Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vit GMT-Master funnen!

Diskussion i 'Vintage' startad av Rozzy, 3 augusti 2015.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Linkan, Icaras, Magnlar och 11 andra gillar detta.
  2. Per

Per Björklövens finest

Följ Eastcrown på IG där de visat upp denna en stund. Tokiga prylar överlag också.. (https://instagram.com/eastcrown_japan)

Vet inte vad jag tror om denna men den är iaf troligare än de tidigare vita som cirkulerat. Är fortfarande skeptisk men inte som det spelar någon roll. Inte som att det någon gång kommer att vara aktuellt att fundera på. :)

Vitt är coolt nu även om jag föredrar den tidens tavlor med gilt-tryck. Denna måste ha sett förskräcklig ut ny med opatinerat vitt lum och vita visare på en vit tavla.

Senast ändrad: 4 augusti 2015
    yonsson, theargonaut, Rozzy och 2 andra gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jäkligt konstigt faktiskt, vit tavla med vit lume...

Senast ändrad: 4 augusti 2015
    yonsson gillar detta.
  4. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Jag gillar den, Tomas-approved. Länkar in handledsbilden från hodinke-inlägget:

5. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    "Fel fel fel"

6. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Explorer 16570 vit tavla? :D

JLW gillar detta.
  7. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Sant eller inte så är 6542 med svart tavla snyggare. Undrar hur ofta denna har servats :)

8. acce1999

acce1999 Friends of KS

... som en 16550 med vitguldsindex och visare... tämligen svåravläst "tool-watch"... men cool.

9. Per

Per Björklövens finest

Absolut. Vitguldsindex är tydligare men denna har för all del målade svarta ringar runt lumet. Viktigt att den som applicerat det inte är för givmild och går utanför ringen. Då blir det svårt. :)

10. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mäktigt. Jag väljer att tro. :)

11. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Jäklar vilken tuff blå gmt TT nästan längst ner! Den stod ut :)

12. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  13. Ticktack

Ticktack Stadsbo

Från:
    Uptown
    Där ser man !

14. M021

M021 Friends of KS

Riktigt tuff. Hade Rolex varit Omega hade vi haft en Albino i LE för länge sedan :D

yonsson gillar detta.
  15. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Visst, 40 år gammal klocka i nyskick utan en skråma......one off......nja...,

yonsson, Jakobb, Aquaracer2 och 1 annan gillar detta.
  16. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Precis som jag alltid sagt..

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Trodde det var radium som gällde på dessa när det begav sig... Sjuk färg Rolex använde på just detta ex, alla andra vita färger de använt har åldrats...

Whedda, yonsson, Icaras och 2 andra gillar detta.
  18. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Den kanske har legat i mörker hela tiden ? Vad vet man... Det kanske inte hade spelat någon roll iochförsig

19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Räcker inte när man har fukt och lysmassa med i bilden.

Whedda gillar detta.
  20. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Solklart hittepå! Varför är dessa alltid så otroligt mint?

yonsson gillar detta.
  21. Sizar

Sizar Bonde

Är också skeptisk till att den är så jävla mint. Men man vill ju tro på det!

22. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Too mint to be true :hilarious:

David Eriksson gillar detta.
  23. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Finns det egentligen ett bra sätt att säkerställa dess äkthet?
    Det sättet jag tänker på är att skicka den till Rolex avdelning där de utför service på vintageklockor, det som @Jakobb (tror jag) pratade om. Och då så klart ge dem följande instruktioner:
    Återställ den till sitt originalskick, inga undantag.

Få se om den kommer ut med en svart tavla eller inte. :)

Grafton, Gummo och eriksson850 gillar detta.
  24. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Skrapa av lite färg från tavlan och låta några kemister jämföra med motsvarande svart färg. Då borde väl bindämnen och sådant matcha med ämnena från en svart tavla.

Edit: Vet dock inte om ägaren är så sugen på att varken återställa till originalskick eller skrapa färg från tavlan. :)

Grafton och Gummo gillar detta.
  25. Whedda

Whedda Präst

Det behöver du inte skriva...skulle man skicka en sådan klocka till Geneve och den inte är korrekt skulle de meddela det. Det var vad som hände i Mayer-härvan. Bl a en av hans PN blev utdömd. Vill minnas att jag läst att svaret från Rolex HQ var "The Watch does not include 100% autentic Rolex parts" eller liknande.

Den stora frågan är som flera sagt...vem som äger en vit GMT vågar ta risken att skicka den :)

Omen och daviden gillar detta.
  26. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Antagligen ingen, ingen synar en bra story. ;)

Whedda gillar detta.
  27. Whedda

Whedda Präst

Fast även om tavlan är korrekt kan den ju mycket väl ha placerats i en annan boett. Ganska vanligt att de dyraste tavlorna sparas och monteras i en klocka från samma period med perfekt case (som egentligen föddes med en vanlig tavla) har framför allt varit vanligt med exempelvis Daytona 6241 som är betydligt ovanligare med "vanlig" tavla än Newman idag.

Daytona96 gillar detta.
  28. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det roligaste är väl att alla som hyllats som kunniga om klockor schavotternas då de anser att den vita finns. Tydligen är Andrew Shear, och Hodinkee skojare och scharlatanerna nu.. Eller kan det vara så att det lilla vintagekotteriet här har fel.. För faktum är att inte @Per , @Aurum , @Davvan och resten har varit i närheten av att klämma på så mycket som dessa herrar och ursäkta om jag svär i kyrkan, har ens hälften av kunskapen..

29. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vet inte vad detta kom ifrån men vet inte vem Shear är och Hodinkeeartikeln var faktiskt riktigt dålig. Finns det vita GMTs? Kanske, men verkar inte finnas som de presenterades i enlighet med myten.

De vita Explorerna ser bättre ut i så fall. Dock verkar det vara så att Rolex tillverkat en del udda prototyptavlor som sedan mystiskt dykt upp bland samlare.

30. Per

Per Björklövens finest

Intressant var den hållit hus de senaste 50 åren innan den dyker upp helt mint, one of a kind. Den har iaf inte det risiga brevet och caseback-logon som följt med andra hopplock.

Men är det någon tävling så kan jag absolut säga att Hodinkee, Shear och massvis med annat folk vet mycket mer än mig när det gäller vintage-Rolex. Även om du kanske inte tror det så är det ingen större chock för mig. :)

B62, wayne, Davvan och 3 andra gillar detta.