Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Voumard! En udda fågel!!!

Diskussion i 'Vintage' startad av Fixoflex, 6 oktober 2013.

1. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Voumard

Har i samlingen denna udda fågel tillverkad av firman Voumard. Den är ganska ovanlig och som så många andra tillverkare av SWISS MADE så höll företaget till i Jura av familjen Voumard om jag inte har forskat fel!
    Kronan är monterad på klockans baksida och introducerades av JLC i sin Futurematic klocka. Jag tror - rätta mig om jag har fel - att det är Jaeger som ligger bakom patentet! Det kan vara ett äldre patent men blev känd främst av JLC.

Den klocka jag köpte (här under) har varit hos urmakaren och köptes som renoveringsobjekt då sekundvisaren saknades och glaset var i obotligt skick. Problemet var att skaffa en ny sekundvisare. Jag har ännu inte lyckat då den är av mycket tunn kvalitet. En donator visar sig vara allt för tjock för att rymmas under glaset.

Jag skall göra ett nytt försök och eventuellt skaffa ett glas med mer rund form så att en donatorvisare kan få plats.

Om någon medlem har ett ex av Voumard eller en JLC är det bara att fylla på!!!

Nåväl, här är den och jag gillar den skarpt!

leben, Kettil, Icaras och 7 andra gillar detta.
  2. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Snygg boettform

Fixoflex gillar detta.
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Cool klocka! :) Hur högt/diameter har glaset du har på nu? Jag kanske har något "high-dome" som kan passa...

Fixoflex gillar detta.
  4. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    Kul med annorlunda uppvridning!:)Ska man samla billiga vintage ur då ska de vara lite annorlunda.
    Det är vad jag tycker.
    Grattis!

Fixoflex gillar detta.
  5. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar! Skall lägga det på minnet!

6. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jo det är rätt kul med lite udda varianter! Du kan fortfarande få rätt roliga dinkor till en minimal kostnad!

Mr.Chang gillar detta.
  7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kul klocka! Är det en automatare? annars blir det lite bökigt om man måste ta av sig klockan för att vrida upp den, åtminstone för de som bär sin klocka 24/7.

8. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Det är en vanlig dragare så konstruktionen är enbart estetisk - dvs du slipper se kronan!

9. acce1999

acce1999 Friends of KS

Otroligt ren design, ännu mer om den varit utan datum! Konstruktionen är ju sådär med tanke på att den behöver vridas upp, men faktum kvarstår: Ren design. Spännande lösning. Tycker för övrigt att den funkar utmärkt utan sekundvisare.

mvh A

Fixoflex gillar detta.
  10. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    acce1999 Jo, den funkar rätt ok utan sekund. Tyvärr är jag nog lite väl konservativ för att låta den vara som den är!

11. chrand

chrand Bonde

12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Underbart med dessa udda modeller och märken, jag hade en liknande med guldpläterad boett men valde att inte kosta på den service...hoppas du tar bättre hand om din! :)

Fixoflex gillar detta.