• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Watch accuracy app

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
För ett tag sedan köpte jag WatchAccuracy appen.
http://virtualnanoapps.com/apps/watchaccuracy.html
Men jag får den inte att fungera. Har provat med olika mikrofoner och utan dessutom, men jag får inte till det.
Är det någon annan som använder denna app? Och fungerar den bra om den funderar?
Kan det vara så att min lur är för gammal, iPhone 4S (nästan vintage ju)?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ekar av tomhet här inne!
Ingen som har erfarenhet av denna app, eller andra för den delen? En app i stället för en timegrapher, vad använder ni som fungerar?
 

Starship

Cartier
Jag testade ett par gratisappar till Android men fick inget att fungera. Jag försökte använda den inbyggda micken så det var kanske dömt att misslyckas? Det skulle vara intressant att höra någon som har hittat en fungerande setup.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det för klocka du testar med? Jag tror att klockan måste ticka relativt högljutt för att de ska fungera väl, jag har aldrig fått det att fungera med någon av mina Rolexar eller Omegor.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Har provat allt jag äger som tickar...den som tickar högst är nog Atlanticen, men inget resultat. Den tickar för övrigt nästan störande högt. För övrigt så hörs tickandet tydligt i hörlurarna om jag använder t ex aJays-hörlurar med mikrofon.
IMG_1258.JPG
 

antonCq

Breitling
Jag har använder en Android app där man istället tar en bild av klockan vid två olika tillfällen under dagen och appen räknar då ut hur stor gångavvikelsen är. Funkar skitbra, det kanske finns något liknande för iOS
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jag har använder en Android app där man istället tar en bild av klockan vid två olika tillfällen under dagen och appen räknar då ut hur stor gångavvikelsen är. Funkar skitbra, det kanske finns något liknande för iOS
Har också sett någon sådan till iOS. Men jag vill ha en app som "lyssnar" på klockan och kan var till hjälp vid hobbyservice och ruckning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har också sett någon sådan till iOS. Men jag vill ha en app som "lyssnar" på klockan och kan var till hjälp vid hobbyservice och ruckning.

Testade alla möjliga appar till Android, men fick det aldrig att fungera särskilt bra. Beställde en timegrapher istället och har inte ångrat mig i efterhand.
Kostar ju också bara runt 1500:-
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Så, helt plötsligt så fungerar appen! Det va ju kul...eller? Nej, det är inget mästerverk till app precis! :wtf: Den kan på sin höjd ge en hint om hur klockan går. Och jag visste redan att Hjälmen gick ca +15 s/d. Har försökt att ha den till hjälp när jag ruckat några klockor, men nej den är inte mycket till hjälp.

Tips; köp inte denna app - köp ett nato för pengarna istället, en mycket trevligare upplevelse.
IMG_1012.JPG
 

Hutti

Cartier
Gravedig, men jag tänkte att det kunde vara bra att säga.

Jag har använt mig utav en app för att rucka automatiska klockor, som funkar skitbra. Det svåra är att pilla med inställningarna på appen, den är väl lite väl komplicerad kanske, men går efter lite trial and error. Appen heter Wildspectra. För bästa effekt tar jag ett par hörlurar med mikrofon och lägger mikrofonen direkt över balanshjulet för att mäta tickandet. Då blir det väldigt exakt.

Här är en videoguide till hur man använder appen, av skaparen själv.

Jag använder betalversionen, men tror gratisversionen skall fungera typ lika bra för ändamålet.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Gravedig, men jag tänkte att det kunde vara bra att säga.

Jag har använt mig utav en app för att rucka automatiska klockor, som funkar skitbra. Det svåra är att pilla med inställningarna på appen, den är väl lite väl komplicerad kanske, men går efter lite trial and error. Appen heter Wildspectra. För bästa effekt tar jag ett par hörlurar med mikrofon och lägger mikrofonen direkt över balanshjulet för att mäta tickandet. Då blir det väldigt exakt.

Här är en videoguide till hur man använder appen, av skaparen själv.

Jag använder betalversionen, men tror gratisversionen skall fungera typ lika bra för ändamålet.
Den där såg ju riktigt användbar ut! Synd att den inte finns till iOS.
 

Aracus

Breitling
Hej!
Jag har med framgång använt en app som heter Kello (jag kör med IPhone).
Har fått ner en gamla Certina med 321 urverk från ca +90 s/d till ca +5 s/d och en Seiko sarb033 från +20 s/d till ca 3 s/d.
Har enbart använt mig av mikrofonen på hörlurarna Apple skicka med, dock behöver det vara riktigt tyst i omgivningen. Man behöver dock ha litet tid på sig och tålamod.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag har med framgång använt en app som heter Kello (jag kör med IPhone).
Har fått ner en gamla Certina med 321 urverk från ca +90 s/d till ca +5 s/d och en Seiko sarb033 från +20 s/d till ca 3 s/d.
Har enbart använt mig av mikrofonen på hörlurarna Apple skicka med, dock behöver det vara riktigt tyst i omgivningen. Man behöver dock ha litet tid på sig och tålamod.
Klarar Kello något mer än bara s/d? T ex beaterror
 

Mojbjörn

Cartier
Ekar av tomhet här inne!
Ingen som har erfarenhet av denna app, eller andra för den delen? En app i stället för en timegrapher, vad använder ni som fungerar?

Det måste vara helt tyst i rummet! till och med din andning. tejpa mikrofonen tätt in på baksidan av klockan. det brukar funka för mig och jag kör en app som heter HAIRSPRING på min IPHONE

Det kan ta lite tid för appen att hitta rätt beat, vänta tålmodigt.
kolla att inställningen är inställd på Automatisk
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kört Kello jag med. Gör sitt jobb. Ibland får jag skruva av boettlocket för att iPhonelurarna ska kunna plocka upp ljudet.
 
Topp