• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visnings/skylt-examplar och butiksförsäljning

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har jobbat i butik, allt demades. När en produkt var utgående, så såldes sista exet med rabatt.
Klockbranschen verkar leva i en egen liten värld och det beror väl delvis på att den varit så skyddad under lång tid.

Angående väldigt dyra modeller som är svåra att lagerhålla så kan de ju visas väl inplastade.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vet inte om du förstod rätt. Rob/Nymans/Krons/NK m.fl har inte möjlighet att kunna ha dubbletter av klockorna då det handlar om alldeles för stora summor pengar. Du får nog räkna med att butikerna skulle få ta bort hälften (av lagersaldo) i modeller om de ska ha dubbletter av resterande. Det skulle alltså leda till att halva nuvarande sortiment kan du inte se/pröva i butik och dessutom +månads leveranstid.
Affärsmodellen som svenska AD:s har just nu verkar fungera. Folk köper, fast än klockan har testats av andra.
En lösning hade varit att ha visningsex på alla modeller, sedan får kund boka en, som kommer någon vecka/månad senare...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Affärsmodellen som svenska AD:s har just nu verkar fungera. Folk köper, fast än klockan har testats av andra.
En lösning hade varit att ha visningsex på alla modeller, sedan får kund boka en, som kommer någon vecka/månad senare...

Undrar vilken värld du lever i. Ett företag har normalt inte råd att ha dubletter och på flera populära modeller får du inte ens testa vilket även fäller mer exklusiva bilar då det alltid är väntetid.
 

Ekstrand

Cartier
Affärsmodellen som svenska AD:s har just nu verkar fungera. Folk köper, fast än klockan har testats av andra.
En lösning hade varit att ha visningsex på alla modeller, sedan får kund boka en, som kommer någon vecka/månad senare...

Då tror jag dessvärre att det inte skulle dröja många veckor innan de blivit av med några av sina märken med den modellen. Som @Spencer66 säger fungerar det ju inte riktigt heller när det handlar om modeller som det är väldigt låg tilldelning på.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Undrar vilken värld du lever i. Ett företag har normalt inte råd att ha dubletter och på flera populära modeller får du inte ens testa vilket även fäller mer exklusiva bilar då det alltid är väntetid.
Det blir ju inga dubletter? Butiken har en klocka, kund vill köpa en... butiken beställer in en åt kund.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Då tror jag dessvärre att det inte skulle dröja många veckor innan de blivit av med några av sina märken med den modellen. Som @Spencer66 säger fungerar det ju inte riktigt heller när det handlar om modeller som det är väldigt låg tilldelning på.
Som sagt, jag försöker inte hitta någon lösning. Försökte bara förklara att man som kund gärna vill ha nytt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Undrar vilken värld du lever i. Ett företag har normalt inte råd att ha dubletter och på flera populära modeller får du inte ens testa vilket även fäller mer exklusiva bilar då det alltid är väntetid.
Det är ju ett problem som AD och tillverkare/grossist får lösa. Tillverkaren kan ju låna ut klockorna tills de år sålda. Som sagt, inte mitt problem som kund.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det blir ju inga dubletter? Butiken har en klocka, kund vill köpa en... butiken beställer in en åt kund.

Då är ju företaget tvungna att alltid ha en klocka inne som inte kan säljas av varje modell och den skall tillslut säljas med rabatt? Inser du vad den kostnaden skulle vara för tex Nymans som säljer för 300-400 tusen per år? Det är ogörligt, acceptera det.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Då är ju företaget tvungna att alltid ha en klocka inne som inte kan säljas av varje modell och den skall tillslut säljas med rabatt? Inser du vad den kostnaden skulle vara för tex Nymans som säljer för 300-400 tusen per år? Det är ogörligt, acceptera det.
I vissa branscher, så lånar tillverkarna ut sina produkter, så att butikerna har något att dema. Syns produkten, så ökar oftast försäljningen.
Vad tror du om det?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
I vissa branscher, så lånar tillverkarna ut sina produkter, så att butikerna har något att dema. Syns produkten, så ökar oftast försäljningen.
Vad tror du om det?

Patek och Rolex behöver verkligen det.. För ett märke som aktivt måste säljas in så kan det vara en nödlösning.. Gäller knappast de stora tillverkarna..
 
Populära modeller sitter inte länge hos ADs, hittar man en hyllvärmare så kan säkert butiken göra något på priset baserat på att dom vill bli av med klockan men inte pga av att folk har provat den....
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Då är ju företaget tvungna att alltid ha en klocka inne som inte kan säljas av varje modell och den skall tillslut säljas med rabatt? Inser du vad den kostnaden skulle vara för tex Nymans som säljer för 300-400 tusen per år? Det är ogörligt, acceptera det.
Nu var du ju ganska rolig ändå :D AB Nymans UR 1851 hade en årsomsättning för 2014/2015 på knappa 435 000 000 kr.
 

Ekstrand

Cartier
I vissa branscher, så lånar tillverkarna ut sina produkter, så att butikerna har något att dema. Syns produkten, så ökar oftast försäljningen.
Vad tror du om det?

Om vi säger att en AD ska ha typ 130 rolex klockor i lager (Alla modeller i några utföranden, långt långt ifrån alla) gånger antalet AD's som ska ha dessa "låne-ex" så är det en rätt enkel uträkning att inte heller det går ihop. Vad skulle Rolex göra när dessa låne-produkter kommer tillbaka? Ser en AD att någon klocka blivit skadad eller har någon hairline åtgärdas detta, självklart vill inte varumärkerna sälja produkter som inte når upp till deras kriterier.

Vet att AP tar tillbaka klockor för underhåll/kontroll på de som vart i lager hos AD under en längre tid, skulle tro att PP och liknande gör likadant.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Klockbranschen verkar leva i en egen liten värld och det beror väl delvis på att den varit så skyddad under lång tid.

Angående väldigt dyra modeller som är svåra att lagerhålla så kan de ju visas väl inplastade.
Tror inte att branschen lever i en egen värld, jag tror att det är klocknördar som vi som drar vissa saker till ytterligheter!

När jag var inne på Nymans för ett tag sedan och ville öppna bakboetten på en PAM så sa dom "NEJ" trots att jag hade med mig egna verktyg? För jävla taskigt bemötande, vilka jävla stollar, nu får det fan bli nätet för min del:)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om vi säger att en AD ska ha typ 130 rolex klockor i lager (Alla modeller i några utföranden, långt långt ifrån alla) gånger antalet AD's som ska ha dessa "låne-ex" så är det en rätt enkel uträkning att inte heller det går ihop. Vad skulle Rolex göra när dessa låne-produkter kommer tillbaka? Ser en AD att någon klocka blivit skadad eller har någon hairline åtgärdas detta, självklart vill inte varumärkerna sälja produkter som inte når upp till deras kriterier.

Vet att AP tar tillbaka klockor för underhåll/kontroll på de som vart i lager hos AD under en längre tid, skulle tro att PP och liknande gör likadant.
Vad gör alla andra företag som lånar ut sina produkter, som sedan blir skadade?

Sedan är Rolex ett dåligt exempel. Klockorna säljer redan bra.
 
Topp