• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vitt guld, vad är det?

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vitt guld är ju som bekant inte en ovanlig beståndsdel i klockor med en lite högre prislapp.
Nyss slog det mig att jag inte hade en aning om vad vitt guld är egentligen. Att det inte är ett grundämne som "vanligt" guld (Au) förstod jag. Trots hyfsade betyg i gymnasiets kemikurser kunde jag inte dra mig till minnes vad vitt guld består av, så efter ha tagit en promenad längst Google-lane fick jag svaret.

Vitt guld togs fram i början av 1900 talet som ett alternativ till platina, som vid den här tiden kostade ett par njurar per gram.
Vitt guld som är en legering, består till huvudsak av guld, silver koppar och sen ytterligare en metall som gör det gula vitt. Tidigare var nickel vanligt, men nu för tiden använts främst palladium.
Sammansättningen är i runda slängar 75% guld, 15%palladium och resten består av en blandning av silver, koppar, zink och lite annat smått och gott.

Det är inte ovanligt att man pläterar vitguldssmycken med rodium för att få en extra fin lyster. Nackdelen med detta är att ytskiktet slits och pläderingen kan behövas göras om med jämna mellanrum.


Så, nu vet du kanske lite mer om vitt guld än du gjorde när du vaknade i morse. :)

 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Vill minnas att Singular skrivit flera bra artiklar om olika material rörande klockor på Manolo för några år sedan, bra läsning där också.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Satt och tänkte på detta för någon vecka sen. Visste dock inte att man använder palladium för att få bort den gula färgen. Man lär sig något nytt varje dag:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skräpmetall, det mest intressanta är dock vilka ur som är pläterade med platina/rodium. Alla gamla armbandsur verkar vara det men tex Rolex påstås ha så vitt vitguld idag att man inte gör det längre. Jag läste på lite men blev inte riktigt klok på det hela. Det jag vet är att viguld oftast är ljusgult i vart fall och är pläterat.
 

Watch out

Cartier
Sweet, tackar!
Gillar när KS sakta fasar ut alla andra sidor, inkl google.
book.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Skräpmetall, det mest intressanta är dock vilka ur som är pläterade med platina/rodium. Alla gamla armbandsur verkar vara det men tex Rolex påstås ha så vitt vitguld idag att man inte gör det längre. Jag läste på lite men blev inte riktigt klok på det hela. Det jag vet är att viguld oftast är ljusgult i vart fall och är pläterat.


Jag försökte också fram fram hur man gör med klockor idag, men det var svårt att hitta något vettigt. Kanske ROB-1832 vet? Frågan borde ju aktualiseras vid service då klockan ska poleras?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Kan ju vara värt att nämna att vitguld i klockor inte innehåller mindre guld än de i gulguld. Endast legeringen skiljer. Rent guld är för mjukt och används därför inte.

När rodiumplätteringen nöts bort blir färgen ofta mer stållik. Vet dock inte om rolex kör plöttering eller har en legering som upplevs som vit nog.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
det är inga jätteskillnader i färgen...

slät -min vigselring i vitguld, utan nån plätering öht
löv - rhodiumpläterat vitguld, där rhodiumet är helt bortnött på mittenraden av löv men inte på sidorna...

det är dock olika tillverkare av ringarna så vitguldet kan väl ha olika ingredienser?

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
det är inga jätteskillnader i färgen...

slät -min vigselring i vitguld, utan nån plätering öht
löv - rhodiumpläterat vitguld, där rhodiumet är helt bortnött på mittenraden av löv men inte på sidorna...

Det kan dock vara rätt stora skillnader, 18XX ser rätt trötta ut när beläggningen slipats bort.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kan ju vara värt att nämna att vitguld i klockor inte innehåller mindre guld än de i gulguld. Endast legeringen skiljer. Rent guld är för mjukt och används därför inte.

När rodiumplätteringen nöts bort blir färgen ofta mer stållik. Vet dock inte om rolex kör plöttering eller har en legering som upplevs som vit nog.
Betyder det att alla sorters guld (18k gulguld, vitguld, rosé), egentligen är lika mycket "skräpmetaller" ;)
 

Ryttaren

Rolex
Har också läst att Rolex vitguld (White Rolesor?) inte är rhodiumpläterad och ändå inte ändrar färg. Så de har väl hittat nån egen mix som funkar. Därmed inte en skräpmetall ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har också tänkt lite på det. När man ser gamla gulguldsboetter som har "oxiderat" är det då så att det är ämnena i legeringen som orsakar det? Guld ska väl annars inte oxidera ?

Precis så. Det luriga är att rosa/rött guld ofta först oxiderar till en gulguldsfärg... 100% rent guld oxiderar väl knappt men om man går ned till 75% (18k) finns det ju mer som kan oxidera. Kul när man ser guld som oxiderat i regnbågens färger. Tyvärr blir det oftast mest svart.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Precis så. Det luriga är att rosa/rött guld ofta först oxiderar till en gulguldsfärg... 100% rent guld oxiderar väl knappt men om man går ned till 75% (18k) finns det ju mer som kan oxidera. Kul när man ser guld som oxiderat i regnbågens färger. Tyvärr blir det oftast mest svart.


Intressant. Min mormors Datejust lider av just detta fenomen

dj18k.png


dj18k2.png


Går det att bli kvitt oxidationen på nåt sätt?
 
Topp