• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintagekronografer

fredrikb

Cartier
Detta är en lite halvblaskig fråga, men kanske kan jag få lite input.

Har efter en del surfande på KS blivit sugen på en vintagekronograf med lite nättare boett, gärna med svart urtavla. Letar efter något i stil med dessa, som Ariste lade upp i en kronograftråd i tidigare:

006.jpg


IMG_3215.JPG


Har surfat runt lite på e-bay men inte hittat något vettigt. Några frågor som jag funderat på:
  • Var ska man leta? Finns det bättre ställen än e-Bay med hygglig chans att springa på något?
  • Finns det några specifika saker att titta efter? Vissa urverk, märken etc. Jag är ju inte ute efter något "unikt", utan en schysst kronograf med lite vintagekänsla. Om den är "vanlig" i sammanhanget bekommer mig inte ett dugg.
  • Vad får man räkna med att betala för ex i stil med ovan?
Tacksam för lite vägledning!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju hur mycket som helst i alla prisklasser. Du kan ju fiska upp billigare, oservade varianter från ett par-tre tusen.

Mitt tips är att leta runt efter något som dels tilltalar dig estetiskt och dels har ett fräscht verk. Om du chansköper vintagekronos för att de är billiga så bör du räkna in lite servicekostnader i priset, givet att du vill ha en fungerande klocka ;) .

Lite tillhöftat bör du ju kunna hitta kronografer som är vettiga och inte behöver servas för någonstans mellan 5-10 k. Sen är detju bara uppåt om du vill ha "bättre" märken som Heuer eller liknande.

Lite luddigt svar kanske…men ändå. :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Många fabrikat delar på urverk , i bland så är skillnaden mellan två märken bara tavlan - dom köpte in alla delar utifrån. Jag hade funderat på storleken med , många vintage kronografer är för små i mitt tycke. Om du hittar någon intressant klocka kolla upp vilket verk den har och huruvida det går att hitta delar till denna.
Lycka till!
 

fc2

Rolex
Många fabrikat delar på urverk , i bland så är skillnaden mellan två märken bara tavlan - dom köpte in alla delar utifrån. Jag hade funderat på storleken med , många vintage kronografer är för små i mitt tycke. Om du hittar någon intressant klocka kolla upp vilket verk den har och huruvida det går att hitta delar till denna.
Lycka till!

+1 på allt detta.
 

paradis

Audemars
Var faktiskt i går på Ebay, tittade på Chrono Vintage,det finns flera hundra klockor i alla pris klasser . När du är på Ebay, ställ in ,att det visas från billigast......
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Lyfter den här tråden lite.

Har lusläst 'Vilken klocka söker jag'-tråden och fått många tips men vill gärna ha ytterligare input.

Är det någon som har lite tips på trevliga vintagekronografer i olika prisklasser? Annat hägrar på sikt så skulle egentligen vilja pricka in något i de lägre regionerna som man utan oro kunde ta med på resor och liknande.

Vad skulle ni rekommendera och vad skulle ni köpa när det gäller kronografer i säg prisklasserna 5', 10' och 20'?

När det gäller stil och period så tänk racing och 60-tal. T.ex. anser jag att Heuer 2447 är en av världens vackraste klockor (har blivit erbjuden en re-edition men vet inte hur kul det är?), UG Compax gillas men även tex. vintage Sinn 103 etc.

Det som går bort är knasiga 70-tals boetter.

Några tips och tankar?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Lyfter den här tråden lite.

Har lusläst 'Vilken klocka söker jag'-tråden och fått många tips men vill gärna ha ytterligare input.

Är det någon som har lite tips på trevliga vintagekronografer i olika prisklasser? Annat hägrar på sikt så skulle egentligen vilja pricka in något i de lägre regionerna som man utan oro kunde ta med på resor och liknande.

Vad skulle ni rekommendera och vad skulle ni köpa när det gäller kronografer i säg prisklasserna 5', 10' och 20'?

