• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visare hoppat ur sin plats

Vart bör man vända sig?

  • En AD

    Röster: 4 57.1%
  • En duktig urmakare

    Röster: 3 42.9%

  • Totala väljare
    7

Jårp

Breitling
Hallå klocksnack!
Jag har en omega speedmaster där ena visaren har hoppat loss (se bild). Tänkte givetvis åtgärda detta asap, men var? Var skulle ni rekomendera att gröa det? Hos en AD eller någon urmakare? Vad tror ni prislappen på lagningen kommer att ligga runt?
Kan tillägga att bor i Göteborg och att jag har köpt klockan i andra hand.

Tack på förhand,
allt gott.
 

Bilagor

  • Photo 18-02-15 8 40 41 pm.jpg
    Photo 18-02-15 8 40 41 pm.jpg
    134 KB · Visningar: 320

Jårp

Breitling
Det är den övre av de tre kronografvisarna som lossnat, det framgick inte så bra i varken text eller på bild :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gå tillJarl Sandin. Det finns egentligen ingen anledning att gå till just en AD, men priset för reparationen (om det är enda felet) är nog det samma så därför finns det ingen anledning att inte göra det. Kanske kostar några 100.
 

Jårp

Breitling
Yes, tog några dagar dock.

Kontaktade Jarl Sandin. Han jag fick tala med sa att det var högst osannolikt att de hade gjort en liknande reparation för 300-500kr. Hur som helst sa han att man alltid byter packning när man öppnar och stänger en klocka, och att packningen till en omega speedmaster låg på 2.1k. Var även i kontakt med Hedens guld, de sa att de inte kunde göra något. Någon som har något tips på vem man kan vända sig till?
 

CLT

Rolex
Kontaktade Jarl Sandin. Han jag fick tala med sa att det var högst osannolikt att de hade gjort en liknande reparation för 300-500kr. Hur som helst sa han att man alltid byter packning när man öppnar och stänger en klocka, och att packningen till en omega speedmaster låg på 2.1k. Var även i kontakt med Hedens guld, de sa att de inte kunde göra något. Någon som har något tips på vem man kan vända sig till?
Dyr packning.... Stämmer verkligen det priset?
 

Jårp

Breitling
Ställde mig oc
Dyr packning.... Stämmer verkligen det priset?
Ställer mig också kritisk till det. Känns bördigt att byta packning för den summan varje gång man öppnar klockan? Han jag talade med insisterade på att göra en service på urverket också. Så packning + service för att få fast en visare på en inte allt för gammal klocka..
 

CLT

Rolex
Ställde mig oc
Ställer mig också kritisk till det. Känns bördigt att byta packning för den summan varje gång man öppnar klockan? Han jag talade med insisterade på att göra en service på urverket också. Så packning + service för att få fast en visare på en inte allt för gammal klocka..

Serviceintervallen är ungefär 5 år.
 

Arvin

Omega
2-Faktor
Kontaktade Jarl Sandin. Han jag fick tala med sa att det var högst osannolikt att de hade gjort en liknande reparation för 300-500kr. Hur som helst sa han att man alltid byter packning när man öppnar och stänger en klocka, och att packningen till en omega speedmaster låg på 2.1k. Var även i kontakt med Hedens guld, de sa att de inte kunde göra något. Någon som har något tips på vem man kan vända sig till?

Konstigt, det var en visare på en certina som hade trillat av och gick på 300kr.
2k på en packning låter inte troligt.
 

fredrikb

Cartier
Han jag fick tala med sa att det var högst osannolikt att de hade gjort en liknande reparation för 300-500kr. Hur som helst sa han att man alltid byter packning när man öppnar och stänger en klocka, och att packningen till en omega speedmaster låg på 2.1k.

Han jag talade med insisterade på att göra en service på urverket också. Så packning + service för att få fast en visare på en inte allt för gammal klocka.

Sånt här gör mig så förbannad. De pallar helt enkelt inte. Och så tänker de att "ska vi göra det ska vi fan ha nåt mer för det" så då drar de till med att det måste bytas packning till nåt fantasipris och helst ska hela klockan servas också om man "ändå ska öppna den".
 

danne_w

Breitling
Sånt här gör mig så förbannad. De pallar helt enkelt inte. Och så tänker de att "ska vi göra det ska vi fan ha nåt mer för det" så då drar de till med att det måste bytas packning till nåt fantasipris och helst ska hela klockan servas också om man "ändå ska öppna den".

Jag tycker det är konstigt att försäljaren i detta läget (för det kan väl knappast ha varit en urmakare som försöker sälja en packning för 2k?) inte fattar att i och med detta så har butiken mest troligt förlorat den här kunden för gott, hade det skötts snyggt och smidigt för en femhundring så hade klockan antagligen återkommit för service när det är dags för det.
 

fredrikb

Cartier
Jag tycker det är konstigt att försäljaren i detta läget (för det kan väl knappast ha varit en urmakare som försöker sälja en packning för 2k?) inte fattar att i och med detta så har butiken mest troligt förlorat den här kunden för gott, hade det skötts snyggt och smidigt för en femhundring så hade klockan antagligen återkommit för service när det är dags för det.


Inte fattar eller inte bryr sig?
 

noeLLY

Cartier
nej att byta en packning kostar inte 2 tusen, har mycket svårt att tro att de sagt så. Kanske en mindre översyn? en täthetsservice inkl byte av packningar krona å tryckknappar?
 

Jårp

Breitling
nej att byta en packning kostar inte 2 tusen, har mycket svårt att tro att de sagt så. Kanske en mindre översyn? en täthetsservice inkl byte av packningar krona å tryckknappar?
Citerar: "aah du en omega speedmaster? Varje gång man öppnar en sån klocka så byter man även packningen. En packning till en omega speedmaster ligger på 2100 kronor"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Speedmastern är väl inte ens tät till 100m, så den packningen lär ju inte kosta många kronor.
 
Topp