• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visst skall man kunna lita på sin Urmakare!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det finns alltid två sidor av samma mynt, och jag skall berätta min version på detta mynt. Jag köpte en Day-Date av Puonti här på forumet som en del kanske känner till. Nu till lite bakgrunds historia, innan jag köpte klockan av Mr Puonti så hade han lämnat in sin DD för att visarväxeln brakat ihop hos jälmers Ur. Detta hade gjorts några veckor innan han valde att sälja klockan vidare till mig. I och med denna reparation av visarväxel så visar det sig att klockan kunde behöva en helservice, Puonti får då en förfråga om han är villig att göra denna service, samtidigt som dom byter/fixar visarväxeln, Puonti svarar JA på den frågan.

Nu visar det sig, att inte Jälmers Ur klarar av att fixa detta, andledningen skall vara att han inte har dom verktyg som behövs för att meka med en Day-Date. Han väljer att skicka klockan till Pagoldhs Ur i Skövde, där urmakaren skall åtgärda detta fel och göra denna helservice. Efter flertalet veckor får Puonti tillbaka klockan, för detta betalar Puonti 8500kr, då inkluderar detta pris byte av visarväxel och en helservice. Men när Puonti hämtar ut klockan får han bara att vanligt kassa kvitto, där summan 8500kr står med, men blir lovad att servicen skall gälla i ett år och att ett riktigt kvitto och garantibevis på 1 år skall skrivas ut vid ett senare tillfälle, han skall även få en specifikation på det som är bytt och fixat samtidigt. Det har han inte fått en, kan jag meddela.

Puonti säljer nu klockan till mig, här tror vi ju givetvis båda två att klockan skall ha den helservice Puonti har betalt för. Men här tar det roliga slut visar det sig, för när jag är ner till Stockholm för byte av tavla hos Rob Engström, så visar det sig att klockan inte håller tätt, även automaten innehåller svart olja talar urmakaren om. Jag väljer att ta med mig klockan hem för att höra mig för med Puonti som är helt ovetande om detta, vad vi skall göra med klockan. Detta känns helt overkligt då man borde kunnat lita på att urmakaren gör/gjort sitt jobb, om det är nu Jälmers eller Pagoldhs Ur som är den skyldige får man väl spekulera i. Vi kommer överens om att jag skall prata med Jälmers Ur först, innan något beslut fattas.

Jag ringer nu upp Jälmers Ur och talar om detta som uppstått när jag var till Stockholm på Rob.E , han är väl inte den gladaste killen man pratat med, då han verka tycka att det är Rob.E som är skurkarna i det hela, då dom bara vill smutskasta andra urmakare säger han, han tycker även dom är för petiga. SUCK...JA vad skall man säga, klart man skall vara petig när man servar en klocka för närmare 80k.
Till en börja talar han heller inte om vilken som gjort den så kallade servicen, jag frågar om han är hemmapulare?! Men får till slut veta att han heter, vi kan kalla honom för Pekka , och jag får även till svars att han skall ha AD behörighet. Han är dock villig att ta tillbaka klockan för översyn det vill jag poängtera, alltså lite plus här. Efter att snillen spekulerar kommer vi fram till att servicen måste vara/varit gjord på Pagoldhs Ur i skövde.

Jag väljer även att ringa Pagolds Ur, och pratar då med ägaren, det är även han som är urmakare och även han som gjort den så kallade servicen och bytet av visarväxeln. Om Jälmers var otrevliga så är det inget emot var denna man är, då jag frågar om det är han som gjort en helservice och bytt visarväxel på en Day-Date klocka för ca 2,5 veckor sedan. Visar det sig att han har ingen aning om detta, om han inte får serienumret på klockan så han kan kolla det i böckerna sina. Då frågar jag om dom får in många Day-Date med samma fel, som även har vit tavla med romerska siffror. Till svars får jag att jag inte har en aning om hur många sådana klockor han får in, och det har han fan i mig rätt i. Men jösses, nog borde man kunna komma ihåg detta, det ju inte år vi snackar om sedan servicen gjordes. Han tycker att jag tjafsar och att vi inte kommer någon vart, och det hela slutar med att han slänger luren i örat på mig. Även han är villig att ta tillbaka klockan för översyn det vill jag poängtera, alltså lite plus här också.