När det gäller stil och period så tänk racing och 60-tal. T.ex. anser jag att Heuer 2447 är en av världens vackraste klockor (har blivit erbjuden en re-edition men vet inte hur kul det är?), UG Compax gillas men även tex. vintage Sinn 103 etc.

Det som går bort är knasiga 70-tals boetter.

Några tips och tankar?

Jag tror att jag letar efter något liknande. Finns ju en del fint från breitling som inte är så olikt heuern:
CarreraAndTopTime.jpg

Och varför inte waltham, ett doldismärke som varit på månen:
hpim1929.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Wittnauer och Nivada Grenchen är två trevliga och ganska macho 60-tals kronografer. Prisklass ca 5000kr skulle jag säga. Det finns ju några fina Vantage kronografer också i samma prisklass.

I prisklassen 10-20000kr så gillar jag Heuer Autavia från 60 talet.
Heuer 2447 är ju grym. Lite dyrare numera skulle jag tro.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kolla in dom stora kronograf-trådarna som Ariste gjort finns mycket kul där!

Will do!

Jag gillar tipsen, tackar! Det är ju doldisarna man vill åt. Finns ju en hel del roliga 'dotter-märken' till dom stora tillverkarna som t.ex. Hamilton som har trevlig bestyckning på insidan och använder snygga boetter och tavlor.

Hur är det med Breitling? Jag kan absolut ingenting om dom. Vad sitter det för verk i dem? Vilka modeller ska man kika efter? Och vad får man räkna med för pengar?

Man kanske kommer undan med en Bratte utan att komma från Götet om den är vintage... :rolleyes:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det finns många bra på Ebay framför allt. Och som Ako skrev så är det många ggr bara tavlan som skiljer på gamla kronografer.
Här är en udda fågel som finns i min ägo.




J


Är det där originaltavla? Blir alltid så misstänksam så fort det vankas klockor med enfärgade tavlor med enbart svart/vit text/index... Snygg iaf! :)
 

KMS

Rolex
Will do!

Jag gillar tipsen, tackar! Det är ju doldisarna man vill åt. Finns ju en hel del roliga 'dotter-märken' till dom stora tillverkarna som t.ex. Hamilton som har trevlig bestyckning på insidan och använder snygga boetter och tavlor.

Hur är det med Breitling? Jag kan absolut ingenting om dom. Vad sitter det för verk i dem? Vilka modeller ska man kika efter? Och vad får man räkna med för pengar?

Man kanske kommer undan med en Bratte utan att komma från Götet om den är vintage... :rolleyes:

Movado kör ju El Primero om man snackar halvdoldisar. Breitling brukar väl börja på 6000. De billigaste har Valjoux 7733/34. Ett standardverk som visserligen inte är något alltför avancerat men en grym arbetshäst, som dessutom sitter i var och varannan kronograf från den tiden. Så mao betalar man ju en del extra för Breitling texten, man lite kul är ju det ändå. Dock kan jag tänka mig att man bör läsa på lite, så man inte missar någon liten detalj o köper fake/franken. Risken ökar säkerligen med ur med kända tillverkare.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ett axplock nedan. Har ägt eller äger följande nedan och dem har alla sin charm. Porschen fick lämna då den var på tok för hög för mina taniga handleder men en otroligt vacker och häftig klocka.

Breitlingen har en magisk boett som verkligen sticker ut men på ett bra sätt, skulle inte ha något problem med att äga en igen, den fick lämna för att finansiera min KTM 250f :D

Heuern längst ned är väl kanske en av de läckraste klockor jag har/haft och då har det ändå passerat ett antal klockor genom åren. Otroligt mångsidig och har skön attityd och ett roligt arv. Passar vid alla tillfällen utom möjligtvis beachen.

