• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa din RO 15400

Sjuhundra

Omega
Efter en tid utan klocka och flippande så är det dags att ge sig tillbaks in i gamet och researchen börjar ta form. Vet att många tycker att 15400 bärs lite för stor och oproportionerlig. Ni som har ägt/äger den, vad tycker ni? Jag har 18cm handleder och tänker att 41mm inte borde vara några problem (godtrogen?).

Åsikter, bilder, make it rain!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Min gamla.
Har handled på ca 18,5cm, och tyckte den satt helt ok. Den bärs större än storleken säger, så jag råder dig att test innan köp.
Hur som helst kändes den väldigt gedigen, och länken är riktigt bra!
Det jag saknade var någon form av snabbjustering av länken för att kompensera för varmare/kallare dagar.
6A408B61-3076-4659-B0C7-3E0CCC3B761B.jpg
 

Sjuhundra

Omega
Är 41mm ett mått som är relevant i det här fallet? Nej.
Du får mäta på andra hållet, och då är den betydligt större. Min personliga åsikt är att det är en skitklocka.

Ja som sagt så behöver jag bilda mig en uppfattning, antar att det finns flera olika åsikter. Behöver oavsett få mer kött på benen. Men är det enligt dig någon annan orsak till varför den är en skitklocka än just måtten?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
På mina 17,5cm handleder tycker jag 41mm RO är för stor. Precis som nämnts tidigare bärs den större pga måtten lug-lug och den integrerade länken. 39mm RO sitter som en smäck på min handled å andra sidan.
 

Sjuhundra

Omega
Min gamla.
Har handled på ca 18,5cm, och tyckte den satt helt ok. Den bärs större än storleken säger, så jag råder dig att test innan köp.
Hur som helst kändes den väldigt gedigen, och länken är riktigt bra!
Det jag saknade var någon form av snabbjustering av länken för att kompensera för varmare/kallare dagar.
6A408B61-3076-4659-B0C7-3E0CCC3B761B.jpg

Ja, självklart så blir det alltid lite kläm känn innan man slår till. Det är nu förstudien drar igång :) Bra poäng det där med länken, snabb justeringen på de nya oysterlänkarna har man haft mycket glädje av. Det kanske är mina ögon som spelar ett spratt men på dig tycker jag inte alls den ser för stor ut! (thumbsup)
 
Ja som sagt så behöver jag bilda mig en uppfattning, antar att det finns flera olika åsikter. Behöver oavsett få mer kött på benen. Men är det enligt dig någon annan orsak till varför den är en skitklocka än just måtten?

Håller med tidigare postare om att den bärs större än sina 41mm.
Läge att kila in hos Nymans och prova helt enkelt.

På mina 17,5cm handleder tycker jag 41mm RO är för stor. Precis som nämnts tidigare bärs den större pga måtten lug-lug och den integrerade länken. 39mm RO sitter som en smäck på min handled å andra sidan.

De har tagit en 15300, och bara blåst upp storleken. Den ser inte bra ut, och den ser ännu värre ut på armen.

Den bärs lite större än specen helt klart och visst den är inte lika balanserad som en Jumbo eller 15300 men fortfarande en riktigt schysst klocka, problemet är bara att alla jämför den med just 15300 (såklart) men om man ser den mer som en egen klocka och inte bara en ny variant av 15300 så är den riktigt bra, bärs stort men inte för stort....dock så är chronon ännu bättre i 41mm men såklart dyrare...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag har haft en 15400 och jag älskade verkligen den när jag fick den.
Men ju längre tiden gick desto mer insåg jag att den inte var lika proportionerlig som 15300..
Men det är klockan som jag fått mest komplimanger för av det täckta könet :)
image.jpeg


