• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintagenördar som köper nytt, flippar ni snabbt?

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ja hur länge har ni vintagenördar kvar era "nyare" klockor som köps in?

Väger lume, tillförlitlighet, täthet, repfritt och nyskick över mot plexi, patina och charm?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
De nyare klockorna jag haft har stannat i 3-12 månader... Just nu har jag inget nyare än mitten -80-talet.
(iofs. är ju mitt klockintresse inte äldre än 2-3 år, så det säger kanske inte så mycket... :p)

Köper inget "nytt" längre. Det ger mig inte "det" helt enkelt! Men jag skulle vilja prova en 5-siffrig Exp II:a med vit tavla en sommar eller så. Men nu orkar jag inte ut å shoppa...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Min "nya" Black Bay stannade längst i min samling.

Nu har jag dessa två men upplever inte att de konkurrerar med varandra, snarare kompletterar.

Det bästa av två världar?

vehavyha.jpg


Får se om de är keepers eller ersätts av ngt annat.


Skickat från min Commodore 64
 

_jonte

Patek
Nya klockor kan vara kul att titta och klämma på, men efter det blir de mest trista och livlösa. Det där jäkla safirglaset som alla envisas med gör ju inte saken bättre...
Har en modern Precista prs10 som beater. Den är det dock plastglas på.
Nä vintage är mysigt, kolla denna underbara (risiga?) gamla sak, mmmm... :D
2014-05-20150757.jpg~original
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har ingen av mina "nya" kvar. Har bara en klocka kvar just nu som är från 1968. För en tid sen fick jag den stora glädjen att bli frälsad av vintagevärlden.. Innan dess gillade jag inte vintage det minsta.

Jag sålde av två moderna klockor ganska nyligen för att kunna finansiera i mera vintage.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Har bara en ny, och det är väl den klocka jag ägt längst, den är ju ett mindre intressant urvattnat bruksföremål snarare än en upptäcktsresa i skön patina och nostalgi som mina vintage, ser inget behov av att byta den... ;-)

 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ja som jag misstänkte, håller på att rekar inför framtida köp och vad det än är så halkar jag tillbaka på vintage. Det får bli så helt enkelt!

Känns ju spontant aningens motsägelsefullt.. :)

Vintage kan vara tillförlitligt, vara repfritt, tåla vatten och kan ha fungerande lume. Trådstartaren är uppenberligen väldigt vilse. ;)


Hilfe! :)

Speedyn har iofs grym lume i typ 3 sekunder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nytt är aldrig fel, men konstigt nog så är min äldsta och risigaste klocka lika mycket älskad som min nya som kostar 10 gånger mer. Det är väl snarare det som är charmen, alltså att man kan få så mycket charm för pengarna när det gäller vintage (beror ju på märke såklart).

Sen sabbar ju många märken sina modeller genom tiderna. Kolla bara på Breitling top time t ex. Klockren modell när den släpptes, men nu är det svårt att hitta något liknande nyproducerat. Lägg till att nya modeller ofta är onödigt stora så har man tre bra anledningar att köpa vintage; Pris, charm, design.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Förutom RO, där de nya ser ut som dom gamla, så finns det en ny klocka jag är sugen på: Omega FOIS. Dvs. en fakevintage. Säger väl det mesta, vintage ÄR skojigare.
 
Topp