ringarna till Vostok Komandirskie.
Ringar hör till respektive klocka och är alltså inte mixtrade med. Klockorna lämnade fabriken med dessa ringar på.

Hoppas att det är till någon hjälp!


Bild 1 (Växel och nummer). Ringen ser ut som en "växellåda". Kanske den vanligaste och det som är typsikt för en Komandirskie bezel/ring
UVNrpQt.jpg

Bild 2 (Pil och triangel) ca 1988-89
gLNY3KP.jpg

Bild 3 (Streck och punkt) ca 1992-94
7AzPkfY.jpg

Bild 4 (Stor och liten prick) Ovanlig variant! ca 1989.
S8Hl0W0.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vostok Komandirskie urverk 2414 manuellt urverk med datum!

Det finns två typer av märkning till Vostoks Komandirskie klockor. Båda dessa varianter är som dom lämnade fabriken.

Här är en liten lathund:

  1. Första typen är tydligt märkt med 2414 (A SU = Sovjet Unionen)
  2. Andra typen är helt omärkt och syns oftast i 3AKA3 modeller. Under balansen skall det alltid finnas Vostokloggan (B) se undre bilden. OBS Vostokloggan skall finnas på bägge modellerna!

4nhDdY4.jpg

PW9yfLY.jpg
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Fantastisk guidning genom vostokdjungeln.
Jag har samlat på mig några stycken men egentligen aldrig haft riktigt koll på vilka som är korrekta och vilka som inte är det.
Lite av det roliga med dessa ur är ju att det är enkelt att byta delar mellan modellerna, men lite koll på ursprunget är inte fel...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fantastisk guidning genom vostokdjungeln.
Jag har samlat på mig några stycken men egentligen aldrig haft riktigt koll på vilka som är korrekta och vilka som inte är det.
Lite av det roliga med dessa ur är ju att det är enkelt att byta delar mellan modellerna, men lite koll på ursprunget är inte fel...
Absolut! Det finns ju nästan inga franken klockor:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för väldigt bra info! Är fascinerad av kärnkraft och läst en hel del om olyckan i tjernobyl, även skrivit en uppsats om den.

Nu vill jag ha en klocka i min samling som får mig att tänka på detta. Nu vet jag att de ska stå CCCP på den klockan jag är ute efter för att komma så nära som möjligt året 1986 då olyckan skedde.

Om du med din expertis kan peka mig åt rätt håll på någon annons vore jag ytterst tacksam :)
 
Senast ändrad:

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för väldigt bra info! Är fascinerad av kärnkraft och läst en hel del om olyckan i tjernobyl, även skrivit skolarbete om den.

Nu vill jag ha en klocka i min samling som får mig att tänka på detta. Nu vet jag att de ska stå CCCP på den klockan jag är ute efter för att komma så nära som möjligt året 1986 då olyckan skedde.

Om du med din expertis kan peka mig åt rätt håll på någon annons vore jag ytterst tacksam :)

Hej Nissenutz!
Jag tycker du skulle försöka hitta denna variant! Det är en Vostok Komandirskie till minnet av 2:a världskriget (40år)! Då får du två viktiga historiska händelser i samma klocka!:) Du kan hitta dem på e-bay för en ganska ringa summa. Det kan vara svårt att hitta dem i hyfsat skick dock! Kul med ditt specialintresse! 1985 är ju förhållandevis rätt nära i tid.

Lycka till med ditt sökande!
DSCF3726.JPG
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Tack för väldigt bra info! Är fascinerad av kärnkraft och läst en hel del om olyckan i tjernobyl, även skrivit skolarbete om den.

Nu vill jag ha en klocka i min samling som får mig att tänka på detta. Nu vet jag att de ska stå CCCP på den klockan jag är ute efter för att komma så nära som möjligt året 1986 då olyckan skedde.

Om du med din expertis kan peka mig åt rätt håll på någon annons vore jag ytterst tacksam :)
Hej Nissenutz!
Jag tycker du skulle försöka hitta denna variant! Det är en Vostok Komandirskie till minnet av 2:a världskriget (40år)! Då får du två viktiga historiska händelser i samma klocka!:) Du kan hitta dem på e-bay för en ganska ringa summa. Det kan vara svårt att hitta dem i hyfsat skick dock! Kul med ditt specialintresse! 1985 är ju förhållandevis rätt nära i tid.

Lycka till med ditt sökande!
DSCF3726.JPG
Jag kom att tänka på en Zim som jag sett, kanske kan vara något?
Translation of text on the dial (top-down):
Героям ликвидаторам - to the heroes of to the liquidators
Чернобыль - Chernobyl
Атомная станция - nuclear station.
And the time and date of the accident at the Chernobyl nuclear power plant.
s-l1600.jpg

 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag kom att tänka på en Zim som jag sett, kanske kan vara något?
Translation of text on the dial (top-down):
Героям ликвидаторам - to the heroes of to the liquidators
Чернобыль - Chernobyl
Атомная станция - nuclear station.
And the time and date of the accident at the Chernobyl nuclear power plant.
s-l1600.jpg
Den skulle ju vara perfekt! Lite svårare att hitta dock!
 

Vostok

Audemars
Tack för väldigt bra info! Är fascinerad av kärnkraft och läst en hel del om olyckan i tjernobyl, även skrivit skolarbete om den.

Nu vill jag ha en klocka i min samling som får mig att tänka på detta. Nu vet jag att de ska stå CCCP på den klockan jag är ute efter för att komma så nära som möjligt året 1986 då olyckan skedde.

Om du med din expertis kan peka mig åt rätt håll på någon annons vore jag ytterst tacksam :)
Den skulle ju vara perfekt! Lite svårare att hitta dock!
Finns två på E-bay just nu... Jag har själv funderat på en men har shoppat lite väl många klockor veckan som va :)
 

Vostok

Audemars
Wow! Spot on! Sökte lite snabbt men fann ingen på bukten. Vad bör jag söka på? :)
pröva zim nuclear. Den som jag såg förr är borta nu men det finns en annan som har med ämnet att göra.
På den står det:
Полная остановка 15 декабря 2000 год - Full stop December 15, 2000.
Чернобыль - Chernobyl
Атомная станция - nuclear station.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
pröva zim nuclear. Den som jag såg förr är borta nu men det finns en annan som har med ämnet att göra.
På den står det:
Полная остановка 15 декабря 2000 год - Full stop December 15, 2000.
Чернобыль - Chernobyl
Атомная станция - nuclear station.
Menar du denna? De kupade glaset var ju hiskeligt :hungover:
Screenshot_2017-04-24-11-20-51.png
tror jag väntar en stund så jag kan hitta en som du la upp bild på. Den föll mig mer i smaken. Vet du vad den gick för?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hahaha! @Fixoflex :hilarious: ja @Vostok hojta gärna till. Jag jagar vidare också.

Kuriosa. 2 dagar kvar till årsdagen för olyckan 31 år sedan. Den nya byggnaden som ska kapsla in står på plats sen några månader och den robottravers som finns i den ska börja plocka isär gamla byggnaden under.
 
Topp