Så efter något år så sålde jag den till förmån för en 15300or
image.jpeg


Om du vill ha en 41mm Royal Oak så titta även på Chrono 26320 om plånboken tillåter.
Djäkligt shysst och lagom fet sportis ;)
(Tyvärr också såld då även den upplevdes som väldigt stor efter att jag lämnade oversize fasen i mitt liv.)
image.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tycker proportionerna på 15400 är helt åt helvete.
Hade en 15300, grym klocka på alla sätt och vis. Perfekt size för mig var den med.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker proportionerna på 15400 är helt åt helvete.
Hade en 15300, grym klocka på alla sätt och vis. Perfekt size för mig var den med.
Vad är det med proportionerna som du främst stör dig på? Att den är rent generellt är stor (för stor enligt många) kan jag helt förstå. Men jag tycker det är rätt att royal oak är stor, den har historiskt sett varit just "för stor".
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Provade en 15400 för något år sedan eller två och tyckte den kändes för stor. Hade på den tiden en Daytona som jag gillade storleksmässigt. Idag rattar jag en 15300 som bara är sååååå perfekt. Ska jag vara ärlig så har jag lust att sälja frugan och barnet på Blocket och köpa en 15202 också :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Provade en 15400 igår för första gången hos AD och den var fin, men fick inget köp sug dock. Problemet var att det blev lite för mycket mutter. Har aldrig provat 15300 måste sägas.
 
  • Like
Reactions: JLW

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag vill vara med, inte ens tagit av all plast ännu
13259485_1026624690757950_2111567563_n.jpg

Kul! Grattis! Mycket snygg! Genta kan sin grej!

Vad är det med proportionerna som du främst stör dig på? Att den är rent generellt är stor (för stor enligt många) kan jag helt förstå. Men jag tycker det är rätt att royal oak är stor, den har historiskt sett varit just "för stor".

Proportionerna är det ju inte direkt något fel på - hela klockan har ju växt liksom så proportionerna hänger ju med i stort sätt även om vissa saker också blir annorlunda på klockan, glasringen t.ex.. Däremot kräver den ju sin handled eftersom en RO bygger så pass mycket lugg till lugg till skillnad från t.ex. Nautilus som bygger mycket bredd. RO på länk har ju en tendens att bygga utanför handleden om man inte har grov, eller rejält platt, handled. Det viktiga, tycker jag personligen, för att få en RO att sitta snyggt är att alla länkbitar följer samma linje så att säga när man tittar på den i profil. Hittills är det rätt få som jag sett som kan bära upp en 15400 på det viset.

Edit: och det är därför jag får köra tjej-storlek! :p
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Glasringen ser bara fel ut på 15400. För stor och för smal. Proportionerna var perfekt på 15300 men jag misstänker att AP upplevde att modellen kannibaliserade för mycket på 15202 så därför ändrade man. Jag kan inte komma på en enda aledning för att skaffa en 15400 framför för en 15300.
 

El Toro

Breitling
Et godt alternativ til 15400 er faktisk 15450. Den er 37 mm, men for de aller fleste menn er denne klokken faktisk mer riktig i størrelsen enn 15400. Åtminstone om du er en elegant herre og inte rap artist;) Proportionene på denne klokken er också perfekt. Verket fyller ut kassen, i motsetning til 15400 hvor verket er alt for litet for urkassen.

Inte min bild. Jag jaktar en 15300, men mitt alternativ er 15450, inte stekpannan 15400:

 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vad är det med proportionerna som du främst stör dig på? Att den är rent generellt är stor (för stor enligt många) kan jag helt förstå. Men jag tycker det är rätt att royal oak är stor, den har historiskt sett varit just "för stor".

Främst bezeln.
Den är så tunn, det ser riktigt konstigt ut i mina ögonen. 15300, och de andra har en mycket bredare bezel som ser riktigt bra ut.
Men det är väl ett sätt att få en klocka att se större ut än den är.

Förövrigt så kör jag AP ROO utan problem, dock så är dom riktigt stora. Men storleken är inte det jag stör mig på :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Et godt alternativ til 15400 er faktisk 15450. Den er 37 mm, men for de aller fleste menn er denne klokken faktisk mer riktig i størrelsen enn 15400. Åtminstone om du er en elegant herre og inte rap artist;) Proportionene på denne klokken er också perfekt. Verket fyller ut kassen, i motsetning til 15400 hvor verket er alt for litet for urkassen.

Inte min bild. Jag jaktar en 15300, men mitt alternativ er 15450, inte stekpannan 15400:

Vad bär frun din? ;)
image.jpeg
 
  • Like
Reactions: JLW
Topp