• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintageurs Och Reservourpennas Obsession

solex

Omega
Att äga ett sällsynt exemplar vintagearmbandsur och en vintagereservoarpenna är ibland inte bara med pengar att göra utan turen får man räknas med.
I gamla tiden ägde man en väl känt märke armbandsur var status och idag blir armbandsur mer om fashion och smycke.
Jag hade lyckat köpt ett otroligt fint vintagearmbandsur märkes Lagonda för renovering från Tradera, trots suddiga bilder körde jag på..och jag gissade rätt för under många sprickor, repor plexiglas ligger en magnifik tavla. Att öppna ett vintagearmbandsur är alltid spännande för mig själv som man öppna en skattgömma. Det blir tyvärr inte den gången, men jag kunde inte hålla att skatta när jag ser någon amatör urmakare fyllde med någon slag symaskin olja som dränkte hela urverket men kanske därför fick jag tillfälligt köpa den...;) Ett ända problem är att setting lever bröt av men jag har NOS setting lever i samma kaliber nummer så problemet är löst..:) och efter ultraljudstvättade alla urverks delar blir dessa nyfödda igen...!
Lagonda och många andra klockmärke avsedda för den svenska eller nordiska marknaden dessutom är Lagonda ett av mina favorit märke.....!
Reservoarpennan som jag vill också dela med er märkes Pennol Ambassador No 5 tillverkades i 1937 från Danmark och senare tillverkades Penolföretag reservoarpennor för Parker. Penol Ambassador No 5 är en riktig pärlan i min reservoarpennas samling.
 

Bilagor

  • IMG_5929.JPG
    IMG_5929.JPG
    227.2 KB · Visningar: 137
  • IMG_5930.JPG
    IMG_5930.JPG
    205.4 KB · Visningar: 130
  • IMG_4476.JPG
    IMG_4476.JPG
    212.4 KB · Visningar: 126
  • IMG_5932.JPG
    IMG_5932.JPG
    236.4 KB · Visningar: 129
  • IMG_5933.JPG
    IMG_5933.JPG
    174 KB · Visningar: 124
  • IMG_5934.JPG
    IMG_5934.JPG
    226.8 KB · Visningar: 132
  • IMG_5936.JPG
    IMG_5936.JPG
    237 KB · Visningar: 130
  • IMG_5939.JPG
    IMG_5939.JPG
    228.9 KB · Visningar: 127

Skuggan

Omega
Som vänsterhänt har reservoarpennor aldrig blivit min grej. Tack för att du delar. PS. Om några timmar går en Lagonda kronometer på tradera.
 
Topp