• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintageklocka till en 40-åring?

Thored

Breitling
Hej!

Tänkte slå till och köpa en vintageklocka till lillebror när han fyller 40 om ett par veckor. Hade tänkt mig en prislapp på ca 8000 kr. Dessvärre kan jag inte särskilt mycket om klockor och vet inte riktigt vad jag ska leta efter, eller hur jag ska undvika att bli blåst på Chrono24 ;-)

Lillebror har redan en Rolex Oyster II med vit boett, men jag tror att han hade uppskattat en lite slimmare kostymklocka.

Alla tips emottages med tacksamhet :)

mvh

/Pär
 
Bland vintagedressare är väl Omega vanligast, har själv en Omega Seamaster De Ville Automatic från 1965. Med din budget skulle kan jag varmt rekommendera Omega, då de finns väldigt många på marknaden så priserna är ofta relativt låga. Tänk bara på att de flesta är 34mm vilket ofta är i de mindre laget, så ifall din bror har kraftiga handleder kan det vara värt att leta efter en av de lite ovanligare jumbomodellerna (36 eller 38mm). Men självklart finns det fler märken där ute med underbara klockor!
När du väl bestämt dig för modell och märke tycker jag att du ska kolla runt på forumet ifall det finns något till salu. Annars rekommenderar jag Kaplans, Tradera eller eBay. eBay medför större risk, men ofta schysstare priser och ett bredare utbud. Kolla bara så att säljaren har bra omdömen!
/Jonatan
 

Pistol_Pete

Panerai
image.jpeg
En sån här Omega De Ville!
Min är tyvärr inte till salu.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tycker även jag att Omega har ganska mycket vettigt i den prisklassen!
Håll även koll här i köp/sälj, dyker upp lite blandat :)
 

Thored

Breitling
@Thored - Visserligen inte en dressklocka, men den här Heuern bärs smidigt och dessutom fyller den också 40 om ett par veckor: https://klocksnack.se/threads/vintage-heuer-kronograf-med-hangtag-papper-från-1-december-1975.45891/

Just nu är klockan dock "on hold" men köparens betalning verkar inte dyka upp (har väntat i en vecka), så snart kan den bli till salu igen.
@TorNet Hej! Ser mycket trevlig ut, men jag är nog ute efter något mer dressat :)
 
Topp