• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Volvo loves craftmanship - Sjöö Sandström

Ni som prenumererar på Volvos kundtidning Volvo Magazine kanske redan sett att vi blivit uppmärksammade inom ramen för deras koncept Volvo loves craftmanship. Det betyder både ett litet reportage i den internationella kundtidningen och att de var på plats hos oss på Sjöö Sandström och spelade in en liten film.

Vi tycker att filmen blev riktigt bra, särskilt då den fokuserar på hantverket som ligger i produktionen, ta gärna en titt!


Trevlig helg önskar vi på Sjöö Sandström! :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cool filmsnutt!!
Kan man tolka detta som att det kan komma ett liknande samarbete som med Volkswagen?
I så fall vill jag ha min Sjöö Sandström klocka retroaktivt! Hämtade ju en ny Volvo dagen innan Julafton..;-)
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Har inte fått tidningen än, borde väl komma snart då kanske. Vilket nummer är det?

EDIT:
Jag tänkte på fel tidning. Till och med fel företag :) Jag tänkte på Volvo Groups tidning.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Är det fortfarande en klocka med i dealen med VW? Ska byta tjänstebil om ett år. Är tillräckligt galen att låta en S&S styra upp valet av märke :). Nya Passat är rätt fin...
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hade missat denna tråd tidigare. Roligt med filmen med bla Jenny och Malin i djup koncentration, och fin reklam för Royal Capital.:)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min blivande fru har kört sin Royal Capital i ett par veckor nu. Jag tycker den är helgrym!

image.jpg


Känns nästan som om det är min!
 
C

China

Guest
Stora ord för montering? Eller har ni börjat tillverka egna delar?

Nu är det väl strunt samma om klockorna är 100% inhouse eller inte, så länge det handlar om en kvalitetsprodukt?

Och ett hantverk blir väl inte sämre om det utförts av en underleverantör?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu är det väl strunt samma om klockorna är 100% inhouse eller inte, så länge det handlar om en kvalitetsprodukt?

Och ett hantverk blir väl inte sämre om det utförts av en underleverantör?

Håller inte helt med, speciellt inte när man anspelar på Sverige och svenskhet.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Svenskheten ligger väl ändå i att S&S designar klockorna efter vad de anser vara ett skandinaviskt formspråk och som de vunnit pris för. Att klockorna tillverkas efter deras specifikationer och monteras ihop av urmakare i deras verkstad. Samma urmakare som sedan plockar isär och återmonterar dessa urverk komplett när de behöver servas. Det anser jag vara ett imponerande hantverk. Att sedan S&S använder sig av Schweiziska leverantörer, eller ska vi kalla det underleverantörer, borgar för en hög kvalitet. De har heller aldrig påstått något annat, utom förståss när vi nämner Chronolinkens Boforsverk.
Om de själva skulle stå för producerandet blir kostnaden orimligt hög. Så frågan är väl egentligen vad man lägger för definitioner i orden produktion och hantverk. Nog sjutton är det produktion med skickligt hantverk de ängnar sig åt!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Svenskheten ligger väl ändå i att S&S designar klockorna efter vad de anser vara ett skandinaviskt formspråk och som de vunnit pris för. Att klockorna tillverkas efter deras specifikationer och monteras ihop av urmakare i deras verkstad. Samma urmakare som sedan plockar isär och återmonterar dessa urverk komplett när de behöver servas. Det anser jag vara ett imponerande hantverk. Att sedan S&S använder sig av Schweiziska leverantörer, eller ska vi kalla det underleverantörer, borgar för en hög kvalitet. De har heller aldrig påstått något annat, utom förståss när vi nämner Chronolinkens Boforsverk.
Om de själva skulle stå för producerandet blir kostnaden orimligt hög. Så frågan är väl egentligen vad man lägger för definitioner i orden produktion och hantverk. Nog sjutton är det produktion med skickligt hantverk de ängnar sig åt!
Utomordentligt hantverk i flera led, kan man säga. Titta bara på bilar..det ligger väl i hantverket att välja underleverantörer som håller minst lika hög standard som det man själv presenterar.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Diskutionen har blivit löjlig bara för att aurum hakar upp sig på sin tollning av produktion. Att en klocktillverkare av S&S storlek skulle ha egen tillverkning av komponenter och inte utnyttja underleverantörer är sälsynt. Och bättre kvalitet och anseende än på Vauchers caliber 5401 får man leta efter. Jag anser fortfarande att S&S producerar högkvalitativa klockor och att det är ett hantverk deras skickliga urmakare utför både vid montering och service.
 

DrDre

Patek
Jojo men utan inhouseverk är det många minuspoäng på bland annat prestigeskalan.

Jag tycker att det är jäkla roligt att både S&S och Halda faktiskt satsar. Både gör fina klockor och man försöker göra lite ovanliga varianter (Ocean Race, olika kombinationer av digilt och mekaniskt) och ofta med tilltalande design. Jag är glad över att vi faktiskt har två svenska klockmärken. Och så mycket minus tycker jag väl inte att sådana här baksidor signalerar:

Sjöö-Sandström-Royal-Capital-02.jpg
 
Topp