Det finns alltid två sidor av samma mynt, och jag skall berätta min version på detta mynt. Jag köpte en Day-Date av Puonti här på forumet som en del kanske känner till. Nu till lite bakgrunds historia, innan jag köpte klockan av Mr Puonti så hade han lämnat in sin DD för att visarväxeln brakat ihop hos jälmers Ur. Detta hade gjorts några veckor innan han valde att sälja klockan vidare till mig. I och med denna reparation av visarväxel så visar det sig att klockan kunde behöva en helservice, Puonti får då en förfråga om han är villig att göra denna service, samtidigt som dom byter/fixar visarväxeln, Puonti svarar JA på den frågan.
Nu visar det sig, att inte Jälmers Ur klarar av att fixa detta, andledningen skall vara att han inte har dom verktyg som behövs för att meka med en Day-Date. Han väljer att skicka klockan till Pagoldhs Ur i Skövde, där urmakaren skall åtgärda detta fel och göra denna helservice. Efter flertalet veckor får Puonti tillbaka klockan, för detta betalar Puonti 8500kr, då inkluderar detta pris byte av visarväxel och en helservice. Men när Puonti hämtar ut klockan får han bara att vanligt kassa kvitto, där summan 8500kr står med, men blir lovad att servicen skall gälla i ett år och att ett riktigt kvitto och garantibevis på 1 år skall skrivas ut vid ett senare tillfälle, han skall även få en specifikation på det som är bytt och fixat samtidigt. Det har han inte fått en, kan jag meddela.
Puonti säljer nu klockan till mig, här tror vi ju givetvis båda två att klockan skall ha den helservice Puonti har betalt för. Men här tar det roliga slut visar det sig, för när jag är ner till Stockholm för byte av tavla hos Rob Engström, så visar det sig att klockan inte håller tätt, även automaten innehåller svart olja talar urmakaren om. Jag väljer att ta med mig klockan hem för att höra mig för med Puonti som är helt ovetande om detta, vad vi skall göra med klockan. Detta känns helt overkligt då man borde kunnat lita på att urmakaren gör/gjort sitt jobb, om det är nu Jälmers eller Pagoldhs Ur som är den skyldige får man väl spekulera i. Vi kommer överens om att jag skall prata med Jälmers Ur först, innan något beslut fattas.
Jag ringer nu upp Jälmers Ur och talar om detta som uppstått när jag var till Stockholm på Rob.E , han är väl inte den gladaste killen man pratat med, då han verka tycka att det är Rob.E som är skurkarna i det hela, då dom bara vill smutskasta andra urmakare säger han, han tycker även dom är för petiga. SUCK...JA vad skall man säga, klart man skall vara petig när man servar en klocka för närmare 80k.
Till en börja talar han heller inte om vilken som gjort den så kallade servicen, jag frågar om han är hemmapulare?! Men får till slut veta att han heter, vi kan kalla honom för Pekka , och jag får även till svars att han skall ha AD behörighet. Han är dock villig att ta tillbaka klockan för översyn det vill jag poängtera, alltså lite plus här. Efter att snillen spekulerar kommer vi fram till att servicen måste vara/varit gjord på Pagoldhs Ur i skövde.
Jag väljer även att ringa Pagolds Ur, och pratar då med ägaren, det är även han som är urmakare och även han som gjort den så kallade servicen och bytet av visarväxeln. Om Jälmers var otrevliga så är det inget emot var denna man är, då jag frågar om det är han som gjort en helservice och bytt visarväxel på en Day-Date klocka för ca 2,5 veckor sedan. Visar det sig att han har ingen aning om detta, om han inte får serienumret på klockan så han kan kolla det i böckerna sina. Då frågar jag om dom får in många Day-Date med samma fel, som även har vit tavla med romerska siffror. Till svars får jag att jag inte har en aning om hur många sådana klockor han får in, och det har han fan i mig rätt i. Men jösses, nog borde man kunna komma ihåg detta, det ju inte år vi snackar om sedan servicen gjordes. Han tycker att jag tjafsar och att vi inte kommer någon vart, och det hela slutar med att han slänger luren i örat på mig. Även han är villig att ta tillbaka klockan för översyn det vill jag poängtera, alltså lite plus här också.
Nu konfererar jag och Puonti om vad vi skall göra, vi kommer överens om att jag skall prata med Rob.E först innan vi fattar ett beslut. Efter det jag pratat med Rob.E så beslutar vi att vi inte kommer att skicka tillbaka klockan till varken Jälmers eller Pagoldhs ur. Då jag fått ett pris av urmakaren på Rob.E som är godtagbart tycker vi. Väl hos ROBs så visar det sig att flertalet packningar är gamla och hårda, och med all sannolikhet så hade det slutat med en katastrof ifall jag valt att bada med klockan då den inte höll tätt nog. Detta får fan inte hända då det är en AD som servat klockan enligt utsago, och då kan man inte skylla på någon annan än sig själv. För det är varken jag, Puonti eller Rob.E som utfört denna service, varför man struntar att byta packningarna samtidigt som man gör en helservice kommer förmodligen bli en gåta. Om det är så han bytt dom, så får han nog fråga leverantören av packningarna vad dom säljer för skit, för det kan väl inte vara original i så fall.
