• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vrider ni upp era klockor?

ZQT

The Banker
2-Faktor
En fundering, hur gör ni?

När man har en automat är det kanske inte lika nödvändigt att vrida upp klockan med kronan? Gör ni det ändå? Ni med mekaniska klockor, gör ni något speciellt?

Jag antar att man bara kan fortsätta vrida upp klockan tills det den är fullt uppvriden, även om det inte tar stopp.
Men t.ex. på min Zenith (cal 126.6) finns det ett max-läge där den är max uppdragen, något som inte fanns på min 2531.80 men har inte testat på speedyn än.

Nåå? :mrgreen:
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
När jag använder min Speedy brukar jag varje morgon dra upp den till stoppet (det finns). Har en gång dragit upp den för mkt så "stoppet" gick åt hel-ette. Urmakaren nästa.....

Mina automatare rör jag inte.
 

Målarn

The Steak
leben skrev:
När jag använder min Speedy brukar jag varje morgon dra upp den till stoppet (det finns). Har en gång dragit upp den för mkt så "stoppet" gick åt hel-ette. Urmakaren nästa.....

Mina automatare rör jag inte.

Damn :| ej kul juh !!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Re: Sv: Vrider ni upp era klockor?

Min speedy dras upp varje morgon. Drar även upp min automat Seiko om den inte kommer att användas under dagen. Vill hålla klockorna igång då det är jobbigare att ställa om dem varje gång de stannat.

Min Titus går inte att dra upp för hand så den får stanna nu och då när den inte används. Äger ingen winder.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
leben skrev:
När jag använder min Speedy brukar jag varje morgon dra upp den till stoppet (det finns). Har en gång dragit upp den för mkt så "stoppet" gick åt hel-ette. Urmakaren nästa.....

Mina automatare rör jag inte.

Stoppet, märks det tydligt? Tänkte så man inte pajar den det första man gör :mrgreen:
 
C

China

Guest
BluesmanV8 skrev:
Jag vrider upp ca 30 klockor per dag.
Tror de mår bättre av att gå än vila.

Då har du lite jobb...

Men det är faktiskt en bra idé att låta klockorna rulla och gå mellan varven, smörjningen blir effektiv och man minskar risken att verket "beckar ihop". Sedan kan det vara en viss tillfredsställelse i att konstatera att klockorna går som de ska, särskilt om man själv fixat & trixat med verken. ;)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
leben skrev:
När jag använder min Speedy brukar jag varje morgon dra upp den till stoppet (det finns). Har en gång dragit upp den för mkt så "stoppet" gick åt hel-ette. Urmakaren nästa.....

Mina automatare rör jag inte.

Stoppet, märks det tydligt? Tänkte så man inte pajar den det första man gör :mrgreen:

Ja det är tydligt. Det tar emot lite precis innan det helt tar stopp. Ta det lite försiktigt bara så går det utmärkt.

@Målarn Undra varför? Har du köpt ngt annat? :D
 

Målarn

The Steak
leben skrev:
JakobZ skrev:
leben skrev:
När jag använder min Speedy brukar jag varje morgon dra upp den till stoppet (det finns). Har en gång dragit upp den för mkt så "stoppet" gick åt hel-ette. Urmakaren nästa.....

Mina automatare rör jag inte.

Stoppet, märks det tydligt? Tänkte så man inte pajar den det första man gör :mrgreen:

Ja det är tydligt. Det tar emot lite precis innan det helt tar stopp. Ta det lite försiktigt bara så går det utmärkt.

@Målarn Undra varför? Har du köpt ngt annat? :D

Hahah jaa undra varför!! Det är Guld Hulkens fel hahah....
Har redan nästa klocka i huvet, nu måste jag bara få Godkänt av mig själv att spendera 100k igen på så kort tid...
 

Ricrob

Patek
Jag älskade att vrida upp min Speedy! En del ogillar det men jag antar att kontrollfreaket i mig gillar att veta att den hade ca 40 tim gång varje morgon. Automatarna brukar jag snurra upp några varv med kronan när de stannat, innan jag skakar de lite, för att sedan sätta den på armen.
 

jabla

Sarlacc
Brukar vrida upp de jag har liggande ca en gång i veckan. Om det är en automatare jag använder dagligen vrider jag inte upp den. Är det en automatare som stannat vrider jag upp den 30-40 tag.
 

