• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintageklockornas värdeutveckling 2014 och i framtiden

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hur har året varit på vintagemarknaden? Vilka klockor har stigit i pris?

Under året tycker jag att man har sett en markant värdeutveckling på finare Tudor submariners, framförallt snöflingorna, som nu verkar ligga kring 30.000 kr (snackar nu fina ex med bra matchning på index och visare).

Även Rolex Submariners, GMT Masters, mm har stigit mycket i värde. Inte bara vintage utan även de s k "mellanmjölkarna" 16610 och 16710.

Hur är det med andra märken? Vilka har stigit i värde och vilka tror ni har potential?

Jag tycker att Heuer fortfarande ligger en bit efter de internationella priserna. Priserna är spretiga. Vissa modeller riktigt dyra medans andra modeller är relativt svala.

Borde inte JLC ha potential? Deras vintageklockor är inte särskilt dyra.

Omega Speedmaster med cal 321 har stigit en del också.

Vad anser ni om året som har gått och vad tror ni om framtiden?
 

Andsan

Rolex
Utan att peka ut specifika märken så är min uppfattning att de flesta välbevarade (ej sönderpolerade) vintage klockorna stiger i värde och det är både glädjande och sorgligt för det verkar bli mer och mer tufft att göra "fynd".

Att samla och "investera" i vintageur är klart bättre än att spara på bankbok med dagens låga ränta;)

Jag ser en ljus framtid i detta:)
 

Simpatico

Rolex
Kan väl bara fylla på med att klockor i bra skick med allt vad det innebär såsom tavla, visare matchningar och polering av boetter mm stiger alltid.
Har följt heuer bund, flingor och omega pannor och dom har klart stigit i pris dom senaste åren.
Det finns säkert många fler märken och specifika modeller som stiger.
 

Fred72

Cartier
Tror och hoppas att dessa flyger iväg prismässigt.
DSC_0076.JPG
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Explorer 1016 har också stuckit i pris. De senaste åren har de gått för $5-6k, nu i höstas hävdade Jacek att han sålt flera för > 8k. Å andra sidan har han haft en del osålda ett bra tag på runt 7,5, men dyrare har de definitivt blivit.
 

Galaxy

Rolex
Tror och hoppas att vintage-DJ börjar sticka i värde... ;)
IMG_6360.JPG


Skämt åsido, så känns det som vintage-Rolex överlag (möjligtvis exkl. DJ då) tågar på i bra värdeökning i vanlig ordning, men tror att Tudor Subs också kan vara en klok investering...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Är osäker på ifall safir rollarna kommer fortsätta sticka iväg som de gjort nu, tror snarare att de blir ganska oattraktiva om 10-15 år, beror på keramik hetsen som råder och framför allt på att samlande entusiaster kommer bli färre.
 

Olaa

Cartier
jag har bl a följt 60-talarna Heuer GMT och Rolex 5513 och väntar på att priserna skall gå ner igen,, för att kunna handla :facepalm: hur tänkte jag där...

även tex "vanliga" Omega Seamasters är heta på tratten jmf med ett par år sen?! kanske en typisk inkörsport tillsammans med Seiko dykare till klockintresset

upplever att intresse för klockor breder ut sig hela tiden och är mode? nu, att media belyser auktioner med dyrbara klockor som säljs samlar säkert in investerare som tidigare missat klockor.

väljer att gilla läget trots att vissa pärlor verkar glida över mot ekonomiskt oförsvarbara marker.. :watching:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha den delen var jag ganska med på ;) En lite mer specifik redogörelse för innehållet i dina båda kindpåsar hade varit trevligt, fast jag misstänker att du tar det när du hamstrat klart...
Hehe, nej inget speciellt faktiskt. Mer att de bara blir fler och fler gamla undervärderade godingar. Skall man vara seriös i sin värdeökningsspekulation skall man nog köpa på sig dyra tidlösa dinkor istället för de billigare jag samlat på mig.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hehe, nej inget speciellt faktiskt. Mer att de bara blir fler och fler gamla undervärderade godingar. Skall man vara seriös i sin värdeökningsspekulation skall man nog köpa på sig dyra tidlösa dinkor istället för de billigare jag samlat på mig.

