• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok Amphibia

Hej på er, har precis ropat hem min första Vostok. En riktigt risig sådan :) Och jag är lite nyfiken om nån har koll på vad jag köpt. Om den nu skulle fungera så får den tjänstgöra som arbetsklocka.

Hur gammal kan den vara?

//Tack på förhand
 

Bilagor

  • Vostok.jpg
    Vostok.jpg
    113.1 KB · Visningar: 294
  • Vostok2.jpg
    Vostok2.jpg
    123.7 KB · Visningar: 261

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ser bra ut!

Det är en amphibia från mitten av 1980-talet (Sköldpadda) med originalbezel och ok skick! Klockan har säkert en
2409 inhouse Vostok verk. Skicka en post med verket när du får den!

Grattis!
 
Fick hem den idag! Såg bättre ut än på bilderna. Tickade igång direkt. Visarna står fel dock, när minutvisaren står på kvart i så står timvisaren på prick. Sen är sekundvisaren halv, men det såg jag på bilderna :) Hur gör man för att justera visarna? Några tips?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 
yqevade3.jpg

Bild på urverket som utlovat, 2209 heter det.
Den höll tiden över natten, så den böhövde bara lite tid på sig kanske :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

leicaphile

Panerai
Fick hem den idag! Såg bättre ut än på bilderna. Tickade igång direkt. Visarna står fel dock, när minutvisaren står på kvart i så står timvisaren på prick. Sen är sekundvisaren halv, men det såg jag på bilderna :) Hur gör man för att justera visarna? Några tips?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Ser att du lagt ut den till försäljning, men svarar ändå. :) Det korrekta sättet att fixa visarna är att plocka loss dem helt, sedan ställa in de rätt. Försök inte putta över minutvisaren så den visar "rätt" för det kan leda till problem...

Om du ska ha loss visarna är det bäst att börja med att skydda tavlan. Du kan ta t.ex. ett visitkort och klippa en smal skåra i det, sedan trycka in det under visarna så det täcker tavlan. Efter det kan du använda en visardragare eller annat (funkar bra med små mejslar om man är försiktig, det viktiga är att inte bara bända på en sida av visaren!). Om klockan har datum så snurra runt den tills datumet klickar över sen sätt alla visarna pekandes på 12. Inga större problem men det gäller att vara försiktig så man inte böjer något. Snurra runt de några varv och kolla från sidan så att de inte rör varandra (då det kan leda till att klockan stannar eller mysteriskt börjar gå långsamt).
 
Ser att du lagt ut den till försäljning, men svarar ändå. :) Det korrekta sättet att fixa visarna är att plocka loss dem helt, sedan ställa in de rätt. Försök inte putta över minutvisaren så den visar "rätt" för det kan leda till problem...

Om du ska ha loss visarna är det bäst att börja med att skydda tavlan. Du kan ta t.ex. ett visitkort och klippa en smal skåra i det, sedan trycka in det under visarna så det täcker tavlan. Efter det kan du använda en visardragare eller annat (funkar bra med små mejslar om man är försiktig, det viktiga är att inte bara bända på en sida av visaren!). Om klockan har datum så snurra runt den tills datumet klickar över sen sätt alla visarna pekandes på 12. Inga större problem men det gäller att vara försiktig så man inte böjer något. Snurra runt de några varv och kolla från sidan så att de inte rör varandra (då det kan leda till att klockan stannar eller mysteriskt börjar gå långsamt).


Okej, du fick mig att plocka isär klockan :) Visarna var krokiga och jäkliga så jag är inte den första som har isär den. Så jag riktade visarna och satte tillbaka dem rätt. Jag har även märkt att urverket stannar om man vrider det baklänges (även visarna gör konstiga hopp och blir osynkade) men vrider man framåt är det inga problem. Tackar för hjälpen :)
 
Topp