• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vridring sitter fast

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Min Armida tyckte tydligen inte om sol och bad i en vecka på mallis. Vridringen har fastnat, antagligen sand eller dylikt som kommit in, vad göra?
 

Anti

Cartier
Ta en smörkniv (exempelvis) och poppa loss bezeln, rengör och tryck fast den igen? Funkar ju på dom flesta dykare, borde väl funka på Armida också.
 

Anti

Cartier
Okej får testa det! Tips på hur jag minskar risken för "bryt" märken om man säger så på boetten?
Tejpa boettkniven med eltejp.
Provade du att försöka vricka fram o tillbaka under vattenytan i diskmedel/vatten.
Brukar köra på "vanlig" tejp på en hushållskniv bara. Annars fungerar smörkniv i plast perfekt.
Hittade en video när nån snubbe byter på nån Armida, lär ju vara samma princip på din :)

 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har kört på alla tips här nu men inget verkar funka. Vridringen är bom fast, finns inte en tillstymmelse till rörelse när man försöker vrida den... även testat diskmedel. Använda kniv känns hopplöst det med, är knappt något spår att trycka in kniven i så jag får inget grepp. Antagligen krävs lite mer våld men är rädd för att det ska bli märken. Vågar man 5-56??
 

Anti

Cartier
Har kört på alla tips här nu men inget verkar funka. Vridringen är bom fast, finns inte en tillstymmelse till rörelse när man försöker vrida den... även testat diskmedel. Använda kniv känns hopplöst det med, är knappt något spår att trycka in kniven i så jag får inget grepp. Antagligen krävs lite mer våld men är rädd för att det ska bli märken. Vågar man 5-56??
Vassare kniv :) Om du testat allt tror jag det blir svårt för skiten att "ramla" ut, tror man måste gå in och rensa upp.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har kört på alla tips här nu men inget verkar funka. Vridringen är bom fast, finns inte en tillstymmelse till rörelse när man försöker vrida den... även testat diskmedel. Använda kniv känns hopplöst det med, är knappt något spår att trycka in kniven i så jag får inget grepp. Antagligen krävs lite mer våld men är rädd för att det ska bli märken. Vågar man 5-56??
Bezeln ser ju inte ut att sitta alltför hårt fast, om man kollar videon ovan. Kanske är en helt annan klocka du har? Du får helt enkelt köpa en kortlek med en sån där ask, eller testa med en plastlinjal eller liknande, som du kan anlägga bra tryck mot kanten, och därefter bända, och använda hävstångseffekten mot ena bandhornet.

EDIT: Har svårt att se att 5-56 skulle hjälpa dig...
 

rogart-63

Patek
Har kört på alla tips här nu men inget verkar funka. Vridringen är bom fast, finns inte en tillstymmelse till rörelse när man försöker vrida den... även testat diskmedel. Använda kniv känns hopplöst det med, är knappt något spår att trycka in kniven i så jag får inget grepp. Antagligen krävs lite mer våld men är rädd för att det ska bli märken. Vågar man 5-56??
Nej inte 5-56 . Hellre nåt sillikon spray då? Har inte @Hr_Proos några boett knivar kvar? Dom var riktigt tunna och fina? Tillhör stadsverket.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bezeln ser ju inte ut att sitta alltför hårt fast, om man kollar videon ovan. Kanske är en helt annan klocka du har? Du får helt enkelt köpa en kortlek med en sån där ask, eller testa med en plastlinjal eller liknande, som du kan anlägga bra tryck mot kanten, och därefter bända, och använda hävstångseffekten mot ena bandhornet.

EDIT: Har svårt att se att 5-56 skulle hjälpa dig...
Det är inte den modellen jag har utan en a1. Har försökt lite till men den sitter som berget. Vågar inte ta i mer då jag är rädd att repa klockan. Det går liksom inte att få grepp under bezeln, knappt nån kant. Får nog ge upp och gå till en urmakare.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Uppdatering!
Mailade med Chris på Armida och han föreslog att lägga klockan i lime juice i några timmar då det kunde vara patinan på mässingen som ställde till det. Efter detta så var det inga problem att vrida ringen som vanligt igen. Det är alltså patinan som byggs upp mellan bezeln och klock boetten som gjorde att bezeln blev bom fast. Slutsatsen är att mässing är egentligen inget bra material alls på en dykar klocka om man ska använda den för sitt ändamål!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Uppdatering!
Mailade med Chris på Armida och han föreslog att lägga klockan i lime juice i några timmar då det kunde vara patinan på mässingen som ställde till det. Efter detta så var det inga problem att vrida ringen som vanligt igen. Det är alltså patinan som byggs upp mellan bezeln och klock boetten som gjorde att bezeln blev bom fast. Slutsatsen är att mässing är egentligen inget bra material alls på en dykar klocka om man ska använda den för sitt ändamål!
Kan lime funka på en stålklocka? 🥸
 
Topp