• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Volvo loves craftmanship - Sjöö Sandström

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Diskutionen har blivit löjlig bara för att aurum hakar upp sig på sin tollning av produktion. Att en klocktillverkare av S&S storlek skulle ha egen tillverkning av komponenter och inte utnyttja underleverantörer är sälsynt. Och bättre kvalitet och anseende än på Vauchers caliber 5401 får man leta efter. Jag anser fortfarande att S&S producerar högkvalitativa klockor och att det är ett hantverk deras skickliga urmakare utför både vid montering och service.
Ser inte det löjliga i att lyfta frågan hur svenska SS är och känner sig samt vad hantverk är. Hoppas de fliker in själva då disskusion och ifrågasättande är sunt. Att du verkar vara en fanboy är väl trevligt för dig.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag är glad över att vi faktiskt har två svenska klockmärken.
Glöm inte Gustafsson & Sjögren, http://www.goswatches.com/

lightning_018_main_0127.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag ser S&S som ett svenskt företag som gör svenska klockor. På samma sätt som t.ex Volvo gör svenska bilar! Helt förståeligt att dom inte tillverkar alla delar själva, men det är dom som ritar och byggt klockan.

Om du ritar ett hus, beställer alla delar från en leverantör och sätter ihop huset själv. Är det inte ditt hus då? Har inte du byggt det? Har inte du gjort ett hantverk?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag ser S&S som ett svenskt företag som gör svenska klockor. På samma sätt som t.ex Volvo gör svenska bilar! Helt förståeligt att dom inte tillverkar alla delar själva, men det är dom som ritar och byggt klockan.

Om du ritar ett hus, beställer alla delar från en leverantör och sätter ihop huset själv. Är det inte ditt hus då? Har inte du byggt det? Har inte du gjort ett hantverk?
Tycker du drar det hela för långt. Både bilindustrin och husbyggare förädlar råvaror. SS monterar och designar. Sedan tillkommer så klart tester osv men att tex skriva stockholm på tavlan gör att jag reagerar. Sedan är jag medveten om att många företag i branchen fungerar så här och jag gillar SS men frågan är hur långt man kan/ska dra svenskkoryet.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Tycker du drar det hela för långt. Både bilindustrin och husbyggare förädlar råvaror. SS monterar och designar. Sedan tillkommer så klart tester osv men att tex skriva stockholm på tavlan gör att jag reagerar. Sedan är jag medveten om att många företag i branchen fungerar så här och jag gillar SS men frågan är hur långt man kan/ska dra svenskkoryet.

Absolut att man i bil och byggnadsindustrin föräldrar kanske va ett dåligt exempel. Men min poäng är att det är så många som köper färdiga bitar, sätter ihop och säger att det är deras. Som någon sa tidigare så är det en del av hantverket att välja vilka underleverantörer man ska använda.

Sen att skriva stockholm på tavlan är en sak man kan diskutera. Menar dom "made in Stockholm" eller vill dom kanske bara använda det som dekor? Design in Stockholm? Finns många alternativ :)
 

Ola G

Cartier
Jag gillar S&S och har 2 , kanske snart 3 men det är ju faktiskt monteringsverksamhet de ägnar sig åt
Känns lite överdrivet i videon med craftmanship etc
Mvh
Ola G
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag gillar S&S och har 2 , kanske snart 3 men det är ju faktiskt monteringsverksamhet de ägnar sig åt
Känns lite överdrivet i videon med craftmanship etc
Mvh
Ola G

Tycker du glömmer en rätt väsentlig detalj; designen är helt och hållet deras egen, också val av material och underlev.
 

Ola G

Cartier
Förvisso helt sant men om vi nu tex tittar på en av deras enklare klockor, hur mycket design rör det sig egentligen om?

Kinesiska klocktillverkare ägnar sig också åt design och dessa höjer vi sällan till skyarna:angel:

Mvh
Ola G
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Förvisso helt sant men om vi nu tex tittar på en av deras enklare klockor, hur mycket design rör det sig egentligen om?

Kinesiska klocktillverkare ägnar sig också åt design och dessa höjer vi sällan till skyarna:angel:

Mvh
Ola G

Det kanske dom gör, men S & S snor i alla fall inte design rakt av någon annan. Finns det någon anledning att höja kinesiska tillverkare till skyarna?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förvisso helt sant men om vi nu tex tittar på en av deras enklare klockor, hur mycket design rör det sig egentligen om?

Tillräckligt mycket design för att Sjöö Sandström skulle vinna priset Excellent Swedish Design 1995...för just deras enklaste modell... ;)

Jag tycker att de har väldigt mycket egen design, särskilt bland de modeller som kanske anses som lite enklare. Såväl Royal Steel som Landsort och Skydivern är väl praktexempel på just detta?
 
