• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visnings/skylt-examplar och butiksförsäljning

KenKun

Patek
2-Faktor
Lite lustigt det där. I asien så är alla klockor du får testa inplastade, super-inplastade. När jag var i Rolex egna butik i Taiwan, så var klockorna så pass inplastade att man inte ens kunde vrida på ringen... buh...
 

Apansson

Torpare
Ska bli intressant att höra ditt resonemang när du ska köpa din första nya bil ;) .... "..här, varsågoda, den har bara stått framme i 3 månader som testbil, men Den är ny annars!" :)
Kommer aldrig köpa en bil, och framförallt inte en ny. Kommer aldrig ha nog med pengar för det med tanke på mitt obefintliga karriärsval! Men såklart vill man inte köpa något gammalt mög, men jag vet att vad gäller den butik jag jobbar i så är det ju oftast så att vi säljer den hoj som står i montern om det är rätt size, och plockar sedan ner en ny, så oftast står den inte mer än nån vecka.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Kommer aldrig köpa en bil, och framförallt inte en ny. Kommer aldrig ha nog med pengar för det med tanke på mitt obefintliga karriärsval! Men såklart vill man inte köpa något gammalt mög, men jag vet att vad gäller den butik jag jobbar i så är det ju oftast så att vi säljer den hoj som står i montern om det är rätt size, och plockar sedan ner en ny, så oftast står den inte mer än nån vecka.

Sälj nu en klocka och åk idag och klipp en ny Dacia. Kostar från 95 kakor
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Lite lustigt det där. I asien så är alla klockor du får testa inplastade, super-inplastade. När jag var i Rolex egna butik i Taiwan, så var klockorna så pass inplastade att man inte ens kunde vrida på ringen... buh...
Det som gör det så tråkigt att prova klockor i Asien... det känns aldrig 100% pga. all plast! Vad gäller TS fråga om ny vara vid köp så finns även skillnad på var man köper grejer. I Asien (igen...) så är det rätt så vanligt att de plockar fram nya varor åt dig, även om det inte gäller fina klockor. Och kläderna kommer såklart inplastade de med... :confused:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det som gör det så tråkigt att prova klockor i Asien... det känns aldrig 100% pga. all plast! Vad gäller TS fråga om ny vara vid köp så finns även skillnad på var man köper grejer. I Asien (igen...) så är det rätt så vanligt att de plockar fram nya varor åt dig, även om det inte gäller fina klockor. Och kläderna kommer såklart inplastade de med... :confused:
Aa, men det gillar jag däremot, att man får nya inplastade kläder :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Fast nu när man tänker på det så har jag alltid fått en "ny" då man varit på fina gatan och köpt väskor/plånböcker.
 
  • Like
Reactions: JLW

Strindberg

Patek
2-Faktor
Skulle bli ganska slitit i många brancher med lite dyrare produkter, till exempel som min branch, MC. Vore surt att sälja provsuttna hojar med demorabatt.. Eller, om fruns guldsmedsaffär skulle ha hals- och armband som såldes som skrot efter ett tag? (Vigselringar har vi dock attrapper på)
 

mmx

Cartier
@Niklas zebmacahan mfl; jag är också ny-freak. Min fru i ännu högre grad. Och nej, hon köper aldrig smycken, väskor, klockor som legat framme utan FET rabatt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tycker det är upp till köparen att avgöra om denne vill ha en klocka som provats av andra eller ett helt nytt exemplar. Vill man ha nytt och orört kan det medföra väntetid som då får vägas mot att få med sig klockan direkt. Ett lägre pris vid använd produkt i de här prisklasserna är en självklarhet för mig. Provade ett gäng Rolex och Panerai förra veckan och de var inte inplastade och jag hade aldrig betalt samma pris för dem som för ett inplastat ex. Jag är nog också rätt anal när det gäller nya saker :)

Vid mina första klockköp tänkte jag inte så mycket på om det var plast på dem eller inte men när jag köpte DSSD:n var mitt ex undanlagt och jag fick se när säljaren tog bort all plast efter att köpet var genomfört.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Skulle bli ganska slitit i många brancher med lite dyrare produkter, till exempel som min branch, MC. Vore surt att sälja provsuttna hojar med demorabatt.. Eller, om fruns guldsmedsaffär skulle ha hals- och armband som såldes som skrot efter ett tag? (Vigselringar har vi dock attrapper på)
Om det är en ny hoj som stått i butik och provsuttits under en tid så skulle jag förvänta mig rabatt.
 

