• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Vissa) Schweiziska ur är övervärderade.

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man tror att kvalitet korrelerar med pengar har man mycket att lära...

Överlag kommer man aldrig köpa dyra klockor om man tänker rationellt. Men det är väl inte därför vi är här?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
V
Så kan det vara. Jag blir bara irriterad över folk som framställer Rolex och liknande märken som prisvärda.

Det finns nog inget mer prisvärd tillverkare än Rolex, vilka andra har du pengarna tillbaka på tre år? Möjligen Patek..
Rolex är den mest prisvärda tillverkaren när det gäller kostnad för ägande, punkt!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är skillnad på utgift och kostnad. En seiko för 3000 spänn kan medföra högre kostnader än en 116610 för ett helt ägande om man handlar Rollen lite smart.

Problemet uppstår om man inte har 60.000kr till utgiften...
 

sventon

Omega
Det är skillnad på utgift och kostnad. En seiko för 3000 spänn kan medföra högre kostnader än en 116610 för ett helt ägande om man handlar Rollen lite smart.

Problemet uppstår om man inte har 60.000kr till utgiften...
Om inte annat så kan ju priset på underhåll i förhållande till inköpspris ge en fingervisning. Jag vill ju gärna se klockan som en sorts kapitalvara och inte bara en emotionell investering. Buy once use forever typ, då tycker jag Rolex har ett rätt sjysst trackrecord (iaf vad jag har kunnat läsa mig till och hört mig för)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har som inte varit servade sedan 60-talet och de rullar på. Rolex verk är stridsvagnar, de är klockor som byggts för att hålla. Har inte du @Per någon som år oservad och är över 50-år men rullar på?
Inte längre men jag har haft en tillsynes oskruvad rolle som var från 60-talet. Enligt uppgift aldrig servad och inga märken i varesig baklock eller på skruvarna i verket. Använd dagligen sedan den var ny. Den kändes dessutom rätt fräsch i uppdragningen. Lite tung kanske men inga problem med den och den gick bra och höll tiden. Gamla 1520/1530 är helt galna arbetshästar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Korrekt. Bara lurat folk som @Davvan som tror different.

Tror inte different......de håller hur länge som helst utan service......oftast.......men mår mest bra av känslan......är ingen rik gosse.......men en service betalar jag gladeligen för lite för ofta. Tar ansvar.......något som en gammal VD lärt mig mkt om......ingen här äger en klocka livet ut...... så jag gör näste @Per i kedjan en tjänst........pga att jag tar ansvar......
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som nämnt ovan är referensgrupp, alltså

Det stämmer. Jag vet inte om det finns något företag som har liknande bredd i sortimentet och lycksts åstadkomma lyxstatus på sina dyraste produkter.

Jag tror att de främst tänkt på den Japanska marknaden med sina bättre linjer, fram tills nu. Där kanske det inte spelar så stor roll. Nu när de börjat sälja Presage internationellt har det lagt till namnet på tavlan, vilket tydligen inte bedömdes nödvändigt när det var JDM only. Förmodligen fungerar märkets status annorlunda i Japan.
Tyvärr håller SEIKO på att sälja ut sig med sina X-tavlor och Pressagetavlor. SEIKO har tidigare alltid litat på kunden men i och med SEIKOs globalisering har de fått för sig att de måste göra reklampelare av sina tavlor för att folk ska förstå vilken linje klockan ingår i. Då har man antingen för många linjer eller tappat fotfästet. Tragiskt.
 
Topp