• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa din Pouge!

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Det är en 6139-6005. Serienr 167747.
Ja blir inte mkt bättre än så.
Kan man ställa sig på kö om du mot all förmodan skulle få hjärnsläpp?
Här kommer en kopia på kvittot "lay away" .Han ska ha betalat av på 3 tillfällen.
ticket-compra.jpg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Jävlar! Undrar vem?
Jag höll också litet koll på den med rosa urtavla. Kontaktade säljaren via mail, tänkte att det kunde vara intressant för ett mycket lågt pris, men absolut inte för 2500:- Skulle ju krävas litet jobb för att återställa den i rätt skick. Vet inte ens om det går att hitta en originalurtavla till den. Någon som vet? Eller är man hänvisad till eftermarknadstavlor?
 

Exxet

Rolex
Jag höll också litet koll på den med rosa urtavla. Kontaktade säljaren via mail, tänkte att det kunde vara intressant för ett mycket lågt pris, men absolut inte för 2500:- Skulle ju krävas litet jobb för att återställa den i rätt skick. Vet inte ens om det går att hitta en originalurtavla till den. Någon som vet? Eller är man hänvisad till eftermarknadstavlor?
Att hitta en N O S är nog ganska svårt, så oftast får man tråla e-bukten och liknande efter defekta klockor med hyfsad tavla, hellre det än en A M, klockan funkar ju med en A M men känns fel.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
@Minuteman är ett plånboksvänligt alternativ, dock är hans baklogg lång. Men om det inte är bråttom rekommenderar jag honom vilken dag som helst.
Ja han är trevlig, har en klocka hos honom redan som legat en tid :D Men då skickar jag den dit när det är dags, frågade egentligen åt en polare just nu för att räkna ut hur han ska tänka budgetmässigt när han letar pogue (inkl. service).
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Ja han är trevlig, har en klocka hos honom redan som legat en tid :D Men då skickar jag den dit när det är dags, frågade egentligen åt en polare just nu för att räkna ut hur han ska tänka budgetmässigt när han letar pogue (inkl. service).
För en standardservice utan några reservdelskrav betalade jag 900 spänn, inklusive glasslip och frakt. Högst humant.
 

Tompaz

Omega
Min Pogue som jag kom över på tratten. Med en dålig bild från säljare så tog jag en chans och lyckades buda hem den på vinst och förlust. Det visade sig att den saknade krona samt att uppdragsaxeln var knäckt. Kronografen går hela tiden och går inte att stoppa så en service behövs. Nu har den fått sig en rengöring samt nytt glas sån nu är frågan vad ni säger om tavla visare, är det AM ?
IMG_0997.jpg
IMG_1000.jpg
IMG_1017.JPG
 

Exxet

Rolex
Min Pogue som jag kom över på tratten. Med en dålig bild från säljare så tog jag en chans och lyckades buda hem den på vinst och förlust. Det visade sig att den saknade krona samt att uppdragsaxeln var knäckt. Kronografen går hela tiden och går inte att stoppa så en service behövs. Nu har den fått sig en rengöring samt nytt glas sån nu är frågan vad ni säger om tavla visare, är det AM ?
IMG_0997.jpg
IMG_1000.jpg
IMG_1017.JPG
Är ingen expert som vissa, men det som får mig att bli betänksam är att tavlan (finns ju 2 vers.) ser för bra ut för att vara original, men jag ser inga saker som säger att den är A M, t ex. lumen som är glansig, sub-tavlan ser ut som en vinylplatta ( om du vet vad det är ;) ) i strukturen, indexen på sub-tavlan inte går ut till kanten, visarna kan där emot vara bytta men matchar lumen fint.
Svensk dagskiva gör det ju ännu bättre, du säger att chronon inte går att stoppa, kan du trycka in pushern lr sitter den fast? kan du se om kugghjulet och fjädern som ska sitta på uppdragsbommen finns kvar, i s f mkt bra, kostar en del att införskaffa, i vilket fall som helst, en fin klocka.
 

Tompaz

Omega
Tack Exxet för ditt svar. Ja du kan tro jag har jämfört tavlor för att försöka se om jag hittar några fel, men inte lätt då man är nybörjare. Puschern fungerar men det är i urverket som problemet ligger. Den "armen" som puschern trycker på är där väldigt lite motstånd i. Det som finns kvar är kugghjulet och en knäckt uppdragsbomm.
 

Exxet

Rolex
Tack Exxet för ditt svar. Ja du kan tro jag har jämfört tavlor för att försöka se om jag hittar några fel, men inte lätt då man är nybörjare. Puschern fungerar men det är i urverket som problemet ligger. Den "armen" som puschern trycker på är där väldigt lite motstånd i. Det som finns kvar är kugghjulet och en knäckt uppdragsbomm.
Så du har öppnat och kollat verket m a o ? om inte kan det ju vara att nerdelen på pushern har böjt sig lite (inte ovanligt) och det kan inverka ganska mkt, fjädern som spänner "armen" kan ju vara dålig, det är nog det här du behöver:http://www.ebay.co.uk/itm/Seiko-613...564277?hash=item5d690f3ab5:g:hh8AAOSwLs5XLM3v har handlat av den säljaren förut och jag är nöjd med vad jag fått.
 

Tompaz

Omega
Jag har öppnat den när jag rengjorde boetten och puschern känns slapp. Ska se hur det ser ut men får nog lämna till någon kunnig för att åtgärda så kronografen fungerar. Tack för länken, har handlat av den snubben tidigare och är mycket nöjd.
IMG_1019.JPG

IMG_1024.JPG
 

Exxet

Rolex
Jag har öppnat den när jag rengjorde boetten och puschern känns slapp. Ska se hur det ser ut men får nog lämna till någon kunnig för att åtgärda så kronografen fungerar. Tack för länken, har handlat av den snubben tidigare och är mycket nöjd.
IMG_1019.JPG

IMG_1024.JPG
Måste säga att det är en av dom snyggaste Resist-tavlor jag har sett, verket ser fint ut det också, inga släpmärken från rotorn, tror att det är fjädern (grön) som har tappat spänsten lr ligger i lite fel läge under chrono-bryggan, man ser att armen inte riktigt går tillbaka till sitt rätta läge (blå) , och att "spetsen på armen inte hamnar rätt mellan kuggarna (röd) kollumn-hjulet (pillar wheel) ser lite underligt ut vid den gula markeringen.
 

Exxet

Rolex
Måste säga att det är en av dom snyggaste Resist-tavlor jag har sett, verket ser fint ut det också, inga släpmärken från rotorn, tror att det är fjädern (grön) som har tappat spänsten lr ligger i lite fel läge under chrono-bryggan, man ser att armen inte riktigt går tillbaka till sitt rätta läge (blå) , och att "spetsen på armen inte hamnar rätt mellan kuggarna (röd) kollumn-hjulet (pillar wheel) ser lite underligt ut vid den gula markeringen.
6139 9.jpg
 
Topp