Psykel

Patek
Gitarrer brukar generellt säljas som butikshängda till nypris, och där kan man snacka om att dom blivit rejält pillade på av kunder. Det är sällan dyrare modeller lagerförs där, utan det som finns framme i butiken är det som finns. Dock var mina senaste köp där beställningar i butik, så fick helt ouppackade exemplar när dom väl dök upp efter ett par veckor.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Min favorit - "ah, jag skulle helst vilja köpa en som inte provats". Fair enough, det går att lösa.

När det är dags att dega; "Vadå, får jag inte prova först?"
Huh?

Demo-exet ska ju testas.
När kund väl har bestämt sig för att köpa, så tar man fram en ny.
Kund vill kolla att allting är som det ska, innan kund lämnar butiken.

Konstigt?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Huh?

Demo-exet ska ju testas.
När kund väl har bestämt sig för att köpa, så tar man fram en ny.
Kund vill kolla att allting är som det ska, innan kund lämnar butiken.

Konstigt?
Nu är det iof inte ovanligt att en AD har liten tilldelning i förhållande till antal köpare. Hur tänker du man skall lösa det? De får in en klocka, ingen får prova och den köps orörd eller köparen får testa ångrar sig och så skall AD vara tvungen att sälja med rabatt till nästa? Har du krav på orörd så kan du inte kräva att få testa innan köp. Annars förstör du ju både för nästa kund och butik.
 

Ekstrand

Cartier
Stör mig också på att man betalar fullpris för skyltexen. Det är ju trots allt ett ex som det har handskats en del med.
Premiumklockor till fullpris tycker jag skall vara örörda av människohänder vid leverans.

Och hur skulle detta gå till i praktiken? Då får du nog räkna med att köpa en klocka som du inte prövat eller sett i verkligheten... Eller menar du att butikerna ska sitta på 1 ex av varje klocka som bara är till för att känna på och sen ha fler ex som inte är uppackade på lager? Vad skulle hända med dessa "prövo klockor" sen? Säljas som begagnade?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nu är det iof inte ovanligt att en AD har liten tilldelning i förhållande till antal köpare. Hur tänker du man skall lösa det? De får in en klocka, ingen får prova och den köps orörd eller köparen får testa ångrar sig och så skall AD vara tvungen att sälja med rabatt till nästa? Har du krav på orörd så kan du inte kräva att få testa innan köp. Annars förstör du ju både för nästa kund och butik.
Det var mer ett svar på Singulars inlägg, och fungerar bara om butiken har demo-ex.

Om man nu har bestämt sig för köp, så ser jag det inte som något konstigt att man som kund vill kontrollera att allting är med, och att produkten ser 100 ut.
Jag har själv jobbat i butik, och ja, det händer att saker fattas, eller att produkten har blivit skadad från fabrik.
Det hade varit riktigt tråkigt att packa upp något nytt och sedan upptäcka det hemma. För då står ord mot ord om vad som har hänt.
 

Ekstrand

Cartier
Huh?

Demo-exet ska ju testas.
När kund väl har bestämt sig för att köpa, så tar man fram en ny.
Kund vill kolla att allting är som det ska, innan kund lämnar butiken.

Konstigt?

Vet inte om du jobbat i butik eller inte, men tror inte du förstår hur tungt butikens lagersaldo skulle vara om de skulle ha minst dubbletter av varje klocka.

EDIT: Såg nu att du jobbat i butik, då borde du veta att det praktiskt inte är möjligt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det var mer ett svar på Singulars inlägg, och fungerar bara om butiken har demo-ex.