Nu konfererar jag och Puonti om vad vi skall göra, vi kommer överens om att jag skall prata med Rob.E först innan vi fattar ett beslut. Efter det jag pratat med Rob.E så beslutar vi att vi inte kommer att skicka tillbaka klockan till varken Jälmers eller Pagoldhs ur. Då jag fått ett pris av urmakaren på Rob.E som är godtagbart tycker vi. Väl hos ROBs så visar det sig att flertalet packningar är gamla och hårda, och med all sannolikhet så hade det slutat med en katastrof ifall jag valt att bada med klockan då den inte höll tätt nog. Detta får fan inte hända då det är en AD som servat klockan enligt utsago, och då kan man inte skylla på någon annan än sig själv. För det är varken jag, Puonti eller Rob.E som utfört denna service, varför man struntar att byta packningarna samtidigt som man gör en helservice kommer förmodligen bli en gåta. Om det är så han bytt dom, så får han nog fråga leverantören av packningarna vad dom säljer för skit, för det kan väl inte vara original i så fall.

Att sedan Jälmers Ur väljer att ta betalt med kvitto, väljer även att skriva ut ett garantibevis på gjord service som sägs vara på väg. IOM detta, så följer det ju givetvis ett ansvar, blir det eller är det något fel så är det givetvis han som får ta smällen då det var han som lämnade ifrån sig klockan. Frågan jag ställer mig är om Jälmers skall behöva kolla upp klockan då den kommer från Pagoldhs Ur som skall vara såkallad AD?! För mig är svaret givet, JA, det ska han, om inte han kan lite på att rätt service blir utförd när han lämnar ifrån sig klockan och får tillbaka den, hur skall vi då vanliga konsumenter kunna lita på detta görs riktigt.

Jag hämtade ut klockan idag, jag är glad, men en viss bitter eftersmak lämnar detta mig, visst skall du kunna lita på din urmakare, i detta fall betalade Puonti 8500kr, det är inga småpengar vi talar om här. Jag har inget förtroende alls för varken Pagoldhs eller Jälmers Ur, inte för tillfället iaf. När vi tog kontakt idag med dom inblandade så var det kalla handen, iom att vi valde att skicka klockan till Rob.E istället, så avsade sig både Pagoldhs och Jälmers allt ansvar beträffande klockan och det som hänt, här kan jag väl ha viss förståelse. Samtidigt frågade vi om det kunde bli tal om en kompensation för utgifterna av byte av packningar, rengöring av automaten samt frakt osv. Men dom valde att även att tacka nej till detta, i sammanhanget så snackar vi kaffepengar för att rättfärdig sig och ge sig själv lite kredd efter detta som hänt. Det roliga i det hela är att Pagoldhs tyckte synd om sig själv och frågade om det var ett hot. Jälmers Ur har iaf tagit på sig att skriva ut ett riktigt kvitto och ett garantibevis på mig som gäller 2-år från idag, lite plus till då kanske.

Naturligtvis är det inte ett hot, detta är ett öppet klockforum där man delar med sig av sina erfarenheter, båda bra och negativa. I detta fall så blir det lite mindre bra, jag överlåter det till er som läser detta att ta ställning till detta som hänt. Jag kommer iaf inte att lämna någon klocka till dom för lång, lång tid framöver, dom har mycket att jobba på om jag skall få tillbaka något förtroende för dom igen.


Detta är min version, jag välkomnar naturligtvis både Jälmers Ur i Borås och Pagoldhs Ur i Skövde att lämna sina versioner, som sagt så finns det alltid två sidor på samma mynt.

DSC_0191.JPG


Edit: Som Puonti redan klargjort, så har vi inget otalt med varandra, vi har haft och har en bra dialog och känner att vi vill lägga detta bakom oss.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Affe har sammanfattat händelseförloppet bra. Här är också mitt utlåtande i DD-gate. Det är flera tråkiga grejer som har skett men det som jag tycker är värst är att Pagholds Ur, i egenskap av AD, inte kan utföra en helservice på rätt sätt. Att dessutom bete sig på ett sådant sätt som skedde mot en kund i telefon är under all kritik.
Självklart bör Jälmers ha trycktestat klockan innan den lämnades ut till mig och ett kvitto med spec borde jag ha fått direkt. Jag fick dock ett löfte om att få det senare, men så långt hann vi aldrig komma innan Rob E upptäckte felen i klockan och hela den här processen drogs igång.