Aron

Omega
Scaramanga skrev:
Hur mycket törs man dra upp en Speedy Automatic (reduced)?

En automatik kan man väl i princip dra upp tills man blir trött?
Är vad jag har fått för mig i alla fall att man inte kan "överdra" en aut. För i så fall skulle dom väl överdra sig själva om man har dom på sig för länge?
Rätta mig om jag har fel, tack ;)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Drar upp klockan när den har stannat och jag ska använda den. Annars får den stå. Har jag väl vridit upp den (automat) så låter jag den vara.
 

Bruset

Panerai
att notera är att alla automatiska ur ju inte har wind-funktion, utan måste skakas igång. har man tänkt att låta handleden frekventera pjäsen i fråga är ju detta inget problem. men vill man bara ladda upp fullt utan att sedan använda den är det kanske enklare att skruva kronan. när jag tänker på det, hur lång tid tar det vid normalt bärande innan klockan är fulladdad (generellt)?
 

ludde28

Omega
Kollade ETA2836 och det blir fullt uppdraget efter en arbetsdag.
(Drog upp det manuellt kvällen innan och kollade när jag kom hem från jobbet dagen efter.)
Verket har 40tim gångreserv (41 mitt) o det räcker med ca 25 "kron"vridningar för att det blir fullt uppdraget (från 0).
 

oscarabc

Omega
HIttade den här gamla tråden!

Fick precis hem en gammal Omega Seamaster de ville som är manuell. Det här är min första manuella så jag är lite osäker hur man gör för att inte skada verket. Men vrider kronan när den är "infälld" (i utdraget läge justerar man ju tid) och drar den åt vänster om man tittar på klockan från sidan på kronan och glaset uppåt (fattar ni? :D). Man hör ett svagt tickande ljud då. Men hur vet man hur mycket man ska dra då? Är osäker på om det finns något stopp och vill ju inte dra sönder den det första jag gör :nailbiting: Så hur mycket drar ni?

Funderar på om jag kanske ändå ska gå ner med den till någon urmakare (tips på någon bra i Götelaborg?) och då kanske han kan berätta mer efter att ha tittat på verket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
HIttade den här gamla tråden!

Fick precis hem en gammal Omega Seamaster de ville som är manuell. Det här är min första manuella så jag är lite osäker hur man gör för att inte skada verket. Men vrider kronan när den är "infälld" (i utdraget läge justerar man ju tid) och drar den åt vänster om man tittar på klockan från sidan på kronan och glaset uppåt (fattar ni? :D). Man hör ett svagt tickande ljud då. Men hur vet man hur mycket man ska dra då? Är osäker på om det finns något stopp och vill ju inte dra sönder den det första jag gör :nailbiting: Så hur mycket drar ni?

Funderar på om jag kanske ändå ska gå ner med den till någon urmakare (tips på någon bra i Götelaborg?) och då kanske han kan berätta mer efter att ha tittat på verket.
Du vrider upp den medsols tills det tar stopp. Var beredd på att det tar stopp, för det gör det. Jag har också en som låste sig vid fullt uppdrag en gång.
 

oscarabc

Omega
Hm okej, har inte känt något stopp än, kanske inte dragit den tillräckligt. Tycker dock att det går lite trögt. Men ska nog be någon med lite bättre koll än jag få titta på henne lite närmare nästa vecka så att allt är som det ska :)
 

jhm

Panerai
Jag läste en tråd på det internationella Rolexforumet häromdagen, där en urmakare svarade på frågan. Hennes rekommendation, var att klockor som inte används varje dag, istället skulle dras upp med 40 kronvarv, en gång i månaden. Just för att hålla fett och oljor i rätt skick. Hon rekommenderade inte winder, då hon menade att uppdragning en gång i månaden minskar slitaget ett dagligt bruk utgör, men samtidigt hindrade detta att slitdelarna tog skada av "koagulerade" oljor. :)
 
Topp