• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa och berätta om din CWC dykare

Jag har nyss skaffat mig en begagnad RN diver, och det är en helcool liten feting! Det är tydligen den äldre modellens tavla med Tritium, och den lyser inte starkt så väldigt länge - men den slocknar aldrig helt istället! Jag trodde också den skulle vara FÖR stor, men den känns helt rätt.

zMea8ob.jpg
 

Johanw

Cartier
Jag har nyss skaffat mig en begagnad RN diver, och det är en helcool liten feting! Det är tydligen den äldre modellens tavla med Tritium, och den lyser inte starkt så väldigt länge - men den slocknar aldrig helt istället! Jag trodde också den skulle vara FÖR stor, men den känns helt rätt.

Tur då att man köper nu i övergången på lysmassa på tavlan :)

Please note: Watches are now Luminova
luminous and not Tritium; however, currently, the dial still shows the T in a
circle, which will be a rare watch in time, as new stocks will have L on the
dial.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Tack och lov så har den fått lämna för en "riktig" klocka ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
De flesta har ju testat Skx007. Vad tycker ni om den kontra CWC dykare?


Har bara snabbt fingrat på en cwc men mina intryck var att:
- cwc är mkt smidigare än 007:an att bära.
- Vridningen upplevde jag på detta ex som något sämre än på seikon
- Luminovatavlan är inte lika kul som tritium, lumen blir väldigt grön i sin nyans (framförallt mot pvd varianten)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har funderat länge på en CWC, men fallit på att vridringen känns lite rackig när jag pillade på en. Kanske dags att ge det ett nytt försök...
 

Whedda

Rolex
Har ägt min SBS version i 2-3 år nu och kan Summera min erfarenhet så här.

Styrkor -

1. lätt den klocka i prisklassen med mest spännande historik IOM att den fortfarande används i exakt samma utförande av specialstyrkorna.

2. Byggd som en pansarvagn och tål med lätthet 300m.

3. Gör sig riktigt bra i PVD vilket ger den ytterligare karaktär i min mening.

4. Pålitligt Quartzverk från ETA som håller tiden och tål stryk. Billigt att serva/byta batteri på vilket är viktigt på billigare klockor.

5. Bra storlek för en beater på ca 40-42mm.


Svagheter -

1. Vridringen som folk varit inne på känns lite lös i klicken.

2. Det vita datumfönstret stör lite den annars helsvarta looken.

3. Klockan har fasta bandhorn vilket begränsar lite och gör den något hög när den måste bäras på Nato/Zulu.

4. Ganska begränsad till just beater enligt mig. Då den bärs med Nato, är lite större och högre samt PVD blir den sällan kompanjon till kavaj/kostym.


Summering - en i prisklassen jävligt intressant klocka. Stark militärkoppling. Dock får man räkna med att små detaljer som vridningen inte är på SubC klass när man köper i den här prisklassen.

I jämförelse med SKX007 tycker jag den är en klocka som står betydligt mer på egna ben även om man såklart får ett mekaniskt urverk i Seikon. Jag bär min SBS 3-4 gånger i veckan när jag tränar och till stranden på badsemestern men till vardags får den ofta stå tillbaka för något lite äldre och mer spännande.

Här är en av få gånger den varit med under skjortmanschetten.

AB3E0835-4731-4D94-A76F-19B86C209B34-1711-0000026F1E49F646_zps29b13a58.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Letat länge och väl efter en optimal beater. Kom fram till att quartz är det som gäller så man slipper hålla på att dra upp och ställa in. Rakt på armen är som gäller. Funderade länge på någon vintageklocka men slutar alltid med att man tycker den är för fin och sen använder man den inte som just beater. Så en CW SBS blir perfekt. Samtidigt inte anonym utan man kan köra lite snack kring klockan om någon frågar vilket inte brukar bli med en Seiko direkt. Redan beställt ett gäng olika nato & zulu från Timefactors vilket går emot mitt tänk med rakt på armen då man står och fibblar med olika band innan den kommer på.

Nu har det ju gått ett par månader, sååå... Sälja? ;)
 

Johanw

Cartier
Nu har det ju gått ett par månader, sååå... Sälja? ;)

Nopp. Den är ju det bästa jag haft i beaterväg än så den kommer jag (som det ser ut nu) behålla länge. Den ska få mycket patina och sen får min son ärva den. Ser ingen anledning att inte behålla den. Såg dessutom att den tappat 1,5 sekunder på 58 dagar. Blir att dom andra beaterna åker nu. Så Steinhart, Orient & Seiko har gjort sitt.
 

Simpatico

Rolex
Hoppar in i tråden.
Sitter själv på en CWC sbs modellen och är väldigt nöjd.
Mycket är nämt ovan innan ang klockan och kan bara instämma. Lite slapp vridning, lagom diskret, gillar lumen på den skarpt dock så har jag inte dykt med den.
I övrigt väldigt gedigen och perfekt som en beater.
Köpte min klocka hos Silvermanns som har en affär i Mile End området i London. Två handgranatskast från T-banestationen.
Slänger in en lagom luddig bild.
IMG_1529 silv.JPG


Må fint.
 

DrDre

Patek
Det är en trevlig klocka så ger lite vintagekänsla med sin matta urtavla och målade index. Min är en automat (ETA 2824).



 

Johanw

Cartier
Enough said?

task-force-black.jpg


Special Air Service soldiers assigned to Task Force Black, Iraq. Note the Lynx helicopters in the background, likely to be from 657 Squadron, Army Air Corps. Also note that the right-most soldier, aside from his C8 CQB primary weapon, also has a 12-guage shotgun slung by his side. When loaded with special rounds, such a shotgun can be used to shoot the hinges and locks out of doors.
 

Icaras

Rolex
När slutade CWC att använda tritium på klockorna som sålts/säljs till allmänheten? Och hur många (m) tål GS 2000? Hittar inte någonstans :)
 

Galaxy

Rolex
Säljs den inte med länk någonstans? För det går väl inte att sätta på i efterhand mtp fasta bandstift?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Förklara för en som inte fattar. Fasta bandhorn, vad innebär det? Trodde de alltid satt fast... Avses det att det inte finns en springa att komma in i med bandbytarverktyget?
 
Topp