• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vrida upp automatisk klocka (Glycine Combat)

Mangbang

Omega
2-Faktor
Hej!

Klockan stannade när jag inte använde den på drygt ett och ett halvt dygn. Hur skruvar jag upp den igen?

Det jag gjorde var att sätta på mig klockan och skaka på den och då startade den igen. Jag vill ju att reserven ska vara uppdragen max såklart.

Tack!
Mvh
MB
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Som jag förstått det känner man inte att det tar stopp förrän det kanske är för sent, att man har råkat dra sönder fjädern?
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Brukar inte alla automatiska klockor ha en fjäder utan stopp? För att förhindra att överuppdragning när rotorn snurrar och fjädern är uppdragen till max...

Det var något sådant jag har "hört" också. EDIT: läste igen, jag har hört att det inte är ett stopp utan mer att du kan dra men tar det stopp så har du dragit för mycket...
 

SSL

Audemars
Runt 20-40 varv borde vara funkis. Kan inte glycine, men du kan ju testa dig fram om ingen har det exakta svaret.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Jag drog precis 30 varv och det blev inget stopp men kändes som att det räckte ändå. Tack för alla svar!

Om någon har det exakta svaret, alltså, hur många varv krävs för att nå max på en Glycine Combat Sub tar jag tacksamt emot det. mvh
MB
 

jandan

Panerai
Brukar dra 20 drag på min Combat Sub och sen på med den på armen. Om den är fullt uppdragen vet jag inte...
Jag upplever inte något behov av att dra upp den mer än så...
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
... fast det här finns det väl inga absoluta sanningar för?

Är det verkligen så att alla automatiska "frikopplar"?
Jag har för mig jag läst motsatsen och det kan ju vara bra att reda ut innan någon läser denna tråden och skruvar sönder sin klocka :)
Känner dock på mig att jag har helt fel här om man tänker logiskt... ;)

Sedan är det ju långt ifrån alla automatare som går att vrida upp också.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
När min combat stannade vred jag bara upp den 10 varv och den stannade aldrig när jag hade den på armen.
Ut och jogga en runda så är den klar. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
... fast det här finns det väl inga absoluta sanningar för?

Är det verkligen så att alla automatiska "frikopplar"?
Jag har för mig jag läst motsatsen och det kan ju vara bra att reda ut innan någon läser denna tråden och skruvar sönder sin klocka :)
Känner dock på mig att jag har helt fel här om man tänker logiskt... ;)

Sedan är det ju långt ifrån alla automatare som går att vrida upp också.

Absoluta sanningar är aldrig bra, men jag tror näst intill alla automatare sedan rolex uppfann frikopplingssystemet på 40-talet har använt sig av det. Innan dess var det som jag förstår inte ovanligt att automatfunktionen kunde dra av fjädern vid fullt uppdrag.

Sedan har jag hört att man ska undvika att dra upp en automatisk klocka manuellt, men jag kommer inte ihåg anledningen.
 

Jonte73

Audemars
Har inte svaret på frågan men jag brukar dra upp mina automatare om de är döda ca 20 varv.
Sen på armen och det funkar alltid.
Min urmakare sade att det räcker med 12-15 varv på min Smp.

Har dock skaffat mig en winder så de är alltid laddade när det skall bytas klocka.
 

GurraG

Cartier
Jag drar sällan upp mina automatare även när dom stannat, några sekunder lätt skakande och på armen räcker nästan alltid. Ett par klockor med skruvade kronor och så skapas vanan.

Annars är 20 varv/drag rekommendation jag fått tidigare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På de flesta automatiska klockor ökar motståndet när man dragit upp den fullt. Hur många varv det är varierar.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Det känns väldigt oklart så om man ska komma med en rekommendation ber jag er att länka till källa, tack! :) Som någon skrev innan kan det bli tokigt om någon läser detta och gör fel...
 
Topp