• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vitguld/platina respektive stål? Vad skiljer utseendemässigt?

  • Trådstartare Deleted member 1265
  • Start datum
D

Deleted member 1265

Guest
Sm rubriken lyder undrar jag hur man ser skillnad på vitguld/stål samt platina resp stål? Säg t ex på en rolex.
Tacksam för svar.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Platina är väldigt, väldigt vitt medan vitguld är tydligt "varmt" med gul- och bruntoner i jämförelse.
 

jabla

Sarlacc
Skillnaden mellan platina och stål syns bra på Yachtmaster 16622 där vridring, inlägg och urtavla är i platina och resten i stål.
Bör nog ses i verkligheten för att nyanserna skall komma till sin rätt.
 

UNO

Panerai
Stål och vitguld har olika lyster, de reflekterar ljuset olika helt enkelt.
Satt på Visby flygplats en sommar kväll för 10 år sedan och kände mig nöjd med min nya Datejust på handleden, bredvid satt en herre med en vitguld Daydate. Inomhus var de lika men när vi kom ut under den röda kvällshimlen exploderade hans vitguld i rött medan mitt 904stål förblev LO-grått.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Här har du yacht-master i stål med platinaring och oysterquartz i vitguld.
Svårt att se skillnaden på bild, men som sagt platina är vitare/isigare medans vitguld är varmare.

P7200062_zps8ec08671.jpg

P7200048_zps71d9aae9.jpg
 
Topp