Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Visare hoppat ur sin plats

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jårp, 18 februari 2015.

?

Vart bör man vända sig?

1. En AD

4 röst(er)
    57,1%
  2. En duktig urmakare

3 röst(er)
    42,9%
  1. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Hallå klocksnack!
    Jag har en omega speedmaster där ena visaren har hoppat loss (se bild). Tänkte givetvis åtgärda detta asap, men var? Var skulle ni rekomendera att gröa det? Hos en AD eller någon urmakare? Vad tror ni prislappen på lagningen kommer att ligga runt?
    Kan tillägga att bor i Göteborg och att jag har köpt klockan i andra hand.

Tack på förhand,
    allt gott.

Bifogade filer:

2. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Det är den övre av de tre kronografvisarna som lossnat, det framgick inte så bra i varken text eller på bild :p

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Gå tillJarl Sandin. Det finns egentligen ingen anledning att gå till just en AD, men priset för reparationen (om det är enda felet) är nog det samma så därför finns det ingen anledning att inte göra det. Kanske kostar några 100.

4. Arvin

Arvin Bonde

Från:
    GBG
    Fixade ett liknande problem på Jarl Sandin förra månaden, gick loss på 300kr.

Jårp gillar detta.
  5. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Där de öppnade själva klockan och satte tillbaka något på urtavlan? Hur lång tid tog det? Och tack för tipset, blir till att kontakta JS imorgon :)

6. Arvin

Arvin Bonde

Från:
    GBG
    Yes, tog några dagar dock.

Jårp gillar detta.
  7. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Kontaktade Jarl Sandin. Han jag fick tala med sa att det var högst osannolikt att de hade gjort en liknande reparation för 300-500kr. Hur som helst sa han att man alltid byter packning när man öppnar och stänger en klocka, och att packningen till en omega speedmaster låg på 2.1k. Var även i kontakt med Hedens guld, de sa att de inte kunde göra något. Någon som har något tips på vem man kan vända sig till?

8. john b

john b Präst

Urmakaren på hisingen. Gastons ur. Wieselgrensplatsen. Han är schysst.

yonsson gillar detta.
  9. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Tack så mycket! Kontaktade honom nu, han var supertrevlig! Påväg in dit nu :)

10. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Dyr packning.... Stämmer verkligen det priset?

11. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Ställde mig oc
    Ställer mig också kritisk till det. Känns bördigt att byta packning för den summan varje gång man öppnar klockan? Han jag talade med insisterade på att göra en service på urverket också. Så packning + service för att få fast en visare på en inte allt för gammal klocka..

12. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Serviceintervallen är ungefär 5 år.

13. Arvin

Arvin Bonde

Från:
    GBG
    Konstigt, det var en visare på en certina som hade trillat av och gick på 300kr.
    2k på en packning låter inte troligt.

14. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Hämtade klockan hos Gastons Ur. Jag fick dega 200kr för hans insats, ett mycket överkomligt pris.

jhm, yonsson, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  15. fredrikb

fredrikb Borgare

Sånt här gör mig så förbannad. De pallar helt enkelt inte. Och så tänker de att "ska vi göra det ska vi fan ha nåt mer för det" så då drar de till med att det måste bytas packning till nåt fantasipris och helst ska hela klockan servas också om man "ändå ska öppna den".

Fabian, yonsson och Jårp gillar detta.
  16. john b

john b Präst

Gött. Han är schysst.

yonsson gillar detta.
  17. danne_w

danne_w Torpare

Jag tycker det är konstigt att försäljaren i detta läget (för det kan väl knappast ha varit en urmakare som försöker sälja en packning för 2k?) inte fattar att i och med detta så har butiken mest troligt förlorat den här kunden för gott, hade det skötts snyggt och smidigt för en femhundring så hade klockan antagligen återkommit för service när det är dags för det.

18. fredrikb

fredrikb Borgare

Inte fattar eller inte bryr sig?

ScubaKing gillar detta.
  19. danne_w

danne_w Torpare

Sant, oavsett vilket så är det jävligt sorgligt beteende. Man kan bara hoppas att han stöter på motsvarande när han söker hjälp av någon annan yrkesgrupp.

Jårp och ScubaKing gillar detta.
  20. noeLLY

noeLLY Stadsbo

nej att byta en packning kostar inte 2 tusen, har mycket svårt att tro att de sagt så. Kanske en mindre översyn? en täthetsservice inkl byte av packningar krona å tryckknappar?

21. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Citerar: "aah du en omega speedmaster? Varje gång man öppnar en sån klocka så byter man även packningen. En packning till en omega speedmaster ligger på 2100 kronor"

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Speedmastern är väl inte ens tät till 100m, så den packningen lär ju inte kosta många kronor.

23. Jårp
    Trådstartare

Jårp Torpare

Från:
    Göteborg
    Är osäker på om den modellen jag har ens är tät?

Mårtenssons ur Brookfield