Heuer är lite av en favorit bland märken för min egen del, dels pga dess arv och historik men också för kvalitén och dess utseende. Så skulle jag köpa en kronograf skulle jag lägga mina pengar på en Heuer, dessutom är det relativt bra urverk och enkelt att hitta delar och lätt servade.

Nu matchar kanske inte dessa klockor de som är presenterade i första inlägget men jag tycker absolut att det är klockor värda att kika närmare på.

Porsche Design m. Lemania 5100 - 8-15k
OFjfxIh.jpg


Porsche_3_zpsde05c7a7.jpg


Porsche_13_zpsa113a826.jpg


Breitling Long-Playing 8-15k
Eqh3WJJ.jpg


ZerY4vX.jpg


OjqLnEK.jpg


Heuer 510.523 - 18-28k
MgseyGX.jpg


3_3_snapseed-jpg.14511


1_40-jpg.10299
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul med lite engagemang i tråden! Det uppskattas!

Donkii fantastiska bilder som vanligt och roliga förslag! Att sälja en Bratte för att finansiera en KTM tycker jag är helt okej! :) Möjligtvis har jag några invändningar mot att du valde en 'f'! ;)

En sån där Porsche har jag faktiskt sneglat på tidigare. Tycker dom är grymma. En del saluförs dessutom som att dom skulle vara någon typ av militär variant, jag vet inte om det stämmer?

Jag håller med, jag känner också något extra inför Heuer och speciellt kopplingen till Racing.

Är det någon som har några åsikter om deras re-editions på Carreran?

Jag har aldrig haft någon som helst känsla för Breitling, och har tidigare inte känt någonting alls för dom. Förutfattade menaingar naturligtvis då jag aldrig ägt någon. Men efter tipsen här i tråden har jag märkt att det definitivt är värt att börja hålla ögonen öppna efter både 'Long Playing' och 'Top Time', både 60- och 70-tals modeller.

När vi börjar prata verk, är det stor skillnad när det gäller service och tillgång på delar om vi pratar t.ex. olika Valjoux-verk? För en oinvigd så ser t.ex. ett 72 och ett 7736 väldigt lika ut.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kul med lite engagemang i tråden! Det uppskattas!

Donkii fantastiska bilder som vanligt och roliga förslag! Att sälja en Bratte för att finansiera en KTM tycker jag är helt okej! :) Möjligtvis har jag några invändningar mot att du valde en 'f'! ;)

En sån där Porsche har jag faktiskt sneglat på tidigare. Tycker dom är grymma. En del saluförs dessutom som att dom skulle vara någon typ av militär variant, jag vet inte om det stämmer?

Jag håller med, jag känner också något extra inför Heuer och speciellt kopplingen till Racing.

Är det någon som har några åsikter om deras re-editions på Carreran?

Jag har aldrig haft någon som helst känsla för Breitling, och har tidigare inte känt någonting alls för dom. Förutfattade menaingar naturligtvis då jag aldrig ägt någon. Men efter tipsen här i tråden har jag märkt att det definitivt är värt att börja hålla ögonen öppna efter både 'Long Playing' och 'Top Time', både 60- och 70-tals modeller.

När vi börjar prata verk, är det stor skillnad när det gäller service och tillgång på delar om vi pratar t.ex. olika Valjoux-verk? För en oinvigd så ser t.ex. ett 72 och ett 7736 väldigt lika ut.


