Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Visarplacering

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bojke, 1 augusti 2013.

1. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Jag har uppmärksammat att visarna på alla (?) klockor sitter i ordningen timvisare, minutvisare, sekundvisare. Sekundvisaren sitter alltså närmast glaset, medan timvisaren sitter närmast tavlan. Finns det någon anledning till att det är så? :oops:

2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag har också noterat att nästan alla visare sitter nära mitten av urtavlan! Finns det nån anledning till att det är så??

Sumo gillar detta.
  3. acce1999

acce1999 Friends of KS

Camo00 har rätt. På de flesta klockor sitter visarna i mitten av urtavlan. Exakt i mitten faktiskt av urtavlan. :D:p

Skämt åsido. Minns inte vad kugghjulen heter (på svenska), men vad vi ser är förstås en form av växellåda, där sekundvisare, minutvisare och timvisare sitter fast i kuggarna som växlar ner balanshjulets svängning från (typiskt) 28800 halvrotationer per timme till 60, 1 och 1/12. Och för att det ska gå att visa så ligger kuggarna på varandra med genom varandra gående rör, varpå timvisare, minutvisare och sekundvisare är fästa.

Föreställer mig (för jag vet/minns inte - och behöver en till kopp kaffe för att orka tänka ut...) att saker som friktion och vridmoment (ja, men inte mycket) och rotationshastighet gör att man föredrar att placera sekundvisaren längst ut (eller i mitten av de två andra rören).

Finns för övrigt varianter, till exempel Rolex GMT 1675 som har fyra visare. Där sitter 24h-visaren närmast urtavlan och timvisaren ovanför. På senare modeller är det tvärt om med timvisaren närmast tavlan och 24h-visaren ovanför. I övrigt lika.

mvh A

Camo00 och Bojke gillar detta.
  4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Det är ett resultat av hur verket är uppbyggt och hjulen placerade.
    Visarna sitter på rör som i sin tur är monterade på Tim, minut och sekundhjul. Med lite hjärngympa och ingenjörsanda skulle det säkert gå att ändra, men till liten eller ingen praktisk nytta.

Kul att notera och något som jag retar mig på ät att 24timmarsvisaren på en rolex GMT av nyare modell är placerad mellan Tim och minutvisare medan den sitter underst på äldre modeller.

Edit: tvåa på bollen.

Affe gillar detta.
  5. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Var inte samma fråga uppe för nån månad sen?

Warg gillar detta.
  6. Bojke
    Trådstartare

Bojke Fjunis

Jag bumpade tråden då jag inte fick något svar. Då ändras också datum på trådstarten.

7. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Det förklarar saken! :)

Mårtenssons ur Brookfield