• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintagedressare är för små…?

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fick hem dessa två av uddamärke idag.



Dogma (coolt namn) med riktigt fin Guilloche tavla..



Princess, lika så med Guilloche...



Fina, men anledningen till att de kom hem var först och främst...



..storleken; 40 mm vardera! Jag kunde inte motstå att kolla in ett par vintage dressare med de här måtten. Man hör ju åsikten att vintage är för litet vädras allt som oftast. Med facit i hand så måste jag säga att det blir för stort (i a f för mig) med 40 mm på ett dressur.



Återfinns nog snart på ett Köp & Sälj nära dig ...;)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Ser lite stora ut. Men kul att du hittade vintage som inte är under 36mm.

Jag tycker att det missas väldigt ofta i diskussionen att boettformen spelar större roll än diametern. Jag har provat 36mm som känns väldigt små medan andra känns perfekta.
Ett perfekt exempel är rektangulära boetter. Hur skulle ett 36x36mm se ut och hur skulle 42x26mm se ut? Svaret är ganska enkelt, 42x26mm ser mycket bättre ut.
 

maxmol

Panerai
Beror lite på proportionerna på tavlan. Älskar storleken på min Tissot som är 37,5 mm med 19 mm luggar. Modern storlek men inte vulgär för en dressera.

Med det sagt, coolt och grattis! :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ser lite stora ut. Men kul att du hittade vintage som inte är under 36mm.

Jag tycker att det missas väldigt ofta i diskussionen att boettformen spelar större roll än diametern. Jag har provat 36mm som känns väldigt små medan andra känns perfekta.
Ett perfekt exempel är rektangulära boetter. Hur skulle ett 36x36mm se ut och hur skulle 42x26mm se ut? Svaret är ganska enkelt, 42x26mm ser mycket bättre ut.

Dogman ser ut att vara lite mindre! Kul köp ändå!:)


Apropå boettformen, så är de lika stora..(39,8) ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilka monster, vackra som få med tavlor som inte skäms för sig.;) Intressant hur boettform och taveldesign påverkar hur storleken upplevs, sälj de där och tack för att du delar med dig!;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Här är en bild på Princessens baksida i glas(!) Någon måste ha låtit montera det i efterhand. Som ni kan se var man inte blyg vad gäller storleken på verket heller…:)
Har ingen info om verket, så det mottages tacksamt...
 
Topp