Att sedan Jälmers Ur väljer att ta betalt med kvitto, väljer även att skriva ut ett garantibevis på gjord service som sägs vara på väg. IOM detta, så följer det ju givetvis ett ansvar, blir det eller är det något fel så är det givetvis han som får ta smällen då det var han som lämnade ifrån sig klockan. Frågan jag ställer mig är om Jälmers skall behöva kolla upp klockan då den kommer från Pagoldhs Ur som skall vara såkallad AD?! För mig är svaret givet, JA, det ska han, om inte han kan lite på att rätt service blir utförd när han lämnar ifrån sig klockan och får tillbaka den, hur skall vi då vanliga konsumenter kunna lita på detta görs riktigt.
Jag hämtade ut klockan idag, jag är glad, men en viss bitter eftersmak lämnar detta mig, visst skall du kunna lita på din urmakare, i detta fall betalade Puonti 8500kr, det är inga småpengar vi talar om här. Jag har inget förtroende alls för varken Pagoldhs eller Jälmers Ur, inte för tillfället iaf. När vi tog kontakt idag med dom inblandade så var det kalla handen, iom att vi valde att skicka klockan till Rob.E istället, så avsade sig både Pagoldhs och Jälmers allt ansvar beträffande klockan och det som hänt, här kan jag väl ha viss förståelse. Samtidigt frågade vi om det kunde bli tal om en kompensation för utgifterna av byte av packningar, rengöring av automaten samt frakt osv. Men dom valde att även att tacka nej till detta, i sammanhanget så snackar vi kaffepengar för att rättfärdig sig och ge sig själv lite kredd efter detta som hänt. Det roliga i det hela är att Pagoldhs tyckte synd om sig själv och frågade om det var ett hot. Jälmers Ur har iaf tagit på sig att skriva ut ett riktigt kvitto och ett garantibevis på mig som gäller 2-år från idag, lite plus till då kanske.
Naturligtvis är det inte ett hot, detta är ett öppet klockforum där man delar med sig av sina erfarenheter, båda bra och negativa. I detta fall så blir det lite mindre bra, jag överlåter det till er som läser detta att ta ställning till detta som hänt. Jag kommer iaf inte att lämna någon klocka till dom för lång, lång tid framöver, dom har mycket att jobba på om jag skall få tillbaka något förtroende för dom igen.
Detta är min version, jag välkomnar naturligtvis både Jälmers Ur i Borås och Pagoldhs Ur i Skövde att lämna sina versioner, som sagt så finns det alltid två sidor på samma mynt.
Edit: Som Puonti redan klargjort, så har vi inget otalt med varandra, vi har haft och har en bra dialog och känner att vi vill lägga detta bakom oss.
Nu visar det sig, att inte Jälmers Ur klarar av att fixa detta, andledningen skall vara att han inte har dom verktyg som behövs för att meka med en Day-Date. Han väljer att skicka klockan till Pagoldhs Ur i Skövde, där urmakaren skall åtgärda detta fel och göra denna helservice. Efter flertalet veckor får Puonti tillbaka klockan, för detta betalar Puonti 8500kr, då inkluderar detta pris byte av visarväxel och en helservice. Men när Puonti hämtar ut klockan får han bara att vanligt kassa kvitto, där summan 8500kr står med, men blir lovad att servicen skall gälla i ett år och att ett riktigt kvitto och garantibevis på 1 år skall skrivas ut vid ett senare tillfälle, han skall även få en specifikation på det som är bytt och fixat samtidigt. Det har han inte fått en, kan jag meddela.
Puonti säljer nu klockan till mig, här tror vi ju givetvis båda två att klockan skall ha den helservice Puonti har betalt för. Men här tar det roliga slut visar det sig, för när jag är ner till Stockholm för byte av tavla hos Rob Engström, så visar det sig att klockan inte håller tätt, även automaten innehåller svart olja talar urmakaren om. Jag väljer att ta med mig klockan hem för att höra mig för med Puonti som är helt ovetande om detta, vad vi skall göra med klockan. Detta känns helt overkligt då man borde kunnat lita på att urmakaren gör/gjort sitt jobb, om det är nu Jälmers eller Pagoldhs Ur som är den skyldige får man väl spekulera i. Vi kommer överens om att jag skall prata med Jälmers Ur först, innan något beslut fattas.
Jag ringer nu upp Jälmers Ur och talar om detta som uppstått när jag var till Stockholm på Rob.E , han är väl inte den gladaste killen man pratat med, då han verka tycka att det är Rob.E som är skurkarna i det hela, då dom bara vill smutskasta andra urmakare säger han, han tycker även dom är för petiga. SUCK...JA vad skall man säga, klart man skall vara petig när man servar en klocka för närmare 80k.