Har lagt ut Heuern nu för att ev. finansiera en bandsats till hojen :D Att det blev en F är mycket för vridet och för att jag inte pallar att växla som en jävla idiot :)

Porschen är en riktigt trevlig klocka men höjden är något att ta i beaktning då den är nånstans över 15mm hög. Militär-varianten ska ha Military utskrivet på urtavlan samt i bästa fall ett rött 3H märke. Sen har jag inte fördjupat mig i om det verkligen finns något militäriskt arv.
porsche_military_venezuela.jpg
Min personliga åsikt är precis som de flesta andras när det kommer till re-editions, det känns aldrig rätt och man kommer att flippa, finns aldrig något som slår originalet så därför tycker jag man ska fundera ett par extra ggr innan man slår till med en re-edition. Dock kan det finnas vissa fördelar med en re-edition och det är mer tekniska spec. när det kommer till ett moderna urverk i många fall som också kan vara lättare att få tag på delar till, vissa original har ju lite udda och bortglömda urverk och har en viss avsaknad på delar. Men jakten är ju hela grejen :)
Vad gäller de valjoux verk du nämner så har jag spaltat upp skillnader nedan men tillgång på delar och service av dessa är likvärdig och inget problem.​
Valjoux 22
Specifikation:
manuell uppvridning kronograf, 60s, 30/45min, (pillar wheel (Kan inte svenska ordet för denna))
sub sekund
Data:
14''', Dm= 31.3mm, H= 6.4mm
17 juveler
f = 18000 A/h
Kraftreserv 40h

Valjoux 7736
Specifikation:
manuell uppvridning kronograf, 60s, 30min, 12h, (cam switched (Kan inte svenska ordet för denna))
sub sekund
Data
14''', Dm= 31.05mm, H= 7.4mm
17 juveler
f = 18000 A/h
kraftreserv 45h

Tycker Breitling idag har tappat sin charm när man kikat tillbaka på de klockor man tidigare producerade. Man hade en ganska skön stil på sina klockor förr vilket idag är helt förlorad, fortsätter man i denna takt så kommer klockorna se ut som Richard Mille om ett tiotal år :) Men dessa äldre Top Times är otroligt vackra och står sig riktigt bra i värde, har haft en del fina till salu här på forumet så det är bara att hålla ögonen öppna, prisvärda är dem.

Bara att börja prova sig fram i detta sköna kronograf träsk.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Bra tråd, letar även jag efter kandidater till nästa inköp som i nuläget ser ut att bli en vintagekronograf. Spretigt i årtal, allt från 40-talet och framåt.

Några favoriter är:

UG Compax (älskar visarna)
2625664gross.jpg


Excelsior Park
IMG_0506_zps8202c631.jpg


Heuer Autavia 2446
Aut2446SecondTachy.jpg


Heuer 3641
heuer-3641-z2.jpg


Ännu en UG Compax
universal_geneve_compax_vintage_chronograph_watch.jpg


En Breitling TopTime
breitling_top-time_vintage_2_register_chronograph.jpg


Finns egentligen hur mycket som helst och jag märker att man spårar lätt ur och rätt vare är så är man och kollar på vintagekronografer >100k :)

Men en Vantage chrono med panda-tavla skulle inte sitta helt fel just nu..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bra tråd, letar även jag efter kandidater till nästa inköp som i nuläget ser ut att bli en vintagekronograf. Spretigt i årtal, allt från 40-talet och framåt.

Några favoriter är:

UG Compax (älskar visarna)
2625664gross.jpg


Heuer Autavia 2446
Aut2446SecondTachy.jpg


En Breitling TopTime
breitling_top-time_vintage_2_register_chronograph.jpg


Finns egentligen hur mycket som helst och jag märker att man spårar lätt ur och rätt vare är så är man och kollar på vintagekronografer >100k :)

Men en Vantage chrono med panda-tavla skulle inte sitta helt fel just nu..

Har haft de tre ovanstående och det är otroligt fina klockor. UG är lite bortglömt hos många här i svedala vilket är lite tråkigt. UG är en otroligt trevlig tillverkare, speciellt de tidiga kronograferna som i gott skick är riktigt dyra, speciellt utomlands där dem är lite mer uppskattade och eftertraktade typ.

