• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintertid

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Vintertid = standardtid. Sverige ligger i tid enligt 15 grader ost om Greenwich, 1 grad = 4 minuter, 15 grader dvs 1 timme. Det hade varit mer logiskt att hela tiden låg på standardtid.

Edit: Förstår man hur detta faktiskt hänger ihop behöver man inga minnesregler...
Vi andra dumhuvuden kan behöva vissa hjälper ju know...Eller så handlar det inte om IQ, utan om fokus...
 

N.Bathes

Cartier
Har tagits upp ett antal gånger men vi verkar hålla i et´

Slaggar tidigt ikväll så drar tillbaks klockan innan.
Slänger med en hastigt tagen bild från idag, fortfarande sommartid
IMG_6631.JPG
Den klockan kollade jag igår i butik...
Riktigt snygg!!!!!
 

marer

Cartier
Brukar köra "utemöblerna" grejen. Om man nu har blandat ihop eller glömt fram eller tillbaka.
-Sätta fram på våren.
- Sätta tillbaka på hösten.
Här i norrland ställar man ju in utemöblerna i juli, och behöver man ens ta in dem i skåne? Kanske borde byta ut sommar- och vintertid mot norr- och söderländsk tid. Tiden går ju dessutom långsammare ju högre upp i landet man kommer. Kan bli riktigt komplicerat det här.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Skifte sommartid/normaltid är ett rent helvete som borde förbjudas.
Har precis ställt om alla mina kvartsur (10+).:mad:
Det är iaf tur att man inte tar det där med att vrida tillbaka klockan vid kl 3 på samma allvar som Roberth.:D
7fxiblN.png
 
P

Philippe Stern

Guest
Vintertid = standardtid. Sverige ligger i tid enligt 15 grader ost om Greenwich, 1 grad = 4 minuter, 15 grader dvs 1 timme. Det hade varit mer logiskt att hela tiden låg på standardtid.

Edit: Förstår man hur detta faktiskt hänger ihop behöver man inga minnesregler...
En grad är 60 minuter. ...och du ska kalla dig sjökapten? Du är en skam för sjömanskåren.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ställa om klockan på natten är ju en baggis men att ställa in utemöbler mitt i natten verkar omständigt....

Jag tror jag hamnat i en dålig sits här hemma, väggklockan går nu en halvtimme för sakta, den behöver nytt batteri tydligen, skulle aldrig rört den.... :-( och batteriena är slut tydligen, hade ca 50 AAA men 0st AA... finns det automagiska väggur som dras upp av jordrörelsen?

Jag ställde om klockan i mina föräldrars bil också för 2 veckor sen... Vilken grej egentligen, vakna med ett smile och inse att bilklockan redan går rätt
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tror en grad faktiskt är 4 minuter. Beräknat på varv runt jorden, 4 min per grad 360*4=1440=24 timmar. Tror vi lärde oss detta gällande längdgrader i skolan.
Jag antar att du syftar på bågminuter 60 per grad.

"båg" minutrarna blir ju minimala under vintertiden då det är för kallt att köra båge :)
 

demondave

Rolex
Nån jävel som busringde på porttelefonen, kopplad till mobilen, väckte mig vid tre inatt. Så i år kan jag faktiskt stoltsera med helt korrekt ställda klockor. Inget latmansfusk på morgonkvisten här, inte :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
En grad är 60 minuter. ...och du ska kalla dig sjökapten? Du är en skam för sjömanskåren.
Nu yrar du, 4 minuter i tid per grad är det rätta. Däremot så är en grad 60 nautiska mil, men det är äpplen och päron. Så nej jag är inte en skam för kåren.

Dessutom så är det när man talar tid grader i ost-västlig riktning (longitud) och när det gäller distans nord-sydlig (latitud). Så två helt olika saker.
 
Senast ändrad:
P

Philippe Stern

Guest
Nu yrar du, 4 minuter i tid per grad är det rätta. Däremot så är en grad 60 nautiska mil, men det är äpplen och päron. Så nej jag är inte en skam för kåren.

Dessutom så är det när man talar tid grader i ost-västlig riktning (longitud) och när det gäller distans nord-sydlig (latitud). Så två helt olika saker.
IMG_2922.JPG
 
Visst är det härligt med skiftet till vintertid. Nu får man ytterligare chans att trixa med sin klocka. En timma tillbaka.
Men vad säger ni eg om påhittet med sommar / vintertid? Är diskussionen intressant överhuvudtaget, eller är det mer klockor och inte tiden vi vill debattera?
Slänger med en bild på min Tudor. Fortfarande sommartid.
1445716566177.jpg

NÄR ska folk lära sig att det heter normaltid?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som tycker att det är bra som det är?

Det kan väl bara vara 90-talister och yngre ;) som tycker att det är ansträngande att behöva hålla reda på två datum, (som man dessutom blir påmind om överallt hela tiden när det väl är dags), samt att ställa om eventuella klockor och hushållsapparater. Och ni som klagar på att det är segt för kroppen. Reser ni endast inom vår egen tidszon? Lite jetlag som snart går över är väl inget att gnälla över :)

Jag gillar verkligen känslan när det slår över till sommartid...den där markanta skillnaden hur ljuset förlänger kvällen, och man känner i hela kroppen att sommaren verkligen har gjort sitt intåg. På samma sätt som att man får en liten extra chans att anpassa sig till mörkret när normaltiden infinner sig och ljuset gör sin entré en timme tidigare, och som en vänlig knuff hjälper en att kliva upp på morgonen.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Här i norrland ställar man ju in utemöblerna i juli, och behöver man ens ta in dem i skåne? Kanske borde byta ut sommar- och vintertid mot norr- och söderländsk tid. Tiden går ju dessutom långsammare ju högre upp i landet man kommer. Kan bli riktigt komplicerat det här.
Vadå utemöbler? Här i riktiga Norrland sätter vi oss på sparken om sommaren skulle visa sig som hastigast.
 
Topp