Ja du är bra på att plocka roliga klockor, jag måste bli bättre på att snoka och lära mig vad som finns därute! Hur går du tillväga, finns det något konkret tips på hur man börjar? Värdespekulation är ju lurigt, jag köper sådant jag tycker är kul/snyggt och hoppas att jag går break even eller lite plus till nästa köp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja du är bra på att plocka roliga klockor, jag måste bli bättre på att snoka och lära mig vad som finns därute! Hur går du tillväga, finns det något konkret tips på hur man börjar? Värdespekulation är ju lurigt, jag köper sådant jag tycker är kul/snyggt och hoppas att jag går break even eller lite plus till nästa köp.
Tack! Jag vet vad jag gillar för det mesta, men då och då gör jag bredare sökningar på tex ebay för att hitta nytt. Man vet att tex zenith, omega, jlc, movado, eterna, longines, tissot mm. har riktiga juveler. Man lär sig även att känna igen kvalitet så som skruvat boettlock, runda kronografknappar, solida metaller, vattentäta boetter, tavlor med nivåskillnader, fina taveltryck, årtionden med kvalitativa boetter och även originaltryck. Vissa verk lär man sig även att känna igen.

Mina sökmarker är de vanliga, ebay, tradera, forum och vissa auktionshus.

Förövrigt köper även jag det jag gillar. Sitter med en del svårsålda pjäser vilket iofs är rätt bra på sitt egna lilla vis.
 

KMS

Rolex
Intressant fråga.

Känns som det mesta vintage som är någorlunda välbehållet går upp i pris av varierande grad. Frågan är väl om det når ett tak?Kommer Tudor & Rolex fortsätta att gå upp eller stanna av?


Ett litet genidrag jag kommit på är att leta floppar bland nyvintage (kom på det nu):). Läste nånstans att några av de Rolexarna som numera kostar mucho som tex Milgauss (och Daytona?)var en flopp back in the days... Likadant med Railmastern osv.
Så nu gäller det bara att fiska upp lite floppdinkor från 80talet... Gäller att hitta coolflopparna bara, vill ju inte köpa upp ett lager med hopplösa floppfloppare.:)
 

Oddset

Cartier
Tack! Jag vet vad jag gillar för det mesta, men då och då gör jag bredare sökningar på tex ebay för att hitta nytt. Man vet att tex zenith, omega, jlc, movado, eterna, longines, tissot mm. har riktiga juveler. Man lär sig även att känna igen kvalitet så som skruvat boettlock, runda kronografknappar, solida metaller, vattentäta boetter, tavlor med nivåskillnader, fina taveltryck, årtionden med kvalitativa boetter och även originaltryck. Vissa verk lär man sig även att känna igen.

Mina sökmarker är de vanliga, ebay, tradera, forum och vissa auktionshus.

Förövrigt köper även jag det jag gillar. Sitter med en del svårsålda pjäser vilket iofs är rätt bra på sitt egna lilla vis.

Utveckla gärna det med runda kronografknappar. Alltid kul att lära sig något nytt :bookworm:
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hur har året varit på vintagemarknaden? Vilka klockor har stigit i pris?

Under året tycker jag att man har sett en markant värdeutveckling på finare Tudor submariners, framförallt snöflingorna, som nu verkar ligga kring 30.000 kr (snackar nu fina ex med bra matchning på index och visare).

Även Rolex Submariners, GMT Masters, mm har stigit mycket i värde. Inte bara vintage utan även de s k "mellanmjölkarna" 16610 och 16710.

Hur är det med andra märken? Vilka har stigit i värde och vilka tror ni har potential?

Jag tycker att Heuer fortfarande ligger en bit efter de internationella priserna. Priserna är spretiga. Vissa modeller riktigt dyra medans andra modeller är relativt svala.

Borde inte JLC ha potential? Deras vintageklockor är inte särskilt dyra.

Omega Speedmaster med cal 321 har stigit en del också.

Vad anser ni om året som har gått och vad tror ni om framtiden?
Heuer ligger inte bara en bit under internationella priser... De ligger en sjuhelvetes jävla bra bit under. Uretvintage betalade 9k för min... Frågade då vad anledningen till denna prissättning var och att de sällan brukar betala 30% av marknadsvärde...de svarade med att sånn är efterfrågan på den svenska marknaden..
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Heuer ligger inte bara en bit under internationella priser... De ligger en sjuhelvetes jävla bra bit under. Uretvintage betalade 9k för min... Frågade då vad anledningen till denna prissättning var och att de sällan brukar betala 30% av marknadsvärde...de svarade med att sånn är efterfrågan på den svenska marknaden..

Oj då, det var lite. Har du fått den såld till utlandet?
 
Topp