Vantage pandan är riktigt schyst, hoppas du finner en i ett gott skick :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Har haft de tre ovanstående och det är otroligt fina klockor. UG är lite bortglömt hos många här i svedala vilket är lite tråkigt. UG är en otroligt trevlig tillverkare, speciellt de tidiga kronograferna som i gott skick är riktigt dyra, speciellt utomlands där dem är lite mer uppskattade och eftertraktade typ.

Vantage pandan är riktigt schyst, hoppas du finner en i ett gott skick :)


Kul! Just den där UG'n är jag lite småkär i. Har väl dykt upp några enstaka på Kaplans senaste året? Men antar att det är lättast att vända sig utanför rikets gränser om man ska ro hem en UG.
Det jag är lite oroad över är hur man se om det är franken/re-dial osv. Känns som att det är en mindre djungel. Men det kanske kommer med rutin?
Vad fick du ge för din UG? Dom verkar ligga kring 20' för dom lite finare exemplaren?

Autavia är grym, men då är det väl cirka 30k och uppåt vi pratar om?

Är väl en Vantage som cirkulerat lite här på forumet, om jag minns rätt?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har lagt ut Heuern nu för att ev. finansiera en bandsats till hojen :D Att det blev en F är mycket för vridet och för att jag inte pallar att växla som en jävla idiot :)

Skulle sjukt gärna provköra en bandsats någon gång. Det ser fantastiskt roligt ut! Hoppas du får till det! Och fyrtaktarna är fina helt klart. Men hjärtat klappar i tvåtakt. :)

Tack för info och åsikter!

Håller med om re-edition klockorna, det känns inte helt rätt, och det är enda anledningen till att jag inte pangade till på en 3113 direkt. Ett '861'-verk känns dock betryggande.

Det blir till att fortsätta leta och läsa på! Precis som ni säger är ju jakten och läsandet halva nöjet!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kul! Just den där UG'n är jag lite småkär i. Har väl dykt upp några enstaka på Kaplans senaste året? Men antar att det är lättast att vända sig utanför rikets gränser om man ska ro hem en UG.
Det jag är lite oroad över är hur man se om det är franken/re-dial osv. Känns som att det är en mindre djungel. Men det kanske kommer med rutin?
Vad fick du ge för din UG? Dom verkar ligga kring 20' för dom lite finare exemplaren?

Autavia är grym, men då är det väl cirka 30k och uppåt vi pratar om?

Är väl en Vantage som cirkulerat lite här på forumet, om jag minns rätt?


Jo tyvärr är det ju så att det är enklast att hitta bra ex utanför sveriges gränser, om man ni inte har tålamod till att vänta.
Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag betalade men tror inte det var över 15k. Gällande frankens och re-dials så finns det hur mycket som helst av det, har själv gått på minor och faktiskt köpt en franken, efter det så tappade jag lite intresse men det tog fart igen och nu försöker jag syna och läsa på så mycket som möjligt och ALLTID be om bra högupplösta bilder.

Autavian köpte jag för ett par år sedan innan priset steg, med facit i hand skulle jag givetvis ha hållit hårt i den, tror jag pröjsade strax under 20k då.

Vet att jag sett den Vantagen du pratar om, men var den finns nu har jag ingen aning om.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jo tyvärr är det ju så att det är enklast att hitta bra ex utanför sveriges gränser, om man ni inte har tålamod till att vänta.
Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag betalade men tror inte det var över 15k. Gällande frankens och re-dials så finns det hur mycket som helst av det, har själv gått på minor och faktiskt köpt en franken, efter det så tappade jag lite intresse men det tog fart igen och nu försöker jag syna och läsa på så mycket som möjligt och ALLTID be om bra högupplösta bilder.

Autavian köpte jag för ett par år sedan innan priset steg, med facit i hand skulle jag givetvis ha hållit hårt i den, tror jag pröjsade strax under 20k då.

Vet att jag sett den Vantagen du pratar om, men var den finns nu har jag ingen aning om.


Trist att höra, men som du säger så får man plugga på ordentligt. Vart tog din UG vägen?
 
Topp