• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage watchmaker

elmaco

Omega
Det är väl ungefär som en kitcar? Ser ut som en Ferrari men hur man än vänder och vrider på det så är det inte det! För de använder väl inte genuina delar tillverkade av rolex?
 

elmaco

Omega
Såhär skriver de på deras hemsida:
All products that are sold on Vintage Watchmaker,LLC are products made as replacement parts for high end vintage watches. None of our products are sold as original or genuine made from Rolex factory or any other high end watch brands nor are we affiliated with Rolex S.A, Rolex USA or any of these high end brands. In addition, adding non-genuine parts will void any Rolex warranty.

Låt säga att man bygger in egen replica för att det inte går att få tag på en viss modell så kan det väl vara okej sålänge man är tydlig med att det är en replica och att den faktiskt inte har något gemensamt med originalet förutom att det möjligtvis ser snarlik ut. Det kan ju vara ett sätt att få en modell att leva kvar trots att alla exemplar är skrotade... Nu är ju dock inte det fallet med de modeller de säljer ATM.
 

Kaha

Omega
Är inte deras delar mer för den som vill extrem renovera sina klocka. Som jag fattade det på hemsidan så var alla delar gjorda för Rolexurverk.

(Sedan att många klocknördar skulle tycka att en sådan klocka inte var riktig beror ju mest på hur vår hobby ser ut.
Om du t ex köper en flygande Spitfire så lär det inte vara många delar i den som kom ifrån ursprungliga fabriken. Bilhobbyn ligger någonstans mittemellan.)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Verkar vara väldigt dyra kopior där oavsett kvalitet på delarna, vem fan vill betala 1500$ för ett explorerII case som inte är orginal?
Såg även att dom faktiskt puttat in rolexverk i en del modeller, skrämmandes!
 

elmaco

Omega
Är inte deras delar mer för den som vill extrem renovera sina klocka. Som jag fattade det på hemsidan så var alla delar gjorda för Rolexurverk.

(Sedan att många klocknördar skulle tycka att en sådan klocka inte var riktig beror ju mest på hur vår hobby ser ut.
Om du t ex köper en flygande Spitfire så lär det inte vara många delar i den som kom ifrån ursprungliga fabriken. Bilhobbyn ligger någonstans mittemellan.)
Alltså de säljer ju kompletta klockor också. Jag ser de som replikor. Och det är klar att om man köper en begagnad bil så är alla delar inte original men här rör det ju sig om att ingen del är en originaldel...
 

Kaha

Omega
Alltså de säljer ju kompletta klockor också. Jag ser de som replikor. Och det är klar att om man köper en begagnad bil så är alla delar inte original men här rör det ju sig om att ingen del är en originaldel...
Fast de skriver att urverken är äkta Rolex (naturligtvis utan att använda R ordet, det brukar vara känsligt juridiskt..)
 

Minuteman

Rolex
Vet inte faktiskt, det var just kiten jag var ute efter men det är inte helt lätt att modda så ETA passar i Rolex boetterna.
Med tanke på att delarna i deras kit är rolexmärkta utan att vara äkta är det i min bok fakedelar de säljer.
Sedan vad folk gör med dem är ju upp till var och en, men risken att de i senare led säljs vidare som äkta känns överhängande.
Känns minst sagt tvivelaktigt.
 

rogart-63

Patek
Kan tycka det är okej i vissa fall med AM? Om t.e.x det inte finns att få tag i just den delen som är trasig eller skadad . Att då köpa en nytillverkad kan rädda livet på en annars skrotfärdig klocka. Men att bygga en helt komplett ny Rolex av AM delar. NÄ där går nog min gräns? Skulle liksom kännas fel? Ungefär som att vinna Tour de france dopad?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Kan tycka det är okej i vissa fall med AM? Om t.e.x det inte finns att få tag i just den delen som är trasig eller skadad . Att då köpa en nytillverkad kan rädda livet på en annars skrotfärdig klocka. Men att bygga en helt komplett ny Rolex av AM delar. NÄ där går nog min gräns? Skulle liksom kännas fel? Ungefär som att vinna Tour de france dopad?

Är det någon som INTE är dopad av dom som cyklar det loppet?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har inte handlat men tänker mig kanske att det kanske dyker upp en vintage tudor Sub på forumet så kanske den kommer därifrån?
Ja, det är ju det som är det läskiga. När fakedelar blandas med riktiga så lär det ju behövas en komplett demontering av klockan för att utesluta att den inte innehåller något fusk.

Därav min frågeställning "varför?" någon skulle vilja stötta ett sådant företag.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Kan tycka det är okej i vissa fall med AM? Om t.e.x det inte finns att få tag i just den delen som är trasig eller skadad . Att då köpa en nytillverkad kan rädda livet på en annars skrotfärdig klocka. Men att bygga en helt komplett ny Rolex av AM delar. NÄ där går nog min gräns? Skulle liksom kännas fel? Ungefär som att vinna Tour de france dopad?
Ingen vinner tour de france utan att vara dopad :)
 
Topp