Jälmers har nu tagit sitt ansvar och skrivit ut ett garantibevis på två år på servicen som gjordes. Pagholds Ur verkar dock "komma undan" vilket är tråkigt, då det finns många frågor man hade velat ha svar på därifrån. Varför byttes inte packningarna ut vid en helservice? Varför skickade man inte med en spec på vad som byttes direkt? Beter man sig alltid så mot sina kunder i telefon? För att nämna några...

Det ska sägas att både Jälmers och Pagholds direkt sa att de kunde ta tillbaka klockan och åtgärda eventuella fel, men här togs alltså beslutet att istället göra det hos Rob E då summan var så pass låg för att åtgärda felen. Det kändes helt enkelt säkrare och enklare än att låta "den arge finnen" (slarvigt uttryckt) på Pagholds skulle ge sig på klockan igen.

Att ingen kompensation i övrigt utgår kan man ha delade åsikter om, jag kan tycka att det är en enkel grej att kompensera en så liten summa när man har gjort något fel och det hade lindrat den negativa kritiken.

Inser att jag skriver i princip samma sak som vår käre Affe och jag vill poängtera att det inte finns något agg mellan oss, vi har haft en bra dialog genom hela processen. Vi har spenderat några timmar i telefon under de här veckorna så om inte annat har jag fått lära känna en till fellow klocktok. Inget ont som för något gott med sig, alltså.

Läxan jag har lärt mig är att inte ta något för givet samt att spec på vad som är bytt vid en service är något man borde kräva att få DIREKT och inte vid ett senare tillfälle. På så sätt kan man undvika missförstånd och tidigt se eventuella avvikelser mot vad man hade förväntat sig. Som tur är hör det till ovanligheterna att man inte får en spec direkt vid uthämtningstillfället. Inser också att jag som konsument inte själv ska behöva kontrollera utförd service själv utan ska kunna lita på att det blir rätt gjort från början, speciellt med tanke på att priset var rejält premium.

Vill slutligen säga att det viktigaste av allt just nu är att Affe nu har sin Day-Date hos sig, servad och genomgången och med kanske den snyggaste tavlan på forumet.
 
Senast ändrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Verkar varit klåpare till AD i farten. Tråkigt. Man vill ju gärna kunna lita på dom.
Skönt att det löste sig, synd på extra dollares bara.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Illa skött det här....nu inväntar jag med spänning berörda parters syn och kommentarer på saken...
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Tråkigt att höra, man har ju hört gott om Jälmers ur annars. Men efter en sådan här sak så vet man inte om man köper någon klocka av dom i framtiden. Känns väldigt viktigt att man blir trevligt bemött när man har problem med sin klocka som man servat/köpt från AD. Deras ansvar att bemöta och lösa problemen som kan uppstå. Big Up till RobE får en bra lösning
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Mycket tråkigt, vad som kan hända med taskiga packningar vågar man inte tänka på:nailbiting:
Sanslöst dåligt utfört men skönt att det har löst sig mellan köpare och säljare.
 

Jonte73

Audemars
PINSAMT !
Och snudd på bedrägligt beteende tamejf...n !

Väl formulerat herrar, hoppas de berörda klåparna kommer med en förklaring, åtm för deras egen skull .
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
En stilla undran, hur ser Rolex på sånt här när en AD beter sig på det här sättet?
Om Pagholds är den som servat så bör det i sann AD anda finnas ett service cert som gäller i 2år, finns inte det utan det helt plötligt är Jälmers som står för garanti ett år så har nått märkligt skett.

Har service skett under bordet? Har Pagholds fuckat Jälmers eller har Jälmers rent av fuckat Pagholds?
 
C

China

Guest
Jag ser fram emot en förklaring från Jälmers ur, som tog uppdraget att serva klockan. Hur en urmakare med mästarbrev kan godkänna en s.k service med uppenbara brister är i mina ögon otroligt. Vem som gjort vad kan diskuteras, men att lämna ut en klocka i det här skicket efter en helservice är inte ok, än mindre att lämna en garanti på ett år på en service som uppges ha utförts av en AD.
 