C

China

Guest
Menade inte att dissa kineniska tillverkare, ursäkta min okunskap. Jag vet mycket litet om dem

Ingen fara, min poäng är att i likhet med S&S så finns det en hel del tillverkare med eget designspråk och unika stilar. Att jämföra t.ex. S&S med billiga klockor ur en volymtillverkares oem katalog (vilket gjorts i tråden) blir bara helt fel, oavsett var de klockorna nu har tillverkats. Som du själv varit inne på tidigare så handlar det om både hög kvalité och egen design. Jag tycker det är trevligt att S&S tagit steget mot haute horlogerie, vilket förtjänar respekt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ingen fara, min poäng är att i likhet med S&S så finns det en hel del tillverkare med eget designspråk och unika stilar. Att jämföra t.ex. S&S med billiga klockor ur en volymtillverkares oem katalog (vilket gjorts i tråden) blir bara helt fel, oavsett var de klockorna nu har tillverkats. Som du själv varit inne på tidigare så handlar det om både hög kvalité och egen design. Jag tycker det är trevligt att S&S tagit steget mot haute horlogerie, vilket förtjänar respekt.
Kan bara hålla med :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen fara, min poäng är att i likhet med S&S så finns det en hel del tillverkare med eget designspråk och unika stilar. Att jämföra t.ex. S&S med billiga klockor ur en volymtillverkares oem katalog (vilket gjorts i tråden) blir bara helt fel, oavsett var de klockorna nu har tillverkats. Som du själv varit inne på tidigare så handlar det om både hög kvalité och egen design. Jag tycker det är trevligt att S&S tagit steget mot haute horlogerie, vilket förtjänar respekt.
Nu var det inte menat så, utan mer en tankeöppnare. Sedan hade jag fått för mig att boetten var egen, men nu när jag tänker efter vet jag inte vad jag fått det ifrån? Vet du att Corniche är en ren katalogprodukt?

Sedan en nyfiken fråga, kan man vara haute horlogerie utan att tillverka någon komponent själva? Dvs ta ett hyllverk och beställa de andra komponenterna?
 
Tråkigt att Sjöö Sandström inte känner att de vill flika in utan bara starta en reklamtråd.

Vi flikar så gärna in. ;)

Från vår utgångspunkt så är våra klockor absolut ett hantverk som utförs av våra mycket kompetenta urmakare i vårt egna fullutrustade urmakeri. Att komponenterna i sig inte tillverkas på plats hos oss på Ringvägen gör inte produktionen mindre hantverksmässig. Det ligger ett enormt arbete bakom varje klocka vi producerar. Hela designen är vår egen och varje del, från urverk till boetter, lås och band är medvetet valda med omsorg för att skapa klockor som våra kunder gillar och som vi själva kan vara stolta och stå för.

Att vi med Royal Capital har valt att röra oss uppåt i exklusivitet och kvalitet är för oss en självklar utveckling. Vi vill erbjuda kvalitetsklockor men som nämnts i tråden så är det en extremt kostsam och resurskrävande process att producera egna urverk. Därför blir det naturliga valet att börja med att ta några kliv uppåt bland de urverk som redan finns tillgängliga.

Sen kan vi återigen förtydliga att initiativet till filmen kom från Volvo och det är helt och hållet deras tolkning av swedish craftmanship som ligger till grund för filmen. Det är alltså inte en av oss producerad reklamfilm för Sjöö Sandström, vilket inte på något sätt gör oss mindre glada över att de uppmärksammat oss. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi flikar så gärna in. ;)

Från vår utgångspunkt så är våra klockor absolut ett hantverk som utförs av våra mycket kompetenta urmakare i vårt egna fullutrustade urmakeri. Att komponenterna i sig inte tillverkas på plats hos oss på Ringvägen gör inte produktionen mindre hantverksmässig. Det ligger ett enormt arbete bakom varje klocka vi producerar. Hela designen är vår egen och varje del, från urverk till boetter, lås och band är medvetet valda med omsorg för att skapa klockor som våra kunder gillar och som vi själva kan vara stolta och stå för.

Att vi med Royal Capital har valt att röra oss uppåt i exklusivitet och kvalitet är för oss en självklar utveckling. Vi vill erbjuda kvalitetsklockor men som nämnts i tråden så är det en extremt kostsam och resurskrävande process att producera egna urverk. Därför blir det naturliga valet att börja med att ta några kliv uppåt bland de urverk som redan finns tillgängliga.

Sen kan vi återigen förtydliga att initiativet till filmen kom från Volvo och det är helt och hållet deras tolkning av swedish craftmanship som ligger till grund för filmen. Det är alltså inte en av oss producerad reklamfilm för Sjöö Sandström, vilket inte på något sätt gör oss mindre glada över att de uppmärksammat oss. ;)

Vi tackar för inflikningen!

Det jag syftade på var just svenskheten och hur ni ser på den? Att montera uren är i min och i sammanhanget urtillverkning inget imponerande svenskt hantverk. I förlängningen är min fråga om just svenskheten, dvs svensktillverkat något ni eftersträvar? Som någon redan nämnt att tex implementera svenska material i urtavlan? Tillverka boetterna i sverige? Jag ser att just svenskheten är en viktig och stor faktor som utmärker er från många andra klockmärken som monterar komponenter.
 
Topp