Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Visa er mest udda klocka i samlingen! Min är nog...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Affe, 5 september 2013.

1. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    denna Sportliner (Mats Wilander) köpt på OK HUMMELSTA, tätorten strax utanför Enköping. Klockan köptes någon gång i mitten eller i slutet av 80-talet när jag stannade där för att tanka bilen. Kommer ihåg att jag blev andfådd när jag såg klockan i en monter vid kassan när jag skulle betala för bensinen. Om jag inte missminner mig så kostade klockan strax vid 500:-, vet att den fanns i en orange färgad modell också. Men jag ville ha samma färg som Wilander him self, då jag var ett stort, stort fan av Wille. Spelade själv mycket tennis på den tiden körde tom samma rackert som Wilander, vet att jag bar klockan nonstop och det alldeles för länge Haha :rolleyes: . Nu till lite bilder av denna skapelse.

engst, ikaroess, Rick_Hard och 14 andra gillar detta.
  2. acce1999

acce1999 Friends of KS

Vad säger man?

De där färglada breda kardborrevarianterna som hade en antydan till Nato-band på åttiotalet kvalificerar nästan, men inte hela vägen. Minns att jag hade ett sådant när jag gjorde lumpen. Höll sådär, så jag ersatte det men en hederlig kort spännrem. Inga bilder dock, men spännremmen hade tjänstgjort som ett av två för att hålla ihop mina längdskidor...

Ganska säker på att jag hade en citizen-klocka på remmen. Och spännet rostade...

Din är dock fulare ... nej, men vad säger jag? Jag menar mer udda och unik, förstås. :D

Tror jag har Citizen-klockan kvar... en "ana-digi"... :)

Tack för att du delar med dig!

A

Rozzy och Affe gillar detta.
  3. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Vad säger man?

De där färglada breda kardborrevarianterna som hade en antydan till Nato-band på åttiotalet kvalificerar nästan, men inte hela vägen. Minns att jag hade ett sådant när jag gjorde lumpen. Höll sådär, så jag ersatte det men en hederlig kort spännrem. Inga bilder dock, men spännremmen hade tjänstgjort som ett av två för att hålla ihop mina längdskidor...

Ganska säker på att jag hade en citizen-klocka på remmen. Och spännet rostade...

Din är dock fulare ... nej, men vad säger jag? Jag menar mer udda och unik, förstås. :D

Tror jag har Citizen-klockan kvar... en "ana-digi"... :)

Tack för att du delar med dig!

Är bara kul att få göra det, vet om att den är, ful, udda och unik men jag älskar att den finns i min samling :smug: . Det var inte kardborre på armbandet utan låstes av denna [​IMG].

Känner igen det dära med spännremmen Hehe, ja det var tider det. Fram med did gamla Citizen nu ;)

acce1999 gillar detta.
  4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  5. Nexus

Nexus Präst

Jag är en man som varit med om ganska mycket märkligheter under mitt liv, men den där tennisklockan var nog det mest bisarra jag någonsin träffat på.
    Jag gillar den!

Icaras, Bojke, JS_80 och 1 annan gillar detta.
  6. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Min mest udda är nog en Swatch Neowave SCJ100 från 1990. Kul historia är att jag köpte min på tradera för ett par år sedan, tog hem den till pappa som gillar swatch och det visar sig att han har en likadan! :p

Affe, StrawberryFields, Camo00 och 1 annan gillar detta.
  7. Bojke

Bojke Fjunis

Velcrostraps?

8. seikoswede

seikoswede Borgare

Kul tråd! Kan säkert bli intressanta bilder och historier!

Min mest udda är en Mil-Tec by Sturm. Den tillverkades av överblivna delar från Östtyska Kampfschwimmer klockor och såldes av just Mil-Tec by Sturm som är en military surplusfirma i Tyskland. Innehåller ett Ruhla quartzverk kaliber 13 och jag gillar caset och bezeln starkt. Tavla, visare och lume lämnar dock en del övrigt att önska! Har inte använt den på länge så hag tror faktiskt den skall få komma i aktiv tjänst på ett Nato, även om det blir lite motsägelsesfullt med tanke på härkomsten!

engst, JohnZ, Affe och 3 andra gillar detta.
  9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Det här måste vara min mest udda klocka :)
    På bilden är klockan 9:11

ikaroess, vonhall, Ako och 3 andra gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Denna är rätt udda.
    Man kan trycka in klockan i de tre olika svettbanden.

thewallin, Tripeiro., Affe och 1 annan gillar detta.
  11. acce1999

acce1999 Friends of KS

Velcro strap = kardborreband. Så långt helt rätt, men jag tror du syftar på bandet som användes av astronauterna för Omega-klockorna när de bars utanpå rymddräcken? De jag talar om är också kardborreband och lösningen rent tekniskt ganska lika, men bredare och vanligen duktigt färglada. Man kan fortfarande se dem. Undrar om inte varumärkt "GUL" introducerades med den typen av band. Var väldigt mycket "surf" och åttiotal över det hela.
    A

Sandkvist gillar detta.
  12. acce1999

acce1999 Friends of KS

Haha! Har lokaliserat den! Återstår att fotografera... Men just nu (morgonstund har guld... och så vidare), så är sovrummet ockuperat av en sovande andra hälft, så hon får väl vakna först innan jag plockar fram den ur garderoben... :D

Klockan är för övrigt inte särskilt udda. Snarare tidsenlig.

Som sagt: Fotografering återstår.

A

Affe gillar detta.
  13. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

14. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Finns väl en miljard olika swatch men visst är det kul att hitta något skojigt i en låda man aldrig vart och rotat i förut.
    En diskret rackare med många utseenden.

Affe gillar detta.
  15. Affe
    Trådstartare

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    En har blivit TRE! Jakten fortsätter, har sett att det finns ännu flera färger en jag trodde...

DSC_5809.JPG DSC_5810.JPG

Equilibrium, GH410, Krostiffer och 11 andra gillar detta.
  16. Clark Kent

Clark Kent Präst

Underbart annorlunda :) Finns den kvar i din ägo?

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ja, ska lämna den till loppis tänkte jag. Vill du köpa så dra ett PM.

Clark Kent gillar detta.
  18. Clark Kent

Clark Kent Präst

Det här måste vara min gökunge i boet. Jowissa gjord i plexiglas, armband i plast, manuellt urverk och swiss made.

IMG_0596.jpg IMG_0597.jpg IMG_0598.jpg

Senast ändrad: 6 mars 2016
    Johan_K, demondave, vonhall och 4 andra gillar detta.
  19. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Clark Kent gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield