• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintagedjungeln, ibland är det inte kul och man tappar suget

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tidigare diskuterade vi vintage Fortis Marinemaster och varifrån alla nya oanvända exemplar kom ifrån. Tror vi alla var rätt överens om att det handlade om piratkopior som någon tillverkar och släpper ut på ebay. Detta är ju en rätt udda modell att fakea och inget man riktigt är beredd på. Nu till nästa...

Tyckte mig hittat ett trevligt objekt på eBay, iofs lite stor men farligt läcker. En riktig kultklocka som är lite av det koolaste i sin klass, något man borde ha ägt någon gång med andra ord. Objetet ser du nedan:

$_57.JPG

$_57.JPG


Ser väl rätt bra ut? Sedan börjar man fundera lite, suddiga bilder på tavlan? Snett tryck i boettlocket? Distansringen för verket ser lite udda ut? Kronorna är stora ochkantiga med fult Super Compressor-mönster? Vridringen ser ny ut? Geneve i trycket har ett mellanrum mellan GENE och VE.
Sedan har vi detta:

$_57.JPG


Titta på porigheten i metallen. Ser inte ut som vanlig korrosion (pitting) utan som en dålig gjutning? Var faktiskt porigheten som fick mig att reagera och söka på Universal Polerouter Sub Fake och där hittade jag en tråd som inte var så trevlig. Det råder inte konsensus att detta är fakes, men jag väljer att lyssna på herrn som säger att alla dessa kommer ifrån en herre i Australien som även tillverkat falska JLV Polaris och Heuer Bund. Kännetecknet är den poriga och aningen mörkare metallen. Läs själva men ha detta i bakhuvudet när ni är ute och shoppar lite dyrare vintageur. Det finns pengar i många olika modeller, inte bara Rolex. Man blandar äkta och falska delar, för tex verken här är ju äkta. Se upp!

Länk till tråden där vintageräven JE från TTT lyfter frågan:

http://omegaforums.net/threads/early-polerouter-sub-discussion.3630/
 

fc2

Rolex
Tack. Ogillar att folk börjar fakea mindre uppenbara modeller. Finns det ens mycket pengar att göra när man måste ha ett originalverk? Har tittat lite på Bunds men har börjat dra öronen åt mig nu när fakes börjat dyka upp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack. Ogillar att folk börjar fakea mindre uppenbara modeller. Finns det ens mycket pengar att göra när man måste ha ett originalverk? Har tittat lite på Bunds men har börjat dra öronen åt mig nu när fakes börjat dyka upp.

Om jag spånar lite fritt borde du kunna få ett verk för ca 2000kr? Säkert billigare om du hittar en riktigt ful boett. Subarna kostar väl över $3000 dollar om de är bra? Denna i exemplet ovan slutade på $1300 och är enligt herrn som kallar dessa fake ett resultat av att samlarna accepterat att det finns fake nu. Dessa fula var tydligen dyrare innan enligt samma källa. Exakt hur det ligger till vet jag inte men det låter rimligt.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar Aurum för inlägget!

Skaffade förra veckan en 60-tals UG polerouter - bilder kommer (klockan är på spa). Vad jag förstår så är SUB modellen den mest eftertraktade bland samlare med undantag av 1954 SAS modellerna. Det kan säkerligen finnas en marknad för skojeri för denna sub
 

KMS

Rolex
Så jäkla tråkigt att man måste vara misstänksam och trippelkolla allt nuförtiden.

Man får nog räkna med att det kan finnas hopplock/fakes/frankens av många märken nu, inte bara de största.

Bra med en heads up!
 

_jonte

Patek
En tanke...
Hur pass säker kan man vara på att en vintage Rolex & Tudor är 100% original om den nyligen vart på service hos AD/RSC? Har dessa urmakare tillräcklig koll på gammalt mögel för att kunna avgöra detta?
 
D

Deleted member 1154

Guest
söker man på google kommer det upp mycket skumma kinesiska sidor med replica klockor, trist utveckling
 

KMS

Rolex
Jäkligt tråkig utveckling helt enkelt. Man skall nog inte underskatta värdet av att dra på sig mycket kunskap innan man ger sig ut o trålar i vintageträsket.
Själv har jag nog tappat lite sugen på just DYRvintage. För mycket fällor o fula fiskar. Men det kanske vänder...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jäkligt tråkig utveckling helt enkelt. Man skall nog inte underskatta värdet av att dra på sig mycket kunskap innan man ger sig ut o trålar i vintageträsket.
Själv har jag nog tappat lite sugen på just DYRvintage. För mycket fällor o fula fiskar. Men det kanske vänder...


Tror inte det vänder, utan bara kommer att börja synas (eller inte synas) i allt billigare prisklasser... :(
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Mycket intressant. Jag bor ju nu i Australien så jag ska hålla ett extra öga öppet och se om jag kan hitta något liknande.
 
Topp