Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage?

Diskussion i 'Vintage' startad av Chuck, 15 december 2012.

1. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Efter den senaste Röda Rollen som trillade in kikar jag lite extra på vintage.

Min fråga är, vad benämns som vintage rent åldersmässigt? watchtalkforums kör ju en regel på att klockan ska vara minst 20 år tex.

Trevlig Advent!

2. Kettil

Kettil Biskop

Hej
    Frågan har varit uppe förr på forumet och konklusionen blev nog: det är upp till dig.

Vintage betyder ju årgång och i t ex vinsammanhang kan det tolkas som "årgång av värde".

mvh

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Vintage?

Uretvintage kör ju vintage=begagnat...

4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Fan, då är ju min 14060 från 91 vintage! :D

5. Kettil

Kettil Biskop

Saxat från Nordstedts Engelsk-Svenska:

Vintage 1 vinskörd, druvskörd, vinbärgning 2 årgång (av vin el bildl.) Londoners of my...

Vintage car Veteranbil

Att göra en definierad nomenklatur kring begreppet är enligt min mening ren dilletantism... :D

6. Kettil

Kettil Biskop

absolut! ;)

7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    När det gäller Rolex brukar man väl säga att om den har plastglas är den vitage´.

8. axa

axa Bonde

Jag skulle vilja räkna min 16800 med safir från början av 80 som vintage. Men det är ju jag det. :)

9. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Fast en 16760 fat lady måste väl också kvala in? ;)

10. Pleximannen

Pleximannen Stadsbo

Njaa... där håller jag inte riktigt med. Den är mer transitional i mina ögon. Ska det vara vintage så får det vara plastglas elelr matt tavla i min värld. Eller en kombination =) men som sagt, det är ju extremt subjektivt.

11. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Svåra spörsmål! Jag funderar på om jag tycker den kvalar in som vintage egentligen, det är väl det där med glaset som pajar det...

:cool:

12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Frågan kom upp på ett annat.....Dom flesta svar ,var 25år.

13. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Gott så, då kan vi sluta oss till att det inte finns någon vettig definition. Jag svarade "när åldern är ett egenvärde" i en annan tråd, och det är nog så nära vi kommer sanningen.

14. David

David Bödeln

Jag sluter mig till sällskapet som tycker en klocka är vintage först när tillverkaren slutat tillhandahålla reservdelar. (Ja, jag vet att Patek kan serva ditt fickur från 1800-talet för två miljoner, tycker inte det räknas.)