Till en börja talar han heller inte om vilken som gjort den så kallade servicen, jag frågar om han är hemmapulare?! Men får till slut veta att han heter, vi kan kalla honom för Pekka , och jag får även till svars att han skall ha AD behörighet. Han är dock villig att ta tillbaka klockan för översyn det vill jag poängtera, alltså lite plus här. Efter att snillen spekulerar kommer vi fram till att servicen måste vara/varit gjord på Pagoldhs Ur i skövde.
Jag väljer även att ringa Pagolds Ur, och pratar då med ägaren, det är även han som är urmakare och även han som gjort den så kallade servicen och bytet av visarväxeln. Om Jälmers var otrevliga så är det inget emot var denna man är, då jag frågar om det är han som gjort en helservice och bytt visarväxel på en Day-Date klocka för ca 2,5 veckor sedan. Visar det sig att han har ingen aning om detta, om han inte får serienumret på klockan så han kan kolla det i böckerna sina. Då frågar jag om dom får in många Day-Date med samma fel, som även har vit tavla med romerska siffror. Till svars får jag att jag inte har en aning om hur många sådana klockor han får in, och det har han fan i mig rätt i. Men jösses, nog borde man kunna komma ihåg detta, det ju inte år vi snackar om sedan servicen gjordes. Han tycker att jag tjafsar och att vi inte kommer någon vart, och det hela slutar med att han slänger luren i örat på mig. Även han är villig att ta tillbaka klockan för översyn det vill jag poängtera, alltså lite plus här också.
Nu konfererar jag och Puonti om vad vi skall göra, vi kommer överens om att jag skall prata med Rob.E först innan vi fattar ett beslut. Efter det jag pratat med Rob.E så beslutar vi att vi inte kommer att skicka tillbaka klockan till varken Jälmers eller Pagoldhs ur. Då jag fått ett pris av urmakaren på Rob.E som är godtagbart tycker vi. Väl hos ROBs så visar det sig att flertalet packningar är gamla och hårda, och med all sannolikhet så hade det slutat med en katastrof ifall jag valt att bada med klockan då den inte höll tätt nog. Detta får fan inte hända då det är en AD som servat klockan enligt utsago, och då kan man inte skylla på någon annan än sig själv. För det är varken jag, Puonti eller Rob.E som utfört denna service, varför man struntar att byta packningarna samtidigt som man gör en helservice kommer förmodligen bli en gåta. Om det är så han bytt dom, så får han nog fråga leverantören av packningarna vad dom säljer för skit, för det kan väl inte vara original i så fall.
Att sedan Jälmers Ur väljer att ta betalt med kvitto, väljer även att skriva ut ett garantibevis på gjord service som sägs vara på väg. IOM detta, så följer det ju givetvis ett ansvar, blir det eller är det något fel så är det givetvis han som får ta smällen då det var han som lämnade ifrån sig klockan. Frågan jag ställer mig är om Jälmers skall behöva kolla upp klockan då den kommer från Pagoldhs Ur som skall vara såkallad AD?! För mig är svaret givet, JA, det ska han, om inte han kan lite på att rätt service blir utförd när han lämnar ifrån sig klockan och får tillbaka den, hur skall vi då vanliga konsumenter kunna lita på detta görs riktigt.
Jag hämtade ut klockan idag, jag är glad, men en viss bitter eftersmak lämnar detta mig, visst skall du kunna lita på din urmakare, i detta fall betalade Puonti 8500kr, det är inga småpengar vi talar om här. Jag har inget förtroende alls för varken Pagoldhs eller Jälmers Ur, inte för tillfället iaf. När vi tog kontakt idag med dom inblandade så var det kalla handen, iom att vi valde att skicka klockan till Rob.E istället, så avsade sig både Pagoldhs och Jälmers allt ansvar beträffande klockan och det som hänt, här kan jag väl ha viss förståelse. Samtidigt frågade vi om det kunde bli tal om en kompensation för utgifterna av byte av packningar, rengöring av automaten samt frakt osv. Men dom valde att även att tacka nej till detta, i sammanhanget så snackar vi kaffepengar för att rättfärdig sig och ge sig själv lite kredd efter detta som hänt. Det roliga i det hela är att Pagoldhs tyckte synd om sig själv och frågade om det var ett hot. Jälmers Ur har iaf tagit på sig att skriva ut ett riktigt kvitto och ett garantibevis på mig som gäller 2-år från idag, lite plus till då kanske.
Naturligtvis är det inte ett hot, detta är ett öppet klockforum där man delar med sig av sina erfarenheter, båda bra och negativa. I detta fall så blir det lite mindre bra, jag överlåter det till er som läser detta att ta ställning till detta som hänt. Jag kommer iaf inte att lämna någon klocka till dom för lång, lång tid framöver, dom har mycket att jobba på om jag skall få tillbaka något förtroende för dom igen.
Detta är min version, jag välkomnar naturligtvis både Jälmers Ur i Borås och Pagoldhs Ur i Skövde att lämna sina versioner, som sagt så finns det alltid två sidor på samma mynt.
Edit: Som Puonti redan klargjort, så har vi inget otalt med varandra, vi har haft och har en bra dialog och känner att vi vill lägga detta bakom oss.