Vesper

Rolex
Har Jälmers ur bekräftat att det är pagholds ur som ska ha utfört servicen? Är det Rolex service garanti Jälmers skrivit ut? Är dom ens Rolex AD?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror generellt att det är svårt att uppnå någon reell "konsumentmakt" i samhället. På det här området, där det finns en relativt snäv men intresserad och påläst kundkrets är det lite annorlunda. När vi "kunder" i stor skala samlas i detta forum får den här och liknande historier brett genomslag. Det finns förstås två sidor som sagt, det blir lika lätt att sprida falska rykten också. I detta fall tycker jag dock att de inblandade beskriver situationen på ett trovärdigt sätt. Blir intressant att följa och se hur de inblandade urmakarna agerar. Alla kan ju göra fel och finns viljan att hitta en lösning så finns säkert viljan att förlåta.

Generellt, hur brukar Rolex agera mot en AD som fuskar och solkar ner varumärket?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Bedrövlig hantering av båda affärerna! Förvånad när det gäller Jälmers, som min enda erfarenhet av är mycket god:

https://klocksnack.se/threads/hissa...ller-tillverkare-evig.510/page-18#post-645208

Pagholds däremot förvånar mig inte alls. Köpte i maj min nya Sea-Dweller av en forummedlem som handlat den ny där. Ett tidigt ex i Sverige, där de första levererades med instruktionsbok till en Deepsea. Pratade i somras med Pagholds (den arga urmakaren ...) och undrade vänligt om han kunde hjälpa mig med att få fram en korrekt instruktionsbok, vilket jag via nätet visste fanns tillgängligt. När han fick höra att den var köpt i andra hand (3 veckor gammal ...) vägrade han först att ta i problemet. Det tog ett par samtal och ett antal mail för honom att till slut lova att ta upp det med Rolex när han pratade med dom nästa gång. Det tog ytterligare ett par månader innan boken äntligen kom till mig. Problemet löste sig till slut, men kundrelationer är inte hans starka sida (heller).
 

CLT

Rolex
Helt sjukt att man inte ska kunna lita på vad som görs på en service.. Men tycker att man MÅSTE få någon specifikation på vad som är gjort och bytt när man hämtar och betalar för servicen. Vad annars är det du ska betala för? Annars är det meningslöst. Att i efterhand får dessa grejer känns bara helt fel.

Ska bli kul att följa detta, om någon utav dom andra parterna vill kommenterar TS och ger sina sidor utav myntet.
 

svesam

Rolex
Bedrövlig läsning om hur en AD behandlar både kund och sitt varumärke... :(
Skönt att det inte skapade osämja mellan två KS-bröder dock :)
 

BOTL

Panerai
Tack Af Sjodahl delar med dig av din upplevelse och inte använder forumet som utpressning och blir mutad till tystnad till skillnad från vissa andra. Otroligt trist det som hänt och vilken tur att du inte hann ta ett bad med klockan. Jag hoppas alla tre handlare lär sig nåt av detta. Den ena att det lönar sig att ta hand om sina kunder och man får ett rykte därefter och man håller en standard som andra jämförs med, till de två andra.....ja ni har nog tappat en hel del potentiella kunder genom att inte ära ert åtagande och ansvar.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
En riktigt rutten soppa du hamnat i Helge Fossmo. Tråkigt som fan att du blivit blåst på en service. Jag hoppas att både Jälmers och Pagholds i slutändan får vad de förtjänar.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En stilla undran, hur ser Rolex på sånt här när en AD beter sig på det här sättet?
Om Pagholds är den som servat så bör det i sann AD anda finnas ett service cert som gäller i 2år, finns inte det utan det helt plötligt är Jälmers som står för garanti ett år så har nått märkligt skett.

Har service skett under bordet? Har Pagholds fuckat Jälmers eller har Jälmers rent av fuckat Pagholds?
Ganska exakt vad jag tänkte skriva. Jälmers inger 0 förtroende och borde enbart ha förmedlat tjänsten och varit väldigt tydliga med att det är ADn de skickar till som står för både arbete och garanti.

Vad hade hänt om klockan tagit in vatten? Vem hade då tagit det ansvaret om det endast finns ett kassakvitto på 8500kr? Självklart ingen med tanke på att de inte ens tar sitt ansvar nu när konsekvenserna ändå blev relativt små.

För Jälmers del tycker jag det känns bedrägligt att man indirekt servar Rolex då man som kund inte får de garantier som är framförhandlade med Rolex och för Pagholds försvann förtroendet i utförande av servicen, men även i bemötandet.

Jag skulle också vilja veta vad Rolex hade sagt om detta.
 
Topp