• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintagehjälp, letar klocka från 1953

Wemb

Cartier
Förhoppningsvis kan ni som huserar här hjälpa mig med detta...

Är på jakt efter en årsklocka till min far, och har insett att det är svårt att hitta en klocka från 1953 utan att ha kunskapen om vilka ref. som tillverkades under detta år.

Har givetvis kollat en del efter en Seamaster, dock utan att lyckas.

Finns det någon som besitter kunskap på vilka ref. och märken som tillverkades och fortfarande är "lätta" att få tag på?
Budget är allt från 500sek-10k.

Har på mig tom oktober, men hittar givetvis gärna ett objekt snarast möjligt för att kunna lämna in för genomgång etc. som säkerligen kommer att behövas.

Tack på förhand!

// Martin
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken fin tanke, mitt förslag är en Tissot Jubileum.
Tissot firade sitt 100-årsjubileum 1953 med att, bland annat, släppa sin modell Jubileum/Centenary.
Rejäl stålboett på 35mm, finns med olika tavelutföranden och kalibrar beroende på central- eller subsekund. Är du intresserad så skicka PM.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vilken fin tanke, mitt förslag är en Tissot Jubileum.
Tissot firade sitt 100-årsjubileum 1953 med att, bland annat, släppa sin modell Jubileum/Centenary.
Rejäl stålboett på 35mm, finns med olika tavelutföranden och kalibrar beroende på central- eller subsekund. Är du intresserad så skicka PM.

Härligt att du råkar ha en hel hög:) Nåt bra förslag på nåt från 1940 till min farsa till nästa år när han blir 75?
 

Icaras

Rolex
Vilken fin tanke, mitt förslag är en Tissot Jubileum.
Tissot firade sitt 100-årsjubileum 1953 med att, bland annat, släppa sin modell Jubileum/Centenary.
Rejäl stålboett på 35mm, finns med olika tavelutföranden och kalibrar beroende på central- eller subsekund. Är du intresserad så skicka PM.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Riktigt grym! Men var inte dessa i begränsad upplaga redan då? Eller det kanske endast gäller guldisarna :)
 

_jonte

Patek
Lättast att datera till exakt årtal bland de kända märkena är väl Omega och Rolex; men även Tissot mfl hade väl någorlunda kontinuitet i sina serienummer? Jag har tex en JLC från 50-talet, men det är mycket svårt att veta exakt vilket år den är ifrån.
Har också denna Rolex som råkar vara från 1953, härlig sak från en mycket bra klockera! :)
2014-05-20150757.jpg~original
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tissot jubileum är ett perfekt förslag! Borde gå att få en i riktigt fint skick för drygt 1000 lappen. (Kanske ännu billigare om du har tur med någon auktion)
 

Wemb

Cartier
Tack för alla svar hittills!

Det är som sagt svårt för en novis att hitta rätt, men nu har jag lite att gå på.

Om ni har fler tips - hit me!

// Martin
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det finns även väldigt många fina Omegadressare med de tjocka skruvade bandhornen (boett runt 36mm). Det svåra där är att veta från vilket år klockan är, innan du köpt den. Det är ganska lätt att ta reda på men står sällan utskrivet i annonser.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Härligt att du råkar ha en hel hög:) Nåt bra förslag på nåt från 1940 till min farsa till nästa år när han blir 75?
;)
Dålig koll på årtal generellt från min sida, men jag kan fundera och hojta om jag springer på något.
Riktigt grym! Men var inte dessa i begränsad upplaga redan då? Eller det kanske endast gäller guldisarna :)
Det finns en del, speciellt i Sverige. Guldvarianten har jag missat helt...;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Omega från 1953 har serienummer mellan 13 500 000 (1952) och 14 000 000(1954). Det är alltså svårt att säga exakt utan ett "ectract from archives", vilka jag ej heller håller som helt pålitliga...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Omega från 1953 har serienummer mellan 13 500 000 (1952) och 14 000 000(1954). Det är alltså svårt att säga exakt utan ett "ectract from archives", vilka jag ej heller håller som helt pålitliga...


Fast det är serienumret på urverket? Det nummer som står på boetten är väl mer exakt?!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Osvuret känns bäst här med! Dock hade det känts tillräckligt exakt för mig om Omega sagt 53, även om den skulle råkat lämnat fabriken november 52 ;)
Javisst om året nu har ngn betydelse så...omega går nog att lita på så länge de kommer tillbaka med uppgifter om rätt caliber, vilket jag har varit med om att de inte gjort. Bryggan med numret var ej heller kompatibel med det verk de angav. Så franken var uteslutet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Javisst om året nu har ngn betydelse så...omega går nog att lita på så länge de kommer tillbaka med uppgifter om rätt caliber, vilket jag har varit med om att de inte gjort. Bryggan med numret var ej heller kompatibel med det verk de angav. Så franken var uteslutet.


Kan nog vara så att de har luckor i sitt register, eller att de inte vill ge ut information om de inte är helt säkra. En Omega som enligt urverket tillverkats -47 hittades inte efter sökning på numret i boettlocket medans min farfars gamla klocka från -52 kom upp med referensnummer, kaliber och årtal. Kan hända att de gör lite vidare dykningar i arkivet om man betalar för Extract from the archives.

Annars har jag hört att Longines är väldigt generösa med information om man skickar ett mail till dem, många fina klockor där!
 
Topp