• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visarplacering

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag har uppmärksammat att visarna på alla (?) klockor sitter i ordningen timvisare, minutvisare, sekundvisare. Sekundvisaren sitter alltså närmast glaset, medan timvisaren sitter närmast tavlan. Finns det någon anledning till att det är så? :oops:
 

Camo00

Patek
Jag har också noterat att nästan alla visare sitter nära mitten av urtavlan! Finns det nån anledning till att det är så??
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Camo00 har rätt. På de flesta klockor sitter visarna i mitten av urtavlan. Exakt i mitten faktiskt av urtavlan. :D:p

Skämt åsido. Minns inte vad kugghjulen heter (på svenska), men vad vi ser är förstås en form av växellåda, där sekundvisare, minutvisare och timvisare sitter fast i kuggarna som växlar ner balanshjulets svängning från (typiskt) 28800 halvrotationer per timme till 60, 1 och 1/12. Och för att det ska gå att visa så ligger kuggarna på varandra med genom varandra gående rör, varpå timvisare, minutvisare och sekundvisare är fästa.

Föreställer mig (för jag vet/minns inte - och behöver en till kopp kaffe för att orka tänka ut...) att saker som friktion och vridmoment (ja, men inte mycket) och rotationshastighet gör att man föredrar att placera sekundvisaren längst ut (eller i mitten av de två andra rören).

Finns för övrigt varianter, till exempel Rolex GMT 1675 som har fyra visare. Där sitter 24h-visaren närmast urtavlan och timvisaren ovanför. På senare modeller är det tvärt om med timvisaren närmast tavlan och 24h-visaren ovanför. I övrigt lika.

mvh A
 

plattfot

Rolex
Det är ett resultat av hur verket är uppbyggt och hjulen placerade.
Visarna sitter på rör som i sin tur är monterade på Tim, minut och sekundhjul. Med lite hjärngympa och ingenjörsanda skulle det säkert gå att ändra, men till liten eller ingen praktisk nytta.

Kul att notera och något som jag retar mig på ät att 24timmarsvisaren på en rolex GMT av nyare modell är placerad mellan Tim och minutvisare medan den sitter underst på äldre modeller.

Edit: tvåa på bollen.
 
Topp