Om man nu har bestämt sig för köp, så ser jag det inte som något konstigt att man som kund vill kontrollera att allting är med, och att produkten ser 100 ut.
Jag har själv jobbat i butik, och ja, det händer att saker fattas, eller att produkten har blivit skadad från fabrik.
Det hade varit riktigt tråkigt att packa upp något nytt och sedan upptäcka det hemma. För då står ord mot ord om vad som har hänt.
Då blir det ju två demoex. Om man nu vill ha en orörd klocka och denna sedan är defekt får man nyttja garantin som alla andra.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det var mer ett svar på Singulars inlägg, och fungerar bara om butiken har demo-ex.

Om man nu har bestämt sig för köp, så ser jag det inte som något konstigt att man som kund vill kontrollera att allting är med, och att produkten ser 100 ut.
Jag har själv jobbat i butik, och ja, det händer att saker fattas, eller att produkten har blivit skadad från fabrik.
Det hade varit riktigt tråkigt att packa upp något nytt och sedan upptäcka det hemma. För då står ord mot ord om vad som har hänt.

Vad det gäller PP eller vissa Rolex etc så finns det inte utrymme i budget att ha "visningsex" vidare blandar du äpplen och päron. Att man skall kunna kontrollera att klocka är felfri är en helt annan sak än att få prova den.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vet inte om du jobbat i butik eller inte, men tror inte du förstår hur tungt butikens lagersaldo skulle vara om de skulle ha minst dubbletter av varje klocka.

EDIT: Såg nu att du jobbat i butik, då borde du veta att det praktiskt inte är möjligt.
Jag har jobbat i butik, allt demades. När en produkt var utgående, så såldes sista exet med rabatt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Och hur skulle detta gå till i praktiken? Då får du nog räkna med att köpa en klocka som du inte prövat eller sett i verkligheten... Eller menar du att butikerna ska sitta på 1 ex av varje klocka som bara är till för att känna på och sen ha fler ex som inte är uppackade på lager? Vad skulle hända med dessa "prövo klockor" sen? Säljas som begagnade?
Butikens lager är ju inte kundens problem. I många branscher har man ex för demo som sedan säljs som just demoex till ett lägre pris.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Då blir det ju två demoex. Om man nu vill ha en orörd klocka och denna sedan är defekt får man nyttja garantin som alla andra.
Öh.
Snacka om att förstöra för andra med-konsumenter, om du nu skulle gå med på detta.
Du menar alltså att du har bokat, och betalat för en ny klocka, packar upp den i butiken, och det visar sig det är fel på den... så är det ok för dig?
- Jaha, vad tråkigt. Kära AD, skicka iväg den på garanti, så återkommer jag om ett par månader...

Va?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vad det gäller PP eller vissa Rolex etc så finns det inte utrymme i budget att ha "visningsex" vidare blandar du äpplen och päron. Att man skall kunna kontrollera att klocka är felfri är en helt annan sak än att få prova den.
I så fall är det du som tolkade mitt inlägg fel. Jag skrev aldrig något om kunden vill testa varan. Bara kontrollera att allt var ok innan man lämnade butiken.
 

Ekstrand

Cartier
Jag har jobbat i butik, allt demades. När en produkt var utgående, så såldes sista exet med rabatt.

Vet inte om du förstod rätt. Rob/Nymans/Krons/NK m.fl har inte möjlighet att kunna ha dubbletter av klockorna då det handlar om alldeles för stora summor pengar. Du får nog räkna med att butikerna skulle få ta bort hälften (av lagersaldo) i modeller om de ska ha dubbletter av resterande. Det skulle alltså leda till att halva nuvarande sortiment kan du inte se/pröva i butik och dessutom +månads leveranstid.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vet inte om du jobbat i butik eller inte, men tror inte du förstår hur tungt butikens lagersaldo skulle vara om de skulle ha minst dubbletter av varje klocka.

EDIT: Såg nu att du jobbat i butik, då borde du veta att det praktiskt inte är möjligt.
Vissa butiker har löst det genom att ha visningsex, och sedan beställa in en ny om kunden vill köpa